"Šumska tajna" se uz autentične proizvode odlučila i za inovativnu kampanju za finansiranje

Organske pečurke i leblebija osvajaju tržište zdrave hrane

AgrobiznisMoja firmaPoslovanjePreduzetnikSrbija

4.12.2021 15:14 Autor: Marko Andrejić 0

Organske pečurke i leblebija osvajaju tržište zdrave hrane Organske pečurke i leblebija osvajaju tržište zdrave hrane
Proizvodnja veganskih, organskih, bezglutenskih proizvoda od najkvalitetnijih sirovina bila je u fokusu kompanije Forest Secret iz Veternika od samog osnivanja 2018. godine. Šumske pečurke... Organske pečurke i leblebija osvajaju tržište zdrave hrane

Proizvodnja veganskih, organskih, bezglutenskih proizvoda od najkvalitetnijih sirovina bila je u fokusu kompanije Forest Secret iz Veternika od samog osnivanja 2018. godine. Šumske pečurke su se od početka nametnule kao garant organskog proizvoda, kao jedna od retkih sirovina koja se ne gaji u veštačkim uslovima. Pitanje na koji način ovaj već poznati plod prirode učiniti pristupačnijim i jednostavnijim za konzumaciju rešen je stvaranjem potpuno novog proizvoda u vidu namaza.

Danas se vlasnik brenda Šumska tajna bavi proizvodnjom premium proizvoda – namaza sa pečurkama ubranim iz prirode i humusa. Svi njihovi proizvodi imaju originalnu i zaštićenu recepturu, a nalaze se u više od 400 prodajnih mesta širom Srbije, uključujući i najveće nacionalne maloprodajne lance.

Brend Šumska tajna pokrenuli smo u martu 2018. godine, a na ideju da proizvodimo i distribuiramo namaze sa šumskim (organskim) pečurkama smo došli jer smo uvideli da na tržištu nema sličnih proizvoda, a Srbija je kao država glavna sirovinska baza pečuraka u Evropi, posle Poljske. Tu smo videli veliku priliku za rast jer smo shvatili da nijedan inostrani proizvođač ne može da nam bude konkurentan sa sirovinom. Pored pečuraka, baza naših  proizvoda je leblebija, dokazano jedna od najzdravijih mahunarki na svetu koja je bez glutena”, objašnjava početke svog biznisa Nikola Stanišić, osnivač i direktor Forest Secreta.

Najveći izazovi – finansije i znanje

U razgovoru za Biznis.rs on ističe da su jedan od najvećih izazova sa kojima su se susretali u samom startu bile finansije, kao i kod svakog startapa. Kako navodi, u Srbiji nije toliko razvijena svest o investiranju kao na Zapadu i mnogo je teže doći do finansija koje su neophodne za razvoj svakog biznisa, pogotovo brzorastućih firmi kao što je Forest Secret.

“Pored finansija, veliki izazov za svaku kompaniju koja je na početku, pa ako je uz to i njen osnivač mlad, kao što sam ja bio sa 25 godina kada sam ušao u posao, jeste nedostatak znanja. Ja sam svoje znanje vremenom unapređivao kroz razne forume, seminare, kurseve, kao i kroz razgovore sa ljudima iz moje branše”, priseća se naš sagovornik.

Nikola Stanišić / Foto: Šumska tajna

Iako se proizvodnja hrane obično svrstava u teže delatnosti, kada je reč o strogoj regulativi i brojnim dozvolama koje proizvođači moraju da obezbede, Nikola Stanišić kaže da je Šumskoj tajni bilo mnogo lakše da pokrene posao pošto posluje u industriji veganske hrane i njihovi proizvodi nisu životinjskog porekla. Prema njegovim rečima, u tom slučaju čak ni kod izvoza nema previše papirologije.

“Naravno, kontrola kvaliteta proizvoda, kao i standardi koji su neophodni za proizvodnju hrane, sa naše strane su jako dobro praćeni i regulisani, pogotovo jer smo kompanija koja sarađuje sa inostranim tržištima i distributerima”, ističe Nikola.

Sve pečurke koje se koriste za proizvodnju namaza nabavljaju od sertifikovanih dobavljača koji se nalaze u planinskim predelima Srbije i koji imaju neophodno znanje za identifikovanje, branje i čuvanje pečurki garantujući bezbednost i kvalitet. Takođe, sve pečurke su brane u prirodi, a Šumska tajna u portfoliju svojih proizvoda ima šest različitih namaza sa šumskim (organskim) pečurkama – vrganj, lisičarka, crna truba, smrčak, crni tartuf i beli tartuf, kao i dve vrste humusa, natural i pikant.

Početna investicija 7.000 evra

Kada je reč o početnim ulaganjima, Nikola kaže da je u nabavku najosnovnije opreme za pokretanje proizvodnje uložio oko 7.000 evra. Pored opreme, značajna su bila i ulaganja u obrtna sredstva i u marketing.

