Lobista poznate kompanije otkrio metode prevare

Uber skupo plaćao akademike koji su pisali naručene studije

AnalizaSvetU fokusuVesti

12.7.2022 12:31 Autor: Vladimir Jokanović 8

Uber skupo plaćao akademike koji su pisali naručene studije Uber skupo plaćao akademike koji su pisali naručene studije
Karijerni lobista Mark MekGan (Mark MacGann) koji je učestvovao u pridobijanju vlada širom Evrope, Bliskog istoka i Afrike za račun kompanije Uber, odlučio je... Uber skupo plaćao akademike koji su pisali naručene studije

Karijerni lobista Mark MekGan (Mark MacGann) koji je učestvovao u pridobijanju vlada širom Evrope, Bliskog istoka i Afrike za račun kompanije Uber, odlučio je da progovori i identifikovao je sebe kao izvor koji je dostavio 124.000 kompromitujućih fajlova Ubera novinarima britanskog Guardiana.

„Delimično sam odgovoran. Razgovarao sam sa vladama, gurao sam to u medijima, govorio sam ljudima da treba da promene pravila, jer će vozači imati koristi i ljudi će dobiti više ekonomskih prilika. Kada se pokazalo da to nije slučaj, mi smo zapravo prodali ljudima laž. Kako možete imati čistu savest ako ne ustanete i ne priznate svoj doprinos načinu na koji se ljudi danas tretiraju“, naveo je MekGan za Guardian.

On je rekao da je lakoća sa kojom je Uber prodro u najviše ešalone