Ne može se biti i arogantan i turistički privlačan

„Efekat Trampa“ uništava američku turističku industriju

PoslovanjeSvetTurizam

7.4.2025 14:21 Autor: Žikica Milošević 0

„Efekat Trampa“ uništava američku turističku industriju „Efekat Trampa“ uništava američku turističku industriju
Ako ste se pitali kako će Donald Tramp (Donald Trump) svojim hirovitim postupanjem pogodovati, odnosno naštetiti, pojedinim ekonomskim granama u SAD, u jednom trenutku... „Efekat Trampa“ uništava američku turističku industriju

Ako ste se pitali kako će Donald Tramp (Donald Trump) svojim hirovitim postupanjem pogodovati, odnosno naštetiti, pojedinim ekonomskim granama u SAD, u jednom trenutku ste stigli i do pitanja – turizma, odnosno turističkih poseta stranaca Americi. Poznato je da Amerikanci ionako najviše putuju unutar svoje zemlje, a kada izađu onda su to uglavnom Meksiko, Kanada, Karibi i Zapadna Evropa.

Sa druge strane, SAD je treća najposećenija zemlja sveta kada je reč o međunarodnim dolascima, sa oko 80 miliona poseta stranaca – iza Francuske koja je više od 20 godina na prvom mestu, sa 100 miliona posetilaca prošle godine, i Španije sa 94 miliona.

Amerikanci imaju mnogo toga da ponude, poput gradova specifične geografije i kulture kao što su San Francisko, Njujork, Nju Orleans ili, pak, istorijski gradovi poput onih u Novoj Engleskoj ili Savane u Džordžiji. Ko voli sunce privučen je Majamijem i Los Anđelesom, a ljubitelji velegrada vole i Čikago, dok se avanturisti privučeni oktanima odlučuju na Route 66 i vožnju kroz „srce Amerike“. O nacionalnim parkovima i prirodi, kao što su Kanjon Kolorada i Josemitski nacionalni park, ne treba ni trošiti reči. Pa, šta može krenuti po zlu?

Isto kako su pop-kultura i filmovi promenili mišljenje o Americi tokom 20. veka, od „kolonijalne zabiti“ do obećane i najzanimljivije zemlje sveta, tako i sada javno mnjenje oblikuje turističke preferencije i biznis. A to se oseti u novčaniku. Američkom novčaniku. Mnogo toga se promenilo poslednjih meseci, te brojke koje se tiču međunarodnih posetilaca za 2025. možda neće biti tako jake.

Reizbor Donalda Trampa za predsednika Sjedinjenih Američkih Država 2024. i posledične promene u spoljnoj diplomatiji i odnosima, zajedno sa unutrašnjim kulturnim promenama, počinju da menjaju globalne stavove prema SAD – stavove koji izgleda da utiču na želju turista da posete SAD, piše londonski Independent.

New York
Foto: Pixabay

Kompanija Tourism Economics saopštila je da očekuje da će se broj ljudi koji dolaze u SAD iz inostranstva ove godine smanjiti za 9,4 procenta. To je skoro dvostruko veći pad od pet odsto koliko je prognozirano krajem februara. Turisti otkazuju putovanja u SAD i odlučuju se za druge destinacije, a mnoge evropske zemlje izdale su posebna upozorenja o putovanju transrodnim i nebinarnim građanima (svaka niša turista donosi određene finansijske dobitke, a ova je bila veoma okrenuta Americi u protekle četiri godine).

Dakle, nije u pitanju samo to što će faliti putnika iz „neprijateljskih zemalja”, odnosno onih kojima je administracija Donalda Trampa obećala ili zabranu ulaska ili otežano izdavanje viza, već je tu i Trampovo „umeće” da naljuti svoje prijatelje, posebno Dance i Kanađane, koje je najviše povredio govorima o „preuzimanju Grenlanda” i „51. državi”. Kanađani su to posebno loše primili: Tourism Economics očekuje da će putovanja iz Kanade pasti za 20 odsto ove godine, što će se oštro osetiti u pograničnim državama kao što su Njujork i Mičigen, ali i popularnim turističkim destinacijama kao što su Kalifornija, Nevada i Florida.

Američka turistička asocijacija je upalila zvono za uzbunu – naime, ona je takođe upozorila da se Kanađani drže podalje od SAD od početka godine. Njihove prognoze su porazne, jer čak i smanjenje putovanja iz Kanade za 10 odsto moglo bi značiti dva miliona poseta manje, 2,1 milijardu dolara izgubljene potrošnje i 14.000 radnih mesta, saopštila je ova grupa u februaru. Druge kompanije povezane sa putovanjima primetile su zabrinjavajuće znake.

Los Anđeles / Foto: Pixabay

Na godišnjoj skupštini akcionara krajem marta, Air Canada je saopštila da su rezervacije u SAD smanjene za 10 odsto u periodu od aprila do septembra u poređenju sa istim periodom pre godinu dana, prenosi Time. Air Canada već smanjuje broj letova za SAD zbog smanjenog interesovanja putnika. A u februaru su podaci pokazali smanjenje od čak 23 odsto, a najviše su zabrinuti u Turističkoj organiziciji Njujorka.

Očekuje se da će strani posetioci potrošiti milijarde dolara manje u SAD u poređenju sa 2024, kada je međunarodni turizam u zemlji porastao za 9,1 odsto. To je pad koji The Times of India naziva „efektom antipatije”. Antipatija se odnosi i na one koji zameraju Trampu na odnosu prema Zelenskom tokom sastanka u Ovalnom kabinetu, solidarnost latinoameričkih država sa Meksikom koji je pogođen carinama, ili Panamom kojoj Tramp preti preuzimanjem Kanala, i mnogo drugih manjih faktora. Tu su i oni koji ne mogu da oproste Trampovu podršku Netanjahuu oko Gaze. Celokupni gubici se procenjuju na čak 64 milijarde dolara u 2025. godini.

Posete iz Kine su pale za 11 odsto, afričkih zemalja devet odsto, ostalih delova Azije sedam i Centralne Amerike šest procenata. Prošle godine je oko 1,6 miliona posetilaca došlo u SAD iz Kine, što je povećanje u odnosu na 2023. godinu, ali je i dalje značajno manje od 2,83 miliona koliko ih je posetilo 2019.

Turisti se okreću drugim destinacijama u kojima ima manje „glavobolje“ – ponajviše zemljama Azije i Evrope, a Kanađani ubrzano ponovo otkrivaju i čari svoje zemlje umesto komšijske. To rade i stranci koji umesto u SAD odlaze u Kanadu, koja je od početka godine zabeležila 4,3 odsto više inostranih poseta, iako se broj Amerikanaca koji dolaze smanjio za 10,9 procenata.

Kako se otkazuju i konferencije, a ne samo individualna putovanja, postoji zabrinutost i za posećenost velikih događaja, kao što su Ryder Cup 2025, Svetsko prvenstvo u fudbalu 2026, ili čak i Olimpijada u Los Anđelesu 2028, budući da su procedure za odobrenje viza produžene, a mnogi se boje odbijanja.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.