Istraživanje portala Biznis.rs: sajam automobila (1)

Rekordan broj brendova i premijera na beogradskom sajmu automobila

AutomobiliPoslovanjeSrbija

22.3.2025 08:01 Autor: Marko Andrejić 3

Rekordan broj brendova i premijera na beogradskom sajmu automobila Rekordan broj brendova i premijera na beogradskom sajmu automobila
U Beogradu se od četvrtka održava 56. Međunarodni sajam automobila koji je jedan od 11 najvećih međunarodnih sajmova automobila u svetu ove godine, i... Rekordan broj brendova i premijera na beogradskom sajmu automobila

U Beogradu se od četvrtka održava 56. Međunarodni sajam automobila koji je jedan od 11 najvećih međunarodnih sajmova automobila u svetu ove godine, i jedan od tri međunarodna salona putničkih automobila u Evropi. Istovremeno se održava i 17. Međunarodni sajam motocikala, skutera, kvadova i prateće opreme „Motopassion“.

Na ovogodišnjem sajmu prisutan je rekordan broj brendova i premijera otkako sajam postoji – izlaže čak 105 brendova uz 180 premijerno prikazanih modela i to – 51 automobilski brend uz premijerno predstavljanje 80 modela, 12 brendova lakih privrednih vozila uz premijerno predstavljanje 27 modela i 43 moto & ATV Brend uz premijerno predstavljanje 72 premijere.

Premijerno je predstavljen i električni Fiat Grande Panda iz Kragujevca, koji svi već duže vreme nestrpljivo očekujemo, a koji uz subvencije država košta manje od 20.000 evra. Najskuplji automobil ovogodišnjeg sajma je Maserati GT2 Stradale, koji košta 480.000 evra, dok je najpovoljnija Dacia Sandero sa 14.990 evra.

Kako su organizatori ranije najavili, u susret pojačanom interesovanju novih brendova, koji prvi put učestvuju na ovom sajmu, delimično je promenjen i format manifestacije, a otvoreni su i novi izložbeni prostori za predstavljanje novih brendova. I pored izuzetne potražnje i deficita prostora, hala 1 je rezervisana za većinu dobro poznatih brendova -VW, Nissan, Škoda, MG, Subaru, Seat, Cupra, Honda, Toyota, Opel, Peugeot, Suzuki, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Abarth, Citroen, Chery, Ford, Hyundai, Renault, Dacia, Mazda, Kia, Volvo, Geely i Link & Co .

Brendovi iz premijum kategorije su u hali 3, i tu su parkirani BMW, Mini, Maserati, Audi i Porsche.

Ove godine „pojačana“ je ekipa azijskih izlagača, kojima se pridružila i poznata kineska kompanija BYD. Inače, broj kineskih izlagača je u odnosu na prethodni sajam porastao sa tri na čak dvadeset.

Sajam automobila 2025 / Foto: Biznis.rs

Lupšić: Prerastamo okvire regionalnog sajma

Zoran Lupšić, predstavnik Beogradskog sajma i koordinator projekta, kaže da statistika pokazuje da ove godine imamo rekordan broj prisutnih brendova i premijera.

“Oseća se veliko prisustvo i interesovanje novih brendova sa Dalekog istoka, pre svega iz Kine. I u narednim godinama očekujemo da ih bude još više”, navodi Lupšić u izjavi za Biznis.rs.

On ističe da je Srbija malo tržište, ali da Međunarodni salon automobila, i zbog strateškog partnerstva sa Srpskom asocijacijom uvoznika vozila i delova, opstaje i raste.

“Sada prerastamo okvire regionalnog sajma, svrstavamo se u red vodećih svetskih sajmova. Sama činjenica da smo jedan od tri evropska sajma putničkih automobila govori u prilog te činjenice. Što se tiče ponude, električna vozila nadolaze na naš sajam i tržište, ali infrastruktura nikako da isprati taj svetski trend. Nadam se da će se u budućnosti povesti računa o tome i da ćemo definitivno ići ka ekološki prihvatljivijim rešenjima”, zaključuje naš sagovornik.

