Veliki broj vozila u Srbiji nema katalizatore za izduvne gasove i propisanu ovalnost diskova za kočenje

Nova pravila za tehnički pregled ponovo odložena

AutomobiliSrbija

15.6.2023 08:33 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Nova pravila za tehnički pregled ponovo odložena Nova pravila za tehnički pregled ponovo odložena
Ogroman broj vozača u Srbiji ima još dve godine da svog četvorotočkaša propisno pripremi za tehnički pregled, što se odnosi na to da li... Nova pravila za tehnički pregled ponovo odložena

Ogroman broj vozača u Srbiji ima još dve godine da svog četvorotočkaša propisno pripremi za tehnički pregled, što se odnosi na to da li imaju katalizatore za izduvne gasove i propisanu „ovalnost“ diskova za kočenje. Doneta je odluka da se primena ova dva propisa za tehnički pregled ponovo odloži, ovog puta do 5. jula 2025. godine.

Još pre dve godine mnogi vlasnici automobila u Srbiji, njih oko 100.000, kako je tada procenjeno, s radošću su dočekali vest da se primena odredbe o tome da sva vozila koja su do 5. jula 2021. godine registrovana u Republici Srbiji moraju da imaju kompletan izduvni sistem, odlaže na dve godine, piše Blic.

Uoči ovogodišnjeg 5. jula, takva vest, kao olakšanje, ponavlja se, pa je sada do 5. jula 2025. godine dat rok da sva vozila proizvedena sa katalizatorom moraju imati taj uređaj za izduvne gasove, a uz to, do tog roka odložena je još jedna odredba za tehničke preglede, koja se odnosi na neujednačenost sile kočenja, odnosno, na „ovalnost“ diskova.

Vest o odlaganju je, nakon što je situaciju razmatrala Radna grupa Ministarstva infrastrukture i saobraćaja, potvrdio v.d. pomoćnika ministra Miroslav Alempić zadužen za drumski saobraćaj.

„Što se tiče ‘ovalnosti’, ideja je da se u naredne dve godine, sve do 5. jula 2025. godine, do kada je odložena primena ovih novih odredbi pravilnika, prati stanje na tehničkim pregledima, i da se u tom smislu koristi centralni informacioni sistem koji MUP Srbije koristi za tehničke preglede. Ljudi koji budu do tada išli na tehničke preglede, a njihova vozila ne ispunjavaju propisanu odredbu, svakako neće biti kažnjavani“, naglasio je Alempić.

Dodao je da će se na tehničkim pregledima pratiti da li je tehnologija merenja neujednačenosti sile kočenja dobra, i da li su normativi propisani za „ovalnost“ dobri, pa će se, kako je rekao, znati šta i kako primeniti i doneti konačnu odluku u interesu građana.

Tehnički pregled vozila
Foto: Pixabay.com

Isto odlaganje, istakao je Alempić, odnosi se na katalizatore, a u vezi njih obećao je da će resorno ministarstvo raditi na tome da se podigne tehnička ispravnost vozila u Srbiji.

„Pošto vidimo da primena odredbe kojom se regulišu izduvni gasovi ne ide dovoljnom brzinom, Vlada Srbije donela je podsticajne mere, pa se planira da se oko 140.000 vozila koja nemaju katalizator zameni do 2026. godine, što je deo strategije da se do 2030. godine zamene sva stara vozila. Dakle, umesto kažnjavanja biće praktično nagrađivanje novim vozilima, kako bi se zamenili svi automobili sa standardima morota manjim od Euro 3“, istakao je v.d. pomoćnika ministra za drumski saobraćaj.

Odlaganje primene novih pravila za tehničke očekivano

Za člana Odbora grupacije tehničkih pregleda pri Privrednoj komori Srbije Andriju Vujičića odlaganje primene novog pravilnika za tehničke preglede je očekivana odluka, jer, kako kaže, „mnoga vozila bi ostala garažirana da je primena počela ovog 5. jula“.

„To se posebno odnosi na uslove vezane za ‘ovalnost’, jer je naše istraživanje na uzorku od 30.000 vozila pokazalo da 25 odsto putničkih automobila, dakle četvrtina njih, ne bi ispunula propisani uslov. Što se tiče vozila N3 kategorije i težih, ‘ovalnost’ ne bi ispunilo čak 44 odsto vozila, što je skoro svako drugo“, objašnjava Vujičić.

Kada je reč o katalizatorima, struka kaže da sva vozila proizvedena sa Euro 3 normom uvedenom 2000. godine, moraju imati fabrički ugrađen katalizator, dok stariji automobili nemaju tu obavezu. Andrija Vujičić smatra da je posedovanje katalizatora za izduvne gasove izuzetno važno za životnu sredinu.

„Iako u globalnoj podeli nisu na prvom mestu zagađivača, vozila ipak bitno doprinose zagađenju vazduha u urbanim jezgrima koja imaju ‘uska grla’ u saobraćaju, pa je uloga katalizatora u smanjenju izduvnih gasova i emisije ugljen-monoksida i azotnih-oksida ipak vrlo značajna“, naglasio je Vujičić.

Za prethodne dve godine za koje su katalizatori trebali da budu obezbeđeni, međutim, interesovanje za te uređaje gotovo da nije ni postojalo, što je pokazalo istraživanje SAT revije.

„Prodaja katalizatora je malo krenula na bolje pre dve godine, kada je najavljena primena tog propisa, i kada je rečeno da bez toga nema prolaska tehničkog pregleda, ali nakon tadašnjeg odlaganja, praktično ih niko više nije kupovao. Jedan veliki trgovac katalizatorima je tako za dve godine prodao celih 70 komada“, istakao je Željko Regoda iz Revije SAT plus.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.