Benzinci i dizelaši u upotrebi do kraja 21. veka?
AutomobiliEUInfrastrukturaPoslovanjeSvet
20.7.2023 15:24 Autor: Miljan Paunović 3
Ubrzanu elektrifikaciju automobila usporila je kriza izazvana ratom u Ukrajini, ali auto-giganti ne odustaju od svoje namere da što pre klasične automobile koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem zamene električnim. Velike auto-kompanije utrkuju se koja će brže svoju proizvodnju da usmeri isključivo ka e-vozilima, a jedna izjava ohrabruje i daje nadu ljubiteljima konvencionalnih vozila, u smislu da će još dugo voziti benzince i dizelaše.
„Motori kakve poznajemo nastaviće da žive još najmanje 70 godina“, izjavio je Žan-Dominik Senar (Jean-Dominique Senard), predsednik upravnog odbora grupe Renault, za francuski La Tribune.
Senar veruje da vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem imaju još mnogo godina ispred sebe, posebno zahvaljujući alternativnim gorivima čija će cena pasti na jedan evro do 1,50 evra po litru u roku od tri do četiri godine. Svoje uverenje zasniva na (ne)sposobnosti ekološke tranzicije i rokovima koji su dati proizvođačima automobila da pređu na produkciju e-vozila.
Podsetimo, krajem marta ove godine 27 država članica Evropske unije potvrdilo je proizvodnju vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine. Ovaj rok je dat u cilju smanjenja ugljen-dioksida (CO2) na globalnom nivou, jer su automobili označeni kao jedni od većih zagađivača (postoje razne polemike da li je zaista tako). Uglavnom, od te famozne 2035. godine biće zabranjeno proizvoditi vozila koja koriste benzin i dizel, kao i hibride, i sve bi trebalo da se okrene u korist električnih vozila.
Za Žan-Dominika Senara uslovi za potpuni prelazak na 100 odsto električnu energiju tokom vožnje u ovoj fazi nisu ispunjeni.
„Izazovi koji vode ka prelasku na 100 odsto korišćenja e-vozila su brojni i značajni, pre svega tehnološki, finansijski, energetski, ali i u pogledu nabavke sirovina“, ističe predsednik Renaulta i dodaje da povratka neće biti u smislu realizacije cilja.
Evropa je u problemu zbog Kine i njenih resursa, retkih metala i minerala ključnih za razvoj mnogih tehnologija, pa i e-vozila.
„Nisam sasvim siguran da smo predvideli geopolitičke krize. Tačnije, mislim da ih uopšte nismo predvideli“, ističe Senar za La Tribune i dodaje da će ratovi budućnosti biti „robni ratovi“, te da bi trebalo uspostaviti „diplomatiju sirovina“.
Rast kineskog tržišta e-vozila
Kinesko tržište automobila, najveće na svetu, na putu je da ove godine dostigne skoro 25 miliona vozila u prodaji sa ukupnim rastom od oko tri odsto, a udeo električnih vozila i opreme brzo raste. Konsultantska kuća AlixPartners predviđa da će ovo biti prva godina da brendovi proizvedeni u Kini zauzimaju 50 odsto domaćeg tržišta, prenosi Reuters.
Međunarodni proizvođači automobila i dalje su pod intenzivnim pritiskom da restrukturiraju poslovanje u Kini, a postoje znaci da se pritisak na potrošačke cene vraća zbog nedostatka radnika i nižih marži za dobavljače.
Pročitajte još:
Najveći proizvođač e-automobila Tesla još uvek čeka odobrenje za plan za povećanje proizvodnje u fabrici u Šangaju, svojoj najvećoj i najproduktivnijoj fabrici. Neki radnici koji prave baterije u Tesli dobili su obaveštenja o otkazima u Šangaju prošle nedelje, iako su planovi ostali nepromenjeni.
Kineski brendovi ciljaju rast van Kine, uključujući Evropu i jugoistočnu Aziju. U jednom primeru, kineski proizvođači automobila uložili su 1,4 milijarde dolara u Tajland od 2020. godine, sada dominirajući tajlandskim EV tržištem nakon što su preuzeli udeo od japanskih brendova koji tamo dugo posluju.
SHALIMAR
21.7.2023 #1 AuthorTo su sve predvidjanja,pitanje sta ce se sve izdesavati do te godine..
DOBRILA
22.7.2023 #2 AuthorJos nesto ce da se izmisli do kraja.
LJUBOMIR
23.7.2023 #3 AuthorSasvim moguće