Sajam automobila 2025 / Foto: Biznis.rs

Đurđević: Elektrifikacija je tanker koji je zauzeo svoj smer

Aleksandra Đurđević, predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova i generalna direktorka Delta Auto grupe, navodi da su očekivanja od sajma ambiciozna jer ove godine imamo daleko veći broj novih modela, noviteta i brendova koji učestvuju.

„Imamo dostupna vozila na lagerima, što je bio zaista veliki problem kod prethodnog Međunarodnog salona kad smo imali prekinute lance snabdevanja i neke restrikcije. Ovog puta imamo mnogo bolju situaciju. Vidimo i da su banke i lizing kuće izašle sa mnogo boljim ponudama i kamatnim stopama, što je izuzetno važno prilikom odluke o kupovini. U tom smislu nastup će biti jači i komercijalno i što se tiče noviteta, tako da ćemo imati jednu dobru tržišnu utakmicu. Očekujemo dobre rezultate“, kaže Đurđević u razgovoru za Biznis.rs.

Poznata kao veliki zagovornik elektrifikacije vozila, ona ističe da to jeste njena „mantra“, ali podseća da je elektrifikacija definitivno smer u kome ide svet.

„Da li će biti korigovani rokovi od kada će biti zabranjeni za proizvodnju klasični automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem – teško je prognozirati, ali elektrifikacija je jedan veliki tanker koji je zauzeo svoj smer i ne može tek tako da se pomeri. Proizvođači su investirali znatne sume, uložene su milijarde u istraživanje i razvoj, fabrike su adaptirane i sada nema nazad. Nas automobilske kompanije i usmeravaju u tom pravcu, neke čak i izrazito pritiskaju da se proda određeni broj električnih vozila, što je jako teško kada nemamo razvijen ekosistem i infrastrukturu. Subvencije su kvalitetne u smislu iznosa, 5.000 evra po e-vozilu, mada su ove godine isključeni plug-in hibridi, što mi ne pozdravljamo. Smatramo da su ovi modeli za izrazito nerazvijena tržišta, kao što je naše, prvi i jedini logičan prelazak na električna vozila. Verujem da bi značilo da se vrati i taj segment, naravno i da se ubrzaju i olakšaju procedure“, ističe naša sagovornica.

Aleksandra Đurđević / Foto: Biznis.rs

Aleksandra Đurđević dodaje da je Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova i dalje fokus na aktiviranju i nefinansijskih subvencija, što su vrlo atraktivni načini da se neko stimuliše da vozi električni auto, posebno ako živi u centru grada. Reč je, na primer, o besplatnom parkingu, vožnji žutom trakom, umanjenim putarinama i slično.

„Jako je važno i rasteretiti naš vozni park starih vozila koja mnogo zagađuju i koja su nebezbedna, ali se nažalost kod nas i dalje uvoze Euro 3 i 4 modeli, koji su zabranjeni u drugim zemljama. Više puta je najavljivano da će to biti zabranjeno regulativom, ali još nismo došli do realizacije. Znamo da je to kompleksno pitanje, same zabrane, ali postoje brojni načini – možda da se uvede bonus i malus sistem, da se kreiraju fondovi za vozila koja su zagađivači i ona koja to nisu… Mi smo poslali brojne inicijative, imali smo neke kvalitetne razgovore sa predstavnicima države, ali je potrebno da se sve to što pre implementira jer vreme prolazi, a vozila se proizvode mnogo brže nego ikada“, napominje Đurđević za Biznis.rs.

Ona kaže da je Infrastruktura velika tema i da je Asocijacija imala kvalitetne sastanke sa ministarstvom građevinarstva, gde je dala svoja mišljenja.

