Godišnja generalna skupština Međunarodne asocijacije vazdušnog saobraćaja IATA

Avio-industrija očekuje povratak na pretpandemijski nivo do kraja 2022. godine

BiznisSvetTurizamU fokusu

20.6.2022 18:02 Autor: Stefan Petrović 15

Avio-industrija očekuje povratak na pretpandemijski nivo do kraja 2022. godine Avio-industrija očekuje povratak na pretpandemijski nivo do kraja 2022. godine
Godišnja generalna skupština Međunarodne asocijacije vazdušnog saobraćaja – IATA AGM 2022 – koja se ove godine održava od 19. do 21. juna u Dohi... Avio-industrija očekuje povratak na pretpandemijski nivo do kraja 2022. godine

Godišnja generalna skupština Međunarodne asocijacije vazdušnog saobraćaja – IATA AGM 2022 – koja se ove godine održava od 19. do 21. juna u Dohi (Katar), okupila je brojne stručnjake koji se bave avio-saobraćajem, sa ciljem da se stručna i šira javnost bolje upoznaju sa globalnom situacijom u avio-saobraćaju.

Kao jedna od glavnih tačaka dnevnog reda izdvojila se diskusija o oporavku avio-saobraćaja nakon krize izazvane pandemijom korona virusa. To je u razgovoru za Biznis.rs potvrdio i urednik vazduhoplovnog portala Aviatica Dragan Nikolić, koji prisustvuje pomenutom skupu.

„Oporavak avio-industrije u svetu posle pandemije Covid-19 glavna je tema na ovogodišnjoj skupštini IATA, što je i razumljivo s obzirom na to da je kovid prouzrokovao katastrofalne posledice za avijaciju. Mnogi učesnici konferencije slažu se da će oporavak trajati dugo, ali ističu da trenutna potražnja za letovima i rast avio-saobraćaja ukazuje da će možda već do kraja godine biti dostignut pretpandemijski nivo“, kaže Nikolić.

Prema njegovim rečima, IATA se tokom pandemije suprotstavljala strogim merama koje su uvodile vlade širom sveta, a na godišnjoj skupštini su izvedeni zaključci koji govore u prilog tvrdnji da države nisu na adekvatan način reagovale na pandemiju. Naime, članovi Međunarodne asocijacije vazdušnog saobraćaja tvrde da zatvaranje granica nije bila efikasna mera u suzbijanju pandemije, da vlade treba da balansiraju predložene mere sa njihovim ekonomskim i društvenim uticajem, kao i da se poverenje putnika gubi donošenjem nelogičnih mera i nedostatkom jasne komunikacije u vezi sa njima.

Ipak, prema rečima generalnog direktora IATA-e Vilija Volša (Willy Walsh), avijacija je tokom kriznog perioda pokazala da je izdržljiva. Tome, između ostalog, doprinosi i interesovanje putnika za letove, te se do kraja godine očekuje promet isti onom pretpandemijskom.

Foto: Pexels/Daniel Frese

„Uprkos svim izazovima tokom pandemije avijacija je preživela, što je suprotno mnogim prognozama da će biti mnogo bankrota i prestanka rada. Zabeleženi su gubici od 42 milijarde američkih dolara, umesto ranije očekivane 52 milijarde, a realna očekivanja su da će u ovoj godini oni dodatno biti smanjeni na samo 9,7 milijardi. Avio-kompanije se već sada vraćaju profitabilnosti“, naglasio je Volš.

Za razliku od bojazni oko ekonomskog opstanka Dragan Nikolić kaže da se danas, u naletu tražnje, avio-saobraćaj suočava sa problemom nedostatka kapaciteta, te su kompanije učesnice godišnje skupštine kao jedan od trenutno najvećih izazova navele nedostatak radnika.

„Tokom pandemije mnogi su napustili avio-saobraćaj i zato danas imamo situacije poput one na aerodromu u Amsterdamu da se letovi otkažu, a gužve protežu i van terminala jer nema dovoljno radnika na kontroli putnika“, kaže naš sagovornik.

Nikolić tome dodaje da su gužve podstaknute i daljim postojanjem komplikovanih restriktivnih mera i birokratije, koje dodatno produžuju aerodromske procedure.

Drugi problem je cena goriva koja je nikad viša. U ovoj godini avio-kompanije su potrošile 192 milijarde dolara na gorivo, što čini četvrtinu njihovih operativnih troškova, a to je mnogo“, naglašava on.

Podsetimo, upravo je rast cena avio-goriva uticao i na poskupljenje avionskih karata.

Pored ovih izazova, na avio-saobraćaj veoma negativno utiče i rusko-ukrajinski rat. Kako je rekla Malika Išvaran (Malika Ishwaran) iz kompanije Shell, ovaj sukob je ostavio ceo svet bez ruskog gasa i nafte, što će još dugo uticati na rast cena avio-goriva, čak i pošto se rat završi.

Avio-saobraćaj u brojkama

  • Procena gubitka u 2022. godini smanjena je sa 11,6 milijardi dolara na 9,7 milijardi, što je ogroman napredak u poređenju sa 137,7 milijardi u 2020. i 42 milijarde dolara u 2021. godini
  • Ukupni prihodi avio-saobraćaja u ovoj godini već su dostigli 782 milijarde dolara, što je 54,5 odsto u odnosu na prošlu godinu i predstavlja 93,3 odsto prihoda ostvarenih u istom periodu 2019. godine, poslednjoj godini pre pandemije
  • kaćica

    20.6.2022 #1 Author

    Putuju ljudi kao i pre.

    Odgovori

  • GOCA BG

    20.6.2022 #2 Author

    S’obzirom na gubitke koje su pretrpele avio kompanije tokom pandemije,ovo je sjajna vest…

    Odgovori

    • goca87

      21.6.2022 #3 Author

      Treba vremena za oporavak, ali mislim da će sve vrlo brzo biti kao pre pandemije

      Odgovori

  • MAJA

    20.6.2022 #4 Author

    Jes povecali takse na girivo..skupe avio karte

    Odgovori

  • BRANA19

    21.6.2022 #5 Author

    Ovo sa pandemijom je za njih bilo najteže…

    Odgovori

  • VOJKAN

    21.6.2022 #6 Author

    Valjda će se sve vratiti u normalu

    Odgovori

  • NATI29

    21.6.2022 #8 Author

    Ove godine se putuje kao pre korone

    Odgovori

  • SUNCOKRET

    21.6.2022 #9 Author

    Bojim se samo da će već do tada pustiti neki novi virus i proglasiti novu plandemiju.

    Odgovori

  • Anna

    21.6.2022 #10 Author

    Putovaće oni kohi mogu i oni koni moraju

    Odgovori

  • SNEZANA

    21.6.2022 #11 Author

    Nadam se da ce se svi vratiti na taj nivo

    Odgovori

  • IVAN

    21.6.2022 #12 Author

    Hvala dragom Bogu

    Odgovori

  • IVAN

    21.6.2022 #13 Author

    Ma samo nek je zdravlja bice i putovanja.

    Odgovori

  • BOJANA

    21.6.2022 #14 Author

    Super, brzo se vraćaju na staro. Sigurno će biti i bolje

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    21.6.2022 #15 Author

    Cene kerozina su previsoke i to dosta koči oporavak i zaradu

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...