Od 59 toplana – samo 13 naplaćuje grejanje po potrošnji
20.12.2023 09:27 Autor: Redakcija Biznis.rs 3
Otkako električna energija nije više tako jeftina za grejanje, posebno ako se zna da je samo ove godine poskupela za oko 27 odsto, menjaju se i navike potrošača. Beleži se pad potrošnje struje, pre svega, u domaćinstvima, jer se traže jeftiniji energenti, iako je grejanje na struju uvek bilo najkomfornije.
Na smanjenje potrošnje delom utiču i popusti za racionalnu potrošnju struje, koja je bila uvedena od oktobra 2022. do marta 2023. A pošto je ova mera dala odličan rezultat, u septembru 2023. donet je zaključak o novim popustima, koji se kreću od 20 do 40 odsto, ali i dodatnom popustu od pet odsto za kupce koji povećaju učešće niže tarife u odnosu na isti mesec prošle godine.
Kao jedan od načina da se uštedi električna energija je i energetska sanacija zgrada koja će sprečiti da toplota odlazi ispod vrata prozora i zidova i greje asfalt umesto stana, piše Politika.
„Zanimljivo je da se smanjuje potrošnja u domaćinstvima, iako se broj kupaca povećava. Pada prosečna potrošnja i na mesečnom i na godišnjem nivou. EPS od oktobra 2023. do marta 2024. odobrava nove popuste domaćinstvima koja smanje potrošnju struje u odnosu na isti mesec u prethodne dve godine, u kome je ostvarena veća potrošnja. Građani su tako uštedeli više od šest milijardi dinara“, objasnila je Jadranka Ristić, direktorka Direkcije za javno snabdevanje EPS AD na okrugom stolu o energetskoj sanaciji zgrada, koji je organizovao portal „Energija Balkana”.
Veliki uticaj na smanjenje potrošnje imali su i kupci-proizvođači sa kojima je EPS do sada zaključio 2.800 ugovora.
Primarni cilj sanacije trebalo bi da bude smanjenje razlike u potrošnji tokom zimskih i letnjih meseci. Razlika u potrošnji između letnjeg i hladnijeg zimskog dana je skoro 50 odsto, objasnio je Aleksandar Latinović, šef Službe za sistemske usluge EPS AD.
Popust od 20 odsto za racionalnu potrošnju električne energije od oktobra ove do marta 2024. godine imaju domaćinstva koja su smanjila potrošnju više od pet odsto, a manje ili jednako 15 procenata, 25 odsto popusta za umanjenje potrošnje veće od 15, a manje ili jednako 20 odsto, kao i 30 procenata popusta za umanjenje potrošnje veće od 20, a manje ili jednako 25 procenata.
Energetska sanacija stambenih zgrada priključenih na sisteme daljinskog grejanja važna je za prelazak na naplatu grejanja po potrošnji, što je zakonska obaveza u Srbiji. U projektu koji realizuje Ministarstvo energetike u saradnji sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj EBRD, prioritet će imati stambene zgrade sa najvećom specifičnom potrošnjom, u kojima će uštede biti najviše vidljive.
„Glavni kriterijum za odabir zgrada koje će biti sanirane je specifična potrošnja. Ako bi se pre energetske sanacije ovih zgrada prešlo na naplatu daljinskog grejanja po potrošnji, u Beogradu bi oko 15 odsto zgrada imalo ozbiljno povećanje računa, ali i potrošnje električne energije. U tom kontekstu značajna je uloga energetskih ventila, delitelja“, istakao je Bojan Bogdanović, specijalista za energetsku efikasnost i zelene zgrade u EBRD.
Bogdanović je istakao da ovaj projekat ide podruku sa dekarbonizacijom sistema daljinskog grejanja. U Srbiji postoji 59 sistema daljinskog grejanja, od kojih samo 13 ima naplatu po potrošnji.
„Ako uspete da sanirate objekte koji su najneefikasniji, smanjićete potrošnju za oko 10 odsto“, rekao je Bogdanović, poručujući da se može očekivati oko 350 megavata uštede samim prelaskom na naplatu po potrošnji – bez ulaganja.
Tokom diskusije on je rekao da građani nemaju pojma koliko troše, a koliko plaćaju.
„Zato bi trebalo potrošačima koji su priključeni na toplane poslati račun na kome bi pored stavke koliko ko treba da plati bilo navedeno koliko ko troši – koliko bi trebalo da plate. Ljudi treba da budu svesni da su ozbiljno subvencionisani“, istakao je on.
Pročitajte još:
„Udruženje profesionalnih upravnika je napravilo analizu podataka i zaključilo da postoji veće interesovanje stanara da se uključe u energetsku sanaciju. Ali, problem je što nisu dovoljno informisani“, kaže Bojan Nikolić, predsednik Udruženja profesionalnih upravnika Beograda.