“Jako je bitno shvatiti da u industriji robe široke potrošnje vi dajete robu na određene rokove, takozvane valute, i da biste sačekali da vam valuta dođe na naplatu vi morate još nekoliko puta istom objektu da isporučite robu. Dakle, postoji period gde morate da sačekate naplatu, a potrebno vam je da pravite robu, tako da je jako bitan kapital za lager robe ako poslujete u ovom sektoru”, napominje naš sagovornik i dodaje da su do sada dosta investirali u razne kanale marketinga – digitalni marketing, degustacije na prodajnim mestima, police i sekundarna izlaganja kao i akcije na mestu prodaje. Za sve to su u početku potrebni veći iznosi, pogotovo kada ste novi brend, odnosno proizvod na tržištu.

Veliki rast tržišta

Procena je da će svetsko tržište humusa rasti po stopi od 5,8 odsto godišnje i da će do 2028. godine vredeti 1,5 milijardi dolara. Svetsko tržište pečuraka bilo je procenjeno na 46,1 milijardu dolara i očekuje se godišnji rast od 9,5 odsto u periodu 2021-2028. Glavni razlog rasta je sve veći broj potrošača koji praktikuju vegansku ishranu.

Svetsko tržište bezglutenskih proizvoda bilo je procenjeno na 21,6 milijardi dolara u 2019. godini, a predviđa mu se rast po stopi od 9,2 odsto. Globalno tržište veganske hrane bilo je procenjeno u 2018. godini na 14,2 milijarde dolara, a predviđa se da će dostići 31,4 milijarde do 2026. Ukupno svetsko tržište organske hrane bilo je procenjeno na 201,8 milijardi dolara u 2020. godini, a očekuje se da dostigne 380,8 milijardi do 2025. godine.

“Ono što je za nas bio veliki izazov je što smo mi na tržište izbacili nešto potpuno novo i autentično! Naši proizvodi sa šumskim (organskim) pečurkama su bili jedini na tržištu, to je zahtevalo edukaciju tržišta koja zahteva dosta vremena i ulaganja, ali vreme je pokazalo da smo uspeli u tome jer imamo proizvod koji se prodaje i troši”.

Nikola Stanišić kaže da konkurencija iz godine u godinu postaje sve jača, jer je zdrava hrana, kao i kategorija humusa sve veća kategorija, a povećava se i svest ljudi da se hrane zdravo i shvatanje koliko je to bitno za njihovo zdravlje. Kako kaže, korona virus je dosta doprineo tome, jer su svi negde shvatili da ako se ne hrane zdravo i nemaju jak imunitet neće moći da se izbore sa bolešću.

“Kod ulaska u trgovinske lance najbitnije je da imate autentičan proizvod koji oni nemaju već na policama – što nije lako, ali ako uspete to da postignete mnogo lakše i brže ćete dobiti svoje mesto. Svetska statistika kaže da od 100 odsto ulistanih startap kompanija na police velikih trgovinskih lanaca u trećoj godini ostane 20 procenata, a u četvrtoj ispod 10. Dakle, mnogo je teže ostati na toj polici i biti proizvod koji se prodaje”, ističe osnivač Šumske tajne.

U planu i širenje tima

Proizvodnja Forest Secreta je trenutno autsorsovana i, kako kaže naš sagovornik, sada isto to rade i sa logistikom. Prema njegovom mišljenju, jako je bitno da na početku, kako biste smanjili troškove, određene sektore i procese u firmi prebacite na spoljne saradnike, uz veoma pažljiv monitoring i praćenje kvaliteta usluge od strane saradnika.

“U proizvodnji trenutno imamo troje ljudi, a od februara ove godine sam dobio partnera koji se pored izvoza bavi i ključnim stvarima u firmi. Od pre nepunih mesec dana na poziciju menadžera prodaje za domaće tržište stigao nam je Predrag Nikšić, menadžer prodaje sa 14 godina radnog iskustva u multinacionalnoj kompaniji. Pored vođenja budućeg prodajnog tima u TT kanalu, Predrag je stekao i udeo u kompaniji, čime naš brend želi da na tržiste Srbije donese praksu najboljih svetskih startapa i implementira najefektivniji model motivacije zaposlenih”, kaže Nikola uz napomenu da im je plan da u narednih godinu dana dovedu menadžere na pozicije pregovaranja sa ključnim kupcima, logistike i nabavke, kao i marketing menadžera.

Pored toga, Šumska tajna planira dalje jačanje brenda, kao i otvaranje svih preostalih tržišta u regionu, a zatim sledi širenje na izvoznim tržištima po principu koncentričnih krugova.

“Da bismo realizovali svoje planove Šumskoj tajni je potreban kapital, pa je baš to jedan od razloga što smo se odlučili za inovativnu platformu Ventu i da prikupljamo sredstva od više malih pojedinačnih investitora, kroz takozvani crowdinvesting. Ventu platforma i crowdinvesting su odlična prilika za male biznise i sa strane marketinga, jer su svi ljudi koji investiraju u vaš biznis ujedno i vaši brend ambasadori na terenu. Onaj ko je spreman da investira u vašu kompaniju sutra je spreman i da kupi vaš proizvod”, zaključuje Nikola Stanišić.

  • GocaBG

    4.12.2021 #1 Author

    Sjajno..malo je preduzeca koji su na trzistu sa kvalitetnim i zdravim proizvodima.Sa vise novca puno toga bi mogli da urade…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...