Prošle godine prodato 86.045 polovnih vozila sa dizel motorima, skoro duplo više od benzinaca

Subvencije za kupovinu novijih dizelaša doneće velike promene na tržištu polovnjaka

AutomobiliInvesticijeIzdvajamoSrbija

26.1.2023 17:23 Autor: Julijana Vincan 13

Subvencije za kupovinu novijih dizelaša doneće velike promene na tržištu polovnjaka Subvencije za kupovinu novijih dizelaša doneće velike promene na tržištu polovnjaka
Ukidanje Euro 3 i Euro 4 standarda od 1. januara naredne godine, kao i mogućnost subvencija za kupovinu polovnih vozila sa manjom emisijom štetnih... Subvencije za kupovinu novijih dizelaša doneće velike promene na tržištu polovnjaka

Ukidanje Euro 3 i Euro 4 standarda od 1. januara naredne godine, kao i mogućnost subvencija za kupovinu polovnih vozila sa manjom emisijom štetnih gasova, uz reciklažu starih „dizelaša“ od 2025. godine, spadaju u velike promene koje će se odraziti na kompletno tržište polovnjaka u našoj zemlji, kaže za Biznis.rs menadžer za odnose sa javnošću sajta Polovni automobili Petar Veličković.

On napominje da treba uzeti u obzir to da je samo prošle godine uvezeno više od 42.000 polovnih automobila sa dizel motorima i standardima Euro 3 i Euro 4, dok u 2021. godini taj broj prelazi 58.000.

„Najava uvođenja strožih normi za uvoz polovnih automobila, odnosno zabrane uvoza vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima, je očekivana odluka jer je Srbija jedina država u regionu koja primenjuje ovaj standard, a reč je o vozilima koja su proizvedena do 2005. godine“, naglasio je Veličković.

U Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Severnoj Makedoniji važi Euro 5 standard, dok ova ograničenja ne važe za Hrvatsku i Sloveniju koje su punopravne članice Evropske unije. U ove dve države vozila se oporezuju po stepenu zagađenja.

Dragan Đukić sa auto placa 3M automobili Solution smatra da je bilo vreme da se ukine Euro 3 i Euro 4, kao i da se ponudi podsticaj za Euro 6.

„Pozitivno ćemo se uključiti u sve to, ali dosta zavisi od budžeta kupaca, odnosno građana Srbije – koliko će i pored tih podsticaja imati novca da dodaju i kupe vozila. Naš auto park bavi se prodajom gotovo novih vozila, tako da će subvencije sigurno dobro uticati na naše poslovanje, pošto onaj ko ima vozilo 2008, 2009. ili 2010. godište, uz subvenciju će kupiti automobil koji košta od 15.000 do 20.000 evra. Samo je pitanje da li će kada proda to starije vozilo koje ima i uzme za njega oko 4.000 do 5.000 evra imati da doda još 10.000 evra“, ocenio je naš sagovornik.

On dodaje da Euro 5 standard ne bi trebalo da se ukine, jer je pitanje da li će ljudi imati novca da i uz subvenciju kupe Euro 6.

Foto: Pixabay.com

Golf najpopularniji polovni automobil na dizel

Prema podacima kojima raspolaže sajt Polovni automobili, u 2022. godini ukupno je prodato 86.045 polovnih vozila sa dizel motorima, skoro duplo više od benzinaca.

Tradicionalno, najprodavaniji model u prošloj godini je Golf. Zanimljivo, drugo i treće mesto takođe pripada Volksvagenovim modelima – Passat i Polo. U pet najprodavanijih modela u 2022. godini našli su se i Fiat Punto i Opel Corsa, a na tržištu su bili traženi i Audi A4, Reno Clio, Opel Astra… Kada je reč o rasponu cena konkretnih modela nije jednostavno dati precizne podatke, s obzirom na to da cene zavise od više različitih faktora: generalnog stanja vozila, godišta, prethodnih havarija, pređene kilometraže, servisne istorije, nivoa opreme. Sa druge strane, činjenica je da su cene polovnih automobila generalno skočile u poslednje dve godine“, istakao je Petar Veličković.

Dragan Đukić smatra da to za koja se vozila na dizel ljudi najviše interesuju zavisi od njihovih potreba. Tako vozači iz brdovitih krajeva kao što su Ivanjica, Čačak, Kraljevo, Kruševac, Prijepolje, više biraju SUV modele, odnosno terence, džipove, pa onda i njihove mini varijante.

„U Beogradu se više gledaju luksuzna vozila, limuzine – BMW, Audi i slično. Domaće tržište je šaroliko, ne može se precizirati šta tačno najbolje prolazi u Srbiji. Odlično se prodaju čak i vozila koja su 2007. ili 2008. godište, odnosno Euro 4 ili Euro 5 standard, a koja imaju cenu oko 10.000 do 12.000 evra“, navodi Đukić.

Pogoršani uslovi za kupovinu na kredit i lizing

Prema njegovim rečima, auto plac 3M automobili Solutions ima i skuplja vozila, ali je pitanje koliko kupaca bi moglo gotovinski da kupi takve automobile. Kaže da se često podižu krediti ili uzimaju vozila na lizing.

„Pre nekoliko meseci kamata na lizing bila je 3,5 odsto na godišnjem nivou, pa ako se uzme automobil za 30.000 evra za pet godina se vrati dodatnih 3.500 evra, što je bilo dobro. Sada su banke podigle kamatu na sedam do osam odsto, euribor je bio u minusu, a sada je 2,5 do tri procenta, što znači da se dolazi do nivoa od osam do 11 odsto kamate. To više nije 3.500 evra, nego 8.000 do 11.000 evra“, upozorio je Dragan Đukić.

Naš sagovornik objašnjava da se pre nekoliko godina tačno znalo i šta se prodaje i po kojoj ceni se prodaju automobili, a sada se sve promenilo.

„Nama je pandemija korona virusa donela dobro poslovanje, jer mi poslujemo sa mladim vozilima koja su stara svega dve do tri godine. Oni koji su otišli u ovlašćeni salon i platili vozilo – nije im bilo isporučeno ni za godinu dana, pa su ljudi povlačili kapare i kupovali kod nas. Međutim, sada je rat u Ukrajini doneo čak i dupla veštačka poskupljenja na svim poljima, od hrane, preko hemije i svega ostalog, tako da je teško očekivati da će ljudi da dolaze i kupuju vozila“, ocenio je Đukić.

Petar Veličković takođe smatra da predstoje velike promene, te će zato sajt Polovni automobili pažnju u narednom periodu, kako kaže, posvetiti pravovremenom informisanju korisnika i posetilaca, i shodno tome nastojati da, kao i dosad, budu podrška svim vozačima.

Podsetimo, za realizaciju ciljeva iz Programa zaštite vazduha u Republici Srbiji od 2022. do 2030. godine najavljena su ulaganja od 2,6 milijardi evra, od kojih je 102 miliona evra namenjeno za obnovu voznog parka otpremanjem najstarijih putničkih vozila, lakih teretnih vozila, kao i autobusa, u centre za reciklažu.

Subvencije za nabavku ekološki čistijih vozila iznosiće 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila (kamioni čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona) i 2.900 evra za kupovinu autobusa. Finansijski podsticaji pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih Euro 6 ili Euro VI vozila.

  • SUNCOKRET

    26.1.2023 #1 Author

    Lepo je misliti na, zagađenje ali se plašim da će s obzirom na nas standard ljudima biti nedostupno da kupujj novija vozilq bez obzira na subvencije.

    Odgovori

  • Anna

    26.1.2023 #2 Author

    Kao da živimo u najmanju ruku u Nemačkoj ili Francuskoj, pa će podsticaj od 2500 evra pomoći vlasniku auta starog 20 godina da kupi nov.

    Odgovori

  • GOCA BG

    26.1.2023 #3 Author

    Mali broj ljudi ce moci sebi da priusti nov automobil na sve olaksice koje dobija…

    Odgovori

  • VOJKAN

    27.1.2023 #4 Author

    Samo nek su subvencije pa kakve god da su

    Odgovori

  • NATI29

    27.1.2023 #5 Author

    Jos mnogo toga treba da se promeni da bi zagadjenost bila manja

    Odgovori

  • Stevan

    28.1.2023 #6 Author

    Odmah se po naslovu vidi ko je pisao clanak. Obozavam da citam tvoje tekstove Julijana.

    Odgovori

  • Dragan

    28.1.2023 #7 Author

    Podsticaj je jako mali jer mi nemamo još taj standard da bi kupili nov automobil a voleo bi da vidim ko to ima prosek plate penzije kao što se javno prikazuje kad se srednja sprema nije maklavod 300 do 350 evra….to je samo za odlikaše,mafiju i tajkune,ostali će još dugo godina uživati u euro 3 i 4 vozilima 🙁

    Odgovori

  • LEKI

    28.1.2023 #8 Author

    Bez obzira na sve ipak ce samo mali broj ljudi moci da priušti nov automobil

    Odgovori

  • Lelica

    29.1.2023 #9 Author

    Ma ljudi nemaju mogucnosti za neki stari polovan aito,o novom ne mogu ni da razmisljaju.

    Odgovori

  • COKA

    29.1.2023 #10 Author

    Dzabe sve subvencije, kad ljudi jedva sastavljaju kraj s krajem, tako da ne polazem velike nade da ce narod bas iskoristiti ovo, imaju bitnijih stvari za ulaganje od novih automobila

    Odgovori

  • Maria

    4.2.2023 #11 Author

    Neće pomoći. Teško da će ko moći to sebi da priušti, bez obzira na subvencije.

    Odgovori

  • Gaga45

    5.2.2023 #12 Author

    Treba ovde zaista previse stvari da se promeni

    Odgovori

  • HEPO

    24.3.2024 #13 Author

    Svaka cast

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...