Antonela Solujić iz Privredne komore Srbije rekla je da se o projektu sanacije zgrada nedovoljno govori.
„Važno je da ovaj projekat dobije veću pažnju, jer je i u Evropi i kod nas najveći problem unapređenja energetske efikasnosti u stambenim zgradama. Ovde je značajna uloga upravnika zgrada“, zaključila je, navodeći da je i sama u zgradi gde živi objašnjavala komšijama prednosti energetske sanacije zgrada i dalekosežnih benefita koje se tako postižu.
Ing Zoran Vukov
20.12.2023 #1 AuthorNiko nesme da kaže da se naplata grejanja odvija decenijama ne zakonito, bez obzira da se plaća „PAUŠALNO“ ili „PO POTROŠNJI“.Toplana sagorevanjem energenata proizvodi toplotnu energiju koju korisnici kupuju , a jedinica mere je kwh. PAUŠALNOM naplatom kojom se naplaćuje sa iznosom [din/m2 god] je ne zakonit, jer je iznos dobijen sa dvostruko većom količinom kwh koju korisnik godišnje kupuje, a time je stvarna cena kwh dvostruko veća od cene u cenovniku.Po utrošku je iznos naplate manji.
Ing Zoran Vukov
20.12.2023 #2 AuthorToplane greju Beograđane već 58 god, kalorimetri u potstanicama zgrada ugrađeni su još 2005 god (od donacije Evropske unije) a da više od 92% Beograđana plaća grejanje bez da zna koliko je kwh kupio i koliko je kwh dobio u grejnom periodu, jer se ti podaci kriju zbog ne zakonite naplate.Naplata po UTROŠKU isto nije ispravna jer korisnik plaća kwh kada se i isporučuju, od Oktobra do Maja, a fakturiše se fiksni deo cele godine koji je u stvari REKET jer se time plaća drugi skriveni porez na imovinu stana koji prihoduje gradska uprava a ne toplana, i to je način kako se u celoj Srbiji ne zakonito fakturiše grejanje. Ali vlast voli da kaže da je „sve po zakonu“. Tako je još krajem 2010 donela Zakon o zaštiti potrošača gde je donela nezakoniti član 10 sa kojim pored stvarne obaveze može da fakturiše i izmišljene obaveze, kršeći ZNAČENJA POJEDINIH IZRAZA koje ću citirati:
19) PRODAJNA CENA jeste konačna cena jednog komada robe, ili date količine robe, odnosno konačna cena usluge, uključujući sve poreze i dažbine.
20) JEDINIČNA CENA ROBE jeste konačna cena po kilogramu, litru, metru,kvadratnom metru,kubnom metruili drugoj mernoj jedinicikoja je u redovnoj upotrebi i odgovara prirodi robe, uključujući sve poreze i dažbine.
21) JEDINIČNA CENA USLUGE jeste konačna cena po kilovat času struje,gasaili centralnog grejanjaodnosno kubnom mertu vodeili drugoj mernoj jedinici pružene usluge koja je u redovnoj upotrebi i odgovara prirodi usluge, uključujući sve poreze i dažbine.
U istom Zakonu unosi se nezakoniti član za:
STRUJA, GAS, CENTRALNO GREJANJE, i VODA
Član 10.
Trgovac koji nudi ili oglašava vršenje usluge trajnog snabdevanja strujom, gasom, centralnim grejanjem ili vodom putem cevovoda dužan je da u ponudi ili oglasu jasno istakne:
1) jediničnu cenu potrošene struje ili centralnog grejanja, uključujući poreze i dažbine;
2) Jediničnu cenu potrošene vode ili gasa, uklučujući poreze i dažbine.
Trgovac je dužan da osim jedinične cene iz stava 1 .ovog člana jasno istakne cene koje se ne računaju prema potrošenoj mernoj jedinici, uključujući cenu koja se plaća za priključenje na distributivnu mrežu. Tako je ozakonjen REKET.
Sve ove promene su trebale da spreče korisnike da ostvare zakonitu naplatu komunalnih usluga i zaštite one koji šalju lažna zaduženja korisnicima, sa uvećanim računim koji su ustvari REDIZAJNIRANE PRIZNANICE bez očitanih stanja mernih instrumenata za Vodu, Zajedničku električnu energiju, Kalorimetar za merenje isporučene toplotne energije.
Ing Zoran Vukov
20.12.2023 #3 AuthorGodinama pratim ovu nezakonitu naplatu i pišem komentare pokušavajući da informišem korisnike o ovoj ne zakonitoj naplati. Ako Vas ova tema interesuje jer ste verovatno i i Vi korisnici ove usluge ukucajte GREJANJE ZORAN VUKOV ili Detaljno objašnjenje – kako nas kradu na grejanju. Pročitajte i komentare koji su zasnovani na stvarnim podacima o isporuci toplotne energije, gasa ili struje , dato kao poređenje troška plaćanja za sezonu grejanja.