Tržište automobila posustaje, nova poskupljenja izvesna od jeseni?
AutomobiliBiznisPoslovanjeSvetU fokusu
30.8.2022 14:31 Autor: Miljan Paunović 14
Auto-industrija se u poslednje dve do tri godine bori da održi nivo proizvodnje vozila koji ne bi doveo do velikih oscilacija na tržištu, u smislu ponude, ali i cena.
Ipak, pandemija korona virusa, a potom i rat u Ukrajini, doveli su do još veće zabrinutosti ljudi iz ovog sektora, jer prodaja automobila je u padu i taj trend se nastavlja.
„Potražnja za vozilima postoji, ali statistika prodaje u Srbiji govori da je broj isporučenih vozila u padu u odnosu na prošlu godinu, i to blizu 10 odsto. Statistika za evropsko tržište je još dramatičnija – prodaja u Evropi je u padu 20 odsto i više“, kaže za Biznis.rs generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac.
Ovi podaci ne treba da čude jer se logično nameće i poskupljenje automobila usled rastuće inflacije, koja je iz meseca u mesec sve veća.
„Cene vozila su porasle od 15 do 25 odsto u zavisnosti od brenda. To nije tako jednostavan parametar, jer zavisi od više faktora, kao što su pooštrenje sigurnosnih standarda i sve veći paketi osnovne aktivne i pasivne sigurnosti, nove tehnologije za povezanost i multimediju, pa na kraju i veća potražnja u odnosu na ponudu. Sve su to faktori koji su u poslednje dve do tri godine doveli do rasta cena kako novih, tako posledično i polovnih automobila“, objašnjava Graovac.
Još uvek je otežana i isporuka vozila, te se na već rezervisan i plaćen automobil čeka od šest meseci do godinu i više dana.
Naša sagovornica kaže da određeni proizvođači na koje su manje uticali spoljni faktori, kao što je nestašica čipova i rat u Rusiji i Ukrajini, uspevaju da isporuče vozila u okviru šest meseci, dok ima situacija da se nova vozila čekaju godinu dana, a možda i više.
Što se tiče jeseni i prognoza šta će se dešavati na ovom tržištu, one nisu optimistične iz razumljivih razloga. Ugroženosti tržišta klasičnih vozila doprinosi i pritisak ka elektrifikaciji, kaže Graovac.
„Tržište automobila je ugroženo trenutnom globalnom situacijom iz više razloga. Veliki pritisak ka ‘elektrifikaciji’, a sa druge strane nestašica energenata i delova za prvu ugradnju, doveli su do već veoma napete situacije za proizvođače automobila. Dalje poskupljenje zbog troškova transporta i špedicije, kao i novih standarda proizvodnje je izvesno, ali nije zahvalno tvrditi da ukoliko dođe do smanjenja pritiska u bilo kom od globalnih faktora neće doći do stabilizacije tržišta“, objašnjava naša sagovornica i dodaje da je naše tržište i dalje najveći konzument polovnih automobila iz Evrope, gde se osim rasta cena ne vidi pad uvoza i registracija.
Pročitajte još:
Interesovanje za kupovinu e-vozila ne treba da čudi, jer se očekuje potpuna zabrana dizel i benzin vozila u Evropskoj uniji do 2035. godine.
U svetu se takođe intenzivno radi na uvođenju električnih vozila u saobraćaj, pre svega zbog zaštite životne sredine.
VILENJAK
30.8.2022 #1 AuthorOčekivano…
kaćica
30.8.2022 #2 AuthorSvi ce busom uskoro,gorivo je preskupo.Gde je registracija i odrzavanje automobila.
Lelica
30.8.2022 #3 AuthorStrasno sta se desava
MarijaS
30.8.2022 #4 AuthorOčekivalo se..
TATJANA
30.8.2022 #5 AuthorSve je teze i skuplje
BRANA19
30.8.2022 #6 AuthorNece vala moci ni busem jer su nam markice 100 e…. Ako ne putujete gradskim
Dunja5
30.8.2022 #7 AuthorNista cudno.
SRDJAN
30.8.2022 #8 AuthorSkupo ne skupo vozila se nešto i ne smanjuju kod nas na ulicama iako je sve poskupelo.
IVAN
30.8.2022 #9 AuthorStvarno steta
GOCA BG
30.8.2022 #10 AuthorSve se ovo i ocekivalo…
Anna
31.8.2022 #11 AuthorBilo je za očekivati da će se to desiti.
BOJANA
31.8.2022 #12 AuthorSve postaje luksuz.
VOJKAN
31.8.2022 #13 AuthorKako skače cena goriva tako skače i cena vozila
NINICA
31.8.2022 #14 AuthorSve smo ovo i očekivali!