„Znamo da su mnogi naši predlozi uvaženi, tenderi su sprovedeni, sada je ostala realizacija. Očekujemo najavljenih 16 odmorišta sa većim brojem punjača, to je neki prvi korak, pogotovo zato što smo u broju punjača po stanovniku značajno ispod drugih zemalja“, navodi Đurđević.

Golf / Foto: Biznis.rs

Na pitanje šta Delta Auto očekuje od ovogodišnjeg sajma, odgovara da – kao i od svakog sajma – očekuju dosta, s obzirom na to da predstavljaju i premijum brendove – BMW, Mini, Maserati, tu je negde blizu i Honda, i motocikle, i važno im je da uvek predstave najbolje što proizvođači imaju iz svoje game.

„Predstavili smo najskuplji automobil na sajmu – Maserati vredan 480.000 evra, koji je jedna ‘zver’ i mislim da će posetiocima biti zanimljivo da vide, ali se uvek fokusiramo i na neke taktičke i komercijalne kampanje. Mini će biti zanimljiv, pogotovo kabrio, veliko je interesovanje za M5, kao i za Touring, Očekujemo mnogo, ali pre svega da pričamo o novim tehnologijama, elektrifikaciji i onome što dolazi“, zaključuje Aleksandra Đurđević.

Maši: Težak period za automobilsku industriju

U ime generalnog sponzora sajma, osiguravajuće kuće DDOR Novi Sad, predsednik Izvršnog odbora Frančesko Maši ukazao je na ambijent zabrinutosti i povećane neizvesnosti kada je u pitanju trenutno stanje u automobilskoj industriji. Kako je ocenio, auto-industrija prolazi kroz još jedan težak period izazvan sumornim ekonomskim pronozama,  kao i destabilizujućim uticajima u  fundamentalnim promenama u poimanju održive mobilnosti.

Frančesko Maši / Foto: Biznis.rs

„Želeo bih da naglasim našu posvećenost pružanju podrške automobilskom sektoru i lokalnoj privredi, kao i odlučnost da damo svoj doprinos u pokretanju daljeg razvoja zemlje“, istakao je Maši.

Prema njegovim rečima, takav pristup dodatno dobija na značaju ako se ima u vidu da neusaglašeno usvajanje politika na globalnom nivou deluje uznemirujuće na investitore, dok dinamika najava i uvođenja carina donosi nespokoj na tržište.

Courtois: Globalno tržište automobila nastavlja da raste

Paul de Courtois, potpredsednik za Afriku i region istočnih uvoznika u BMW Grupi, istakao je u razgovoru za Biznis.rs da je jedna od snaga BMW-a kao kompanije ono što nazivaju „tehnološkom otvorenošću“.

„BMW ulaže značajna sredstva – već sam govorio o ogromnoj investiciji kompanije od preko 60 milijardi evra u poslednjih deset godina. Ulažemo u različite pogonske tehnologije, koje mogu biti potpuno električne, hibridne ili sa unutrašnjim sagorevanjem, ali uvek u skladu sa najodrživijim tehnološkim rešenjima. To je naš način prilagođavanja promenama i neizvesnostima na različitim tržištima. Naravno, sve zavisi i od potražnje kupaca, kao i od zahteva tržišta i lokalnih propisa. Veoma sam siguran da ćemo i u budućnosti biti dobro usmereni i organizovani“, rekao je Courtois.

Kada je reč o sve jačoj konkurenciji iz Azije, pogotovo Kine, on navodi da je činjenica da globalno tržište automobila nastavlja da raste.

„Svake godine se proda više od 82 miliona novih automobila, tako da ne postoji rizik od smanjenja tržišnih prilika. Potreba za mobilnošću će i dalje postojati u svim sektorima. Pojavljuju se novi igrači i konkurencija, što je u određenoj meri dobra stvar – podstiče nas da pravilno reagujemo na zahteve kupaca i prilagodimo se njihovim potrebama“, zaključio je naš sagovornik.

Sutra: Kineski automobili sve prisutniji, geopolitika oblikuje tržište

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.