Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine prikuplja predloge do 14. septembra

Počinje rad na izmenama Zakona o zaštiti potrošača – kako poboljšati položaj kupaca?

IzdvajamoPoslovanjeSrbija

2.9.2023 13:17 Autor: Milica Rilak 12

Počinje rad na izmenama Zakona o zaštiti potrošača – kako poboljšati položaj kupaca? Počinje rad na izmenama Zakona o zaštiti potrošača – kako poboljšati položaj kupaca?
Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine objavilo je da počinje rad na izmenama Zakona o zaštiti potrošača, i da zainteresovani mogu svoje predloge, sugestije i... Počinje rad na izmenama Zakona o zaštiti potrošača – kako poboljšati položaj kupaca?

Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine objavilo je da počinje rad na izmenama Zakona o zaštiti potrošača, i da zainteresovani mogu svoje predloge, sugestije i komentare da pošalju do 14. septembra putem veb -aplikacije eKonsultacije.

Predstavnici udruženja potrošača i eksperti za Biznis.rs ističu da je važeći zakon potrebno „popraviti“ u brojnim oblastima, od kolektivne zaštite i procesa medijacije između kupaca i trgovaca do daljeg usklađivanja naše regulative sa evropskim standardima.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović kaže da je među prioritetima te organizacije poboljšanje propisa u vezi sa vansudskim rešavanjem sporova, odnosno medijacije između potrošača i trgovaca, koji se, kako je istakao u razgovoru za Biznis.rs, nije pokazao efikasnim u praksi.

„Ono što se dešava je da, recimo, potrošač želi da tuži trgovca zbog nekvalitetnih patika koje su mu prodate. Trgovac se odazove pozivu na medijaciju, ali kaže da ne želi da reši spor tim putem već poruči potrošaču da ga tuži sudu. Potom angažuje advokata, ročišta budu odložena nekoliko puta i spor zastari, ali onda nastane obaveza suda za naknadu troškova advokatima, koju u suštini plaćaju poreski obveznici“, objašnjava Papović.

Predsednik NOPS kaže i da će, između ostalog, tražiti da u Zakon o zaštiti potrošača uđe i odredba o mogućnosti pokretanja kolektivne tužbe koje su, kako naglašava, od izuzetnog značaja u svim slučajevima kada se na tržište plasira veća količina nekvalitetnih ili nebezbednih proizvoda, kao i kada se putem naplate usluga ošteti veliki broj potrošača.

Image by Freepik

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ Dejan Gavrilović za Biznis.rs potvrđuje da će se ta organizacija uključiti u rad na izmenama zakona – „bili pozvani od strane ministarstva ili ne“, kao i da pripremaju čitav spisak predloga.

„Jedan od ključnih predloga za izmene zakona je poboljšanje kolektivne zaštite potrošača, i to tako da sva udruženja potrošača dobiju pravo da pokrenu kolektivne sporove, a ne samo ona evidentirana kod ministarstva trgovine“, kaže Gavrilović.

Što se tiče potrošačkih sporova, ocenjuje da treba povećati hitnost i efikasnost postupanja i definisati konkretne rokove za njihovo odvijanje.

Prioritet „Efektive“ je i da budu proširena ovlašćenja tržišne inspekcije u vezi sa direktnim kažnjavanjem prekršilaca, s tim da je, kako ističe naš sagovornik, u tom slučaju potrebno promeniti i druge zakone.

„Kod zaštite potrošača zaista postoji ‘milion stvari’ koje treba poboljšati, a posebno kada je reč o obeležavanju proizvoda i obaveštenjima o promenama gramaže i slično“, naglašava Gavrilović.

Da domaća regulativa u oblasti zaštite potrošača treba da se menja iako je još „svež“ aktuelni zakon, usvojen 2021. godine ocenio je i osnivač Centra za evropske politike (CEP) Nebojša Lazarević u razgovoru za Biznis.rs u maju, a povodom izmena evropskih Direktiva o nepoštenim poslovnim praksama i o pravima potrošača.

„Kroz precizniju definiciju prava potrošača i jasnije procedure za rešavanje sporova može se postići veća efikasnost i pravičnost u zaštiti potrošača. Unapređenje mehanizama je takođe nephodno – treba omogućiti uspostavljanje efikasnijih i transparentnijih mehanizama za ostvarivanje prava potrošača. To uključuje uspostavljanje sistema za prijavljivanje i rešavanje potrošačkih tužbi, olakšavanje pristupa pravnim sredstvima putem kolektivnih tužbi i jačanje uloge nadležnih institucija za zaštitu potrošača“, istakao je tada Lazarević za naš portal.

  • LEBRON

    2.9.2023 #1 Author

    Treba tu dosta toga da se menja

    Odgovori

  • SHALIMAR

    2.9.2023 #3 Author

    Samo kod nas kupci nemaju nikakva prava,tesko da ce se nesto u buducnosti promeniti…

    Odgovori

  • NATI

    3.9.2023 #5 Author

    U nekim radnjama ispostuju zakon vracanja a u nekima ne zele. Treba postojati servis gde odmah mozemo prijaviti te radnje.

    Odgovori

  • Brana

    3.9.2023 #6 Author

    Potrebne su velike promene

    Odgovori

  • VALERIJA

    3.9.2023 #7 Author

    S obzirom na devizu da je potrošač uvek u pravu, šta će im bolje od toga.

    Odgovori

  • HANA

    3.9.2023 #8 Author

    Ništa se neće promeniti.
    Država štiti sve sem potrošača.
    Šuplje priče za lakoverne.

    Odgovori

  • MAXMAD

    3.9.2023 #9 Author

    Po ko zna koji put.

    Odgovori

  • DUCA

    3.9.2023 #10 Author

    Nikako da se nešto konkretno promenu u korist potrošača.

    Odgovori

  • SENSEI

    4.9.2023 #11 Author

    Često su potrošači i u zabludi kada je u pitanju kupovina proizvoda

    Odgovori

  • SABRINA

    4.9.2023 #12 Author

    Strašno koliko je u ponudi roba najlošijeg kvaliteta, a po paprenim cenama.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...