Da li je elektrifikacija preveliki izazov za evropsku auto-industriju?
AutomobiliFirme u fokusuInvesticijeIzdvajamoPoslovanjeSvet
16.9.2023 15:04 Autor: Miljan Paunović 16
U regionu Centralne i Istočne Evrope (CIE), pre svega u Slovačkoj, Češkoj i Mađarskoj, auto-industrija igra veoma važnu ulogu. Naime, proizvodnja automobila je duboko integrisana u privredne tokove i čini oko pet odsto dodate vrednosti, a ako se uračunaju i domaći dobavljači taj procenat je duplo veći.
Prema istraživanju koje je sprovela Erste Grupa u segmentu proizvodnje vozila primećuje se i to da je uvođenje električnih vozila (EV) i novih propisa, koji nalažu novi automobil sa nultom emisijom, poremetilo tradicionalnu automobilsku industriju, što je uticalo i na ustaljene metode proizvodnje automobila.
Ipak, zemlje CIE nisu potrčale u susret elektrifikaciji, jer još uvek ne mogu da se oslobode pristupačnijih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Kako se navodi u istraživanju, razlozi su i pristupačnost punjača i nedovoljni podsticaji države. Zbog toga auto-industrije CIE beleže neznatno usvajanje prelaska proizvodnje na EV.
Kina preti razvojem EV industrije, pa će fabrike u CIE morati da se suoče, odnosno već se suočavaju, sa novom konkurencijom. Glavni izazov biće proizvodnja baterija, kao i cenovna konkurentnost.
Kada je u pitanju proizvodnja klasičnih automobila, region CIE – konkretno Slovačka, Češka i Mađarska, etablirao se kao jedno od najefikasnijih čvorišta za proizvodnju automobila širom sveta, nadmašivši proizvodnju Nemačke u 2022. godini.
Proporcionalno, svaki četvrti automobil sastavljen u Evropskoj uniji dolazi iz CIE. Iako je pandemija izazvala blagi pad proizvodnje, Slovačka ostaje na prvom mestu u svetu po proizvodnji automobila po glavi stanovnika. Istovremeno, Češka prednjači u regionu po nominalnoj proizvodnji, oporavljajući se za približno 10 odsto u odnosu na 2021. i proizvodi oko 20 procenata više vozila od Slovačke. Samo u Sloveniji je proizvodnja automobila zabeležila ozbiljan pad, pošto je jedina fabrika Revoz (Reno) smanjila proizvodnju sa 200.000 automobila u 2019. na samo 68.000 u 2022. godini, navodi se u istraživanju.
Učešće izvoza automobila u ukupnom izvozu visok je u slučaju Slovačke, gde četvrtinu proizvodnje čine automobili. Češka je na drugom mestu sa nešto iznad 10 odsto, i to je uporedivo sa Slovenijom, što je pomalo začuđujuće jer je ona zabeležila drastičan pad proizvodnje.
Udeo električnih vozila (EV) u izvozu automobila nije se dramatično promenio od 2021. godine. Zanimljivo, udeo EV-a koje izvozi Slovačka je opao, što će se najverovatnije promeniti kada Volvo počne sa radom 2026. godine. Sa druge strane, Mađarska je snažno povećala svoj izvoz električnih vozila, istovremeno sa ulaganjima u proizvodnju baterija.
Postoji nekoliko proizvođača automobila u CIE koji osim klasičnih proizvode i EV automobile. Škoda i Hyundai u Češkoj, Stellantis u Slovačkoj i Poljskoj (najavljen je i početak proizvodnje u Srbiji za 2024. godinu), Dacia u Rumuniji, Mercedes u Mađarskoj, na svojim fabričkim trakama imaju i e-vozila.
Pročitajte još:
Prema istraživanju, većina proizvođača automobila sa sedištem u Centralnoj i Istočnoj Evropi ima u planu prelazak na EV kao deo svoje globalne strategije. Pritom, ističe se hrvatski proizvođač automobila Rimac, jer je e-automobil Nevera najbrži proizvedeni EV na svetu i košta oko dva miliona dolara.
Elektrifikacija je pravi izazov za evropsku auto-industriju jer su planovi bili veliki, a pandemija korona virusa, pa potom i rat u Ukrajini, poremetili su ih iz korena. Ipak, auto-giganti rade sve kako bi se što pre prebacili na isključivu proizvodnju e-automobila, ali rokovi su – poput 2035. godine kada bi iz upotrebe i proizvodnje trebalo da se izbace benzinci i dizelaši – sve kraći.
Hrvatska i Rumunija beleže najveći rast registracije novih automobila
U prvih sedam meseci 2023. godine registracije novih automobila porasle su u svim zemljama CIE, osim jedne. Ovaj rast može biti pripisan oporavku regiona u odnosu na lošiji period prošle godine.
Registracija novih automobila opala je u Mađarskoj, za 2,2 odsto na godišnjem nivou, zbog izuzetno visoke inflacije koja je sputavala potrošnju. Hrvatska i Rumunija su se najbolje pokazale u prvoj polovini godine. U ove ove dve zemlje porast registracije novih automobila bio je najjači i znatno iznad EU proseka. U Hrvatskoj je iznosio 37 odsto, dok je u Rumuniji bio 23 procenta.
KIMCHI
16.9.2023 #1 AuthorPlati pa klati
ZVONČICA
17.9.2023 #2 AuthorSto bi nas narod rekao 👍
LEBRON
17.9.2023 #3 AuthorJeste
mile
17.9.2023 #4 AuthorVerovatno jeste
Vale
17.9.2023 #5 AuthorIzgleda da je tako
MAXMAD
17.9.2023 #6 AuthorTo nova revolucija u auto industriji.
Emilija
17.9.2023 #7 AuthorJeste
CIGI
17.9.2023 #8 AuthorKoliko para, toliko muzike.
GAGA
17.9.2023 #9 AuthorPa naravno
SHALIMAR
17.9.2023 #10 AuthorIzazov svakako jeste,prvenstveno zbog konkurencije…
MARA
17.9.2023 #11 AuthorIspostavilo se da jeste
Boba321
17.9.2023 #12 Authorbice skupo a i tesko da se to odradi
SUNCICA
17.9.2023 #13 AuthorMislim da je preveliki izazov
SUNCICA
17.9.2023 #14 AuthorMislim da je preveliki izazov i bice tesko ali videcemo
SENSEI
18.9.2023 #15 AuthorŠto se toga tiče mnogo kaskamo za standardima evropske unije
STEPA
19.9.2023 #16 AuthorIzazov ili ne to im je budućnost