Polovni kamioni u protekle tri godine poskupeli 30 odsto
EUFirme u fokusuPoslovanjeSrbija
31.5.2023 13:33 Autor: Miljan Paunović 2
Kamioni imaju najviše udela u emitovanju štetnih gasova, a elektrifikacija svih vozila je ogroman projekat koji se tiče celog sveta. Auto-industrije su ozbiljno shvatile zadatak, ali elektrifikacija kamiona će, po svemu sudeći, biti problematična.
Prema rečima Milenka Nikolića iz firme Glacier u Šimanovcima, koja se bavi i prodajom polovnih kamiona, elektrifikacija u ovom delu industrije vozila nije ni blizu onoga što se očekuje.
„Trenutno smo jako daleko i od elektrifikacije automobila, a kamoli kamiona. Primera radi, nismo još uvek uvezli nijedan hibridni kamion, što dosta govori o stanju na tržištu. Potražnja za električnim kamionima u Srbiji ne postoji, pa samim tim ni ponuda. Ima pojedinih firmi koje su prepoznale ovo pitanje, pa uvoze kamione na metan, ali to je u mnogo manjoj meri, većina se još uvek drži dizela“, kaže naš sagovornik.
Za razliku od automobila, kamioni su uglavnom skuplji i njihova cena zavisi od više faktora – brend, klasa, ili kod polovnih – kilometraža.
„Imamo razne tipove polovnih kamiona, pa su samim tim i cene različite. Najviše se traže tegljači – kiper polu-prikolice. Prosečna cena tegljača iznosi oko 35.000 evra i kad na nju dodamo i prosečnu cenu prikolice od oko 20.000 evra, to je ukupno oko 55.000 evra„, kaže Nikolić.
S obzirom na protekle tri godine, kada se tržište vozila dosta promenilo, odnosno doživelo razne turbulencije, na tržištu polovnih kamiona situacija je relativno stabilna.
„Godišnje uvezemo i prodamo između 300 i 400 jedinica. Nije se ništa drastično promenilo, potražnje i dalje ima. Jedino su procedure oko uvoza postale malo komplikovanije, jer su se ranije neka dokumenta lakše dobijala“, objašnjava naš sagovornik.
Potražnja za polovnim kamionima – tegljačima, nije pala iako su, prema tvrdnjama Nikolića, cene u protekle tri godine više za 30 odsto.
„Meni kao prodavcu najteže je da nađem kvalitetnije kamione. Rokovi isporuke su pomereni, ali prodaja nije u padu. Kamione najviše kupju kompanije, dok fizička lica to čine znatno manje, otprilike pet odsto“, ističe Nikolić.
Sa Euro 5 na Euro 6 kamione
Energija Balkana piše da će ovo biti poslednja godina u kojoj je predviđen veći broj prevoznih dozvola za makedonske kamione Euro 5 koji voze do Nemačke. Od sledeće godine dozvole za krstarenje nemačkim auto-putevima dobijaće samo vozila standarda Euro 6. Sve to u cilju smanjenja zagađenja i očuvanja životne sredine.
Milenko Nikolić nije mogao da nam precizira da li će se i u Srbiji nešto menjati po ovom pitanju u narednoj godini, ali kaže da za dobijanje međunarodne dozvole postoje određena pravila.
„U našoj praksi, da biste mogli da dobijete međunarodnu dozvolu za rad u svojoj floti kamiona morate imati minimum dva tegljača standarda Euro 6, a da li će se tu nešto menjati sledeće godine ne mogu da vam kažem. Pritom na tržištu ima priličan broj Euro 5 tegljača, te ljudi gledaju da ih zamene baš zbog neophodnih dozvola. Vozači kamiona i njihovi poslodavci idu u korak s vremenom i bitno je da u svom voznom parku imaju kamione novije proizvodnje, sa manjom kilometražom, i da zadovolje određene norme“, kaže naš sagovornik.
Pročitajte još:
Kada su u pitanju novi kamioni, Nikolić kaže da prodaja u ovom delu ne ide dobro jer ih nema dovoljno.
„Kada je počela pandemija, pa potom rat u Ukrajini, liste čekanja za kamione su bile veoma velike. Tada je počeo rast cena, kako novih tako i polovnih vozila. Sada dolazi do nekog razumnog vremenskog perioda u isporuci i liste čekanja se smanjuju. Ipak, to još uvek nije na nivou na kom je bilo pre svih ovih dešavanja u svetu“, ističe naš sagovornik.
Dux011
31.5.2023 #1 AuthorEto i to se desava.
Maky
1.6.2023 #2 AuthorNista novo…