Istraživanje portala Biznis.rs: turističko leto 2023. (1)

Letovanja skuplja i do 20 odsto, rane uplate smanjuju rizik od rasta cena

IzdvajamoManifestacijePoslovanjeSrbijaTurizam

25.2.2023 08:01 Autor: Ljiljana Begović 32

Letovanja skuplja i do 20 odsto, rane uplate smanjuju rizik od rasta cena Letovanja skuplja i do 20 odsto, rane uplate smanjuju rizik od rasta cena
Turistički aranžmani za letovališta u koja najčešće putuju srpski turisti, poput Grčke, Turske ili Crne Gore, poskupeli su u odnosu na prošlu godinu za... Letovanja skuplja i do 20 odsto, rane uplate smanjuju rizik od rasta cena

Turistički aranžmani za letovališta u koja najčešće putuju srpski turisti, poput Grčke, Turske ili Crne Gore, poskupeli su u odnosu na prošlu godinu za oko 12 odsto, u zavisnosti od perioda za koji rezervišete putovanje, ali i konkretne destinacije.

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić u razgovoru za Biznis.rs kaže da su cene aranžmana porasle zbog globalne inflacije prouzrokovane ratom u Ukrajini i da, u zavisnosti od lokacije, vrste smeštaja, ali i termina, poskupljenja iznose između sedam i 20 procenata.

“Razlozi za više cene turističkih aranžmana leže u poskupljenju svih energenata, koji su doveli i do rasta svih ostalih roba i usluga. Ne mogu da predvidim do kada i kako će se dalje kretati povećanje cena, ali svakako da svi oni koji sada uplate aranžmane u celosti neće morati da strepe od daljih poskupljenja”, ističe Seničić.

Iz Inicijative TAS – udruženja turističkih agencija za Biznis.rs kažu da je na rast cena aranžmana najviše uticala energetska kriza, kao i posledice pandemije. Oni navode da će cene sasvim sigurno rasti i u narednom periodu i – bez dileme – neće se vraćati na nivo od pre 2020. godine.

Sa ovom konstatacijom se slaže i direktor YUTA-e Aleksandar Seničić, navodeći da iz iskustva tvrdi da se cene neće vraćati na prethodne iznose.

Grčka najpopularnija među srpskim turistima i ove sezone

Naš sagovornik kaže da na Sajmu turizma, koji se trenutno održava u Beogradu (od 23. do 26. februara), posetioci mogu da rezervišu letovanja sa značajnim popustima, kao i da veliki broj agencija nudi i online popuste za „first-minute“ aranžmane.

“Kao i ranijih godina, Grčka ostaje najposećenija destinacija srpskih turista. Zatim slede Turska, Crna Gora, Egipat, Italija, Španija, Bugarska. a ove sezone se pojavljuje i Tunis kao jako zanimljiva destinacija koja ima odličan odnos cene i kvaliteta”, ističe Seničić.

Prema njegovim rečima, privatni smeštaj u Grčkoj poskupeo je od pet do 10 odsto, a hotelski do 20 odsto. U Egiptu i Turskoj cene su više za 10 do 20 odsto u odnosu na prošlu i 2021. godinu.

Plaža na Kritu
Foto: Pixabay.com

Osim uobičajenih destinacija na koje naši turisti mahom idu tokom leta, u ponudi se na ovogodišnjem sajmu nalaze i neke egzotične lokacije. Kako navodi Turistička organizacija Srbije, premijerno se predstavljaju Alžir, Burundi, Kamerun, Obala Slonovače, Gabon, Ekvatorijalna Gvineja i Namibija.

Zemlja partner ovogodišnjeg Sajma turizma je Narodna Republika Kina, sa kojom Srbija ima odlične partnerske odnose u privredi, kulturi i drugim oblastima.

“Ovogodišnji sajam biće prilika da se, uz pomoć i veliku podršku Ministarstva za turizam i omladinu Republike Srbije, unapredi turistička razmena, da se domaći turisti upoznaju sa mogućnostima da posete zemlju bogate istorije i nasleđa, ali i da se kineski turisti vrate na prvo mesto kada su u pitanju dolasci stranih gostiju u Srbiju. Kao poseban događaj na Sajmu turizma planiran je i B2B susret sa predstavnicima iz Kine u koordinaciji sa Privrednom komorom Srbije”, kažu iz TOS-a.

Prema njihovim podacima, Srbija je u poslednjih nekoliko godina napravila velike pomake u turizmu. Tako je u 2022. godini prihod od ove grane privrede iznosio 2,5 milijarde dolara, što je 3,5 puta više nego pre 10 godina.

Statistički izveštaj Republičkog zavoda za statistiku pokazuje da je u decembru 2022. godine u odnosu na decembar 2021. broj dolazaka turista veći za 30,6 odsto, dok je broj noćenja porastao za 24,7 procenata. U decembru 2022. godine, u odnosu na godinu dana ranije, zabeležen je veći broj noćenja domaćih turista za 5,3 odsto, a broj noćenja stranih turista porastao je za 46,8 odsto.

Izvor: RZS

Iz Turističke organizacije Srbije se nadaju da će strani, ali i domaći turisti, u većoj meri odlučiti da svoj godišnji odmor provedu u našoj zemlji.

“One koji planiraju da provedu odmor u Srbiji obradovaće bogata ponuda koju predstavlja TOS, a na listi mesta koja se ne smeju zaobići naći će se brojni gradovi i banje. Mirise i ukuse dočaraće gastronomskim specijalitetima, Srbiju koja ubrzava puls brojnim destinacijama za avanturiste, dok će talasima Dunava pozvati sve turiste na plovidbu od Vojvodine do Golupca”, ističu turistički radnici.

Prošla godina rekordna za domaći turizam

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić ocenjuje da je domaći turizam doživeo veliku progresiju u poslednje dve-tri godine.

“Prošla godina je bila rekordna po mnogim parametrima kada je reč o domaćim, ali i o stranim turistima. Verujem, a prema najavama to se može i očekivati, da će i ova godina biti jako uspešna za srpski turizam, a da li će biti i rekordna to je ipak pitanje na koje moramo da sačekamo odgovor bar do polovine letnje sezone, kada ćemo videti da li su sve najave zaista i realizovane, kao i trendove za ostatak godine”, navodi Seničić.

Iz Inicijative TAS smatraju da broj turista logično mora biti veći iz godine u godinu.

“Ako smo imali dve krizne godine sa negativnim saldom, od prošle godine broj turista se povećava. Ali ni do 2025. neće dostići nivo iz 2019. godine”, smatraju naši sagovornici.

Zemlja partner ovogodišnjeg Sajma turizma u Beogradu je Kina, a turističke organizacije očekuju da se u narednim godinama poveća broj turista iz ove zemlje, ali uz bolje avio-veze.

“Pre svega treba napomenuti da sama činjenica da je Kina zemlja partner na Sajmu turizma mnogo govori u prilog tome da neke specijalne veze već postoje, imajući u vidu da NR Kina ne učestvuje na mnogim sajmovima, a pogotovo se ne pojavljuje kao zemlja partner. Svakako da će tokom sajma biti razgovora sa kineskim kolegama oko novih ugovora, s obzirom na to da nas brzo očekuje otvaranje nove direktne linije Beograd-Peking. Naša očekivanja su jako velika, ali treba obaviti i mnoge pripreme za dolazak Kineza u Srbiju, u brojevima u kojim ih mi očekujemo”, zaključuje Aleksandar Seničić.

Sa druge strane, iz TAS-a smatraju da je rano za optimizam kada je reč o dolasku većeg broja kineskih turista u Srbiju.

“Ove godine se ne očekuje povratak kineskih turista na tržište Evrope, pa tako ni kod nas. Osnovni razlog su loše avionske veze između Kine i Srbije”, zaključuju iz Inicijative TAS-udruženja turističkih agencija.

Sutra: Kinezi neće tražiti vizu za pojedine gradove, Gabon razvija privredu kroz poslovni turizam

  • Moon

    25.2.2023 #1 Author

    Tesko da ce se letovati ove godine..

    Odgovori

  • BRANA19

    25.2.2023 #2 Author

    Bilo bi cudno da nije poskupelo…

    Odgovori

  • NINICA

    25.2.2023 #3 Author

    Sve je dosta poskupelo …

    Odgovori

  • Milovan94

    25.2.2023 #4 Author

    Ne znam kako ću ove godine otputovati na letovanje kada će biti preskupa

    Odgovori

  • Maria

    26.2.2023 #6 Author

    Retko ko će moći sebi da priušti letovanje.

    Odgovori

  • NATI29

    26.2.2023 #7 Author

    Poskupelo je vise nego ocekivano

    Odgovori

  • STRAHINJA

    26.2.2023 #8 Author

    Vidim da ni sajam nema ponudu kao ranije, vise ponudjaci ne rizikuju

    Odgovori

    • MARA

      26.2.2023 #9 Author

      Preveliki trošak, nemaju računicu..

      Odgovori

  • DANIJELA

    26.2.2023 #10 Author

    Nista neocekivano.

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    26.2.2023 #11 Author

    Zato nema prodaju. Bio juče na sajmu – malo ljudi

    Odgovori

  • TATJANA

    26.2.2023 #12 Author

    Uvek će se izdvojiti, pa ako treba i više novca da se negde malo ode

    Odgovori

  • Milisavka

    26.2.2023 #13 Author

    Ocekivano, poslednjih par godina je bilo užasno

    Odgovori

  • Tina

    26.2.2023 #14 Author

    Rast cena u turizmu je shodno ostalim povecanjima cena.

    Odgovori

  • Lelica

    26.2.2023 #15 Author

    Katastrofa koliko su cene skocile.

    Odgovori

  • LUKA

    26.2.2023 #16 Author

    Cene su drasticno skocile

    Odgovori

  • DUSICA

    26.2.2023 #17 Author

    Stvarno su nerealne cene aranžmana ali opet verujem da će moći nešto da se priušti.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    26.2.2023 #18 Author

    Letovanje je lusuz

    Odgovori

  • GOCA BG

    26.2.2023 #19 Author

    Cene jesu visoke ali kad dodje leto vecina ce otici negde…

    Odgovori

  • VANJA

    26.2.2023 #20 Author

    Ista prica kao i prosle godine!

    Odgovori

  • MADMAX

    26.2.2023 #21 Author

    Lepo je rekao faraon šta ima da letujete van naše lepe države, trošite novac.

    Odgovori

  • MAŠA

    26.2.2023 #22 Author

    Logicno i ocekivano…

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    26.2.2023 #23 Author

    Jedva se priusti i ovako a kamoli sad kad poskupi

    Odgovori

  • MARA

    26.2.2023 #24 Author

    Pitanje je kakvi će biti troškovi mimo aranžmana..

    Odgovori

  • VILENJAK

    26.2.2023 #25 Author

    Život nam postaje luksuz!

    Odgovori

  • kaćica

    26.2.2023 #26 Author

    Planirati putovanje unapred sest meseci.

    Odgovori

  • FRUIT04

    26.2.2023 #27 Author

    Prosle Godine je bilo samo neka dodju, cene su bas bile povoljne. A ove su bas drasticno podigli cene, rekla bih I vise od 20 posto.

    Odgovori

  • LIMUN ŽUT

    26.2.2023 #28 Author

    Oduvek je tako i bilo, jedva čekam leto.

    Odgovori

  • N.N.

    27.2.2023 #29 Author

    Ocekivano svakako

    Odgovori

  • BOJANA

    27.2.2023 #30 Author

    Bezobrazno su poskupela letovanja. Užas.

    Odgovori

  • VOJKAN

    27.2.2023 #31 Author

    Samo da ne bude kao prošle godine, porast cena avio letova u zadnjem momentu

    Odgovori

  • DASHA

    21.5.2023 #32 Author

    Rane uplate se definitivno isplate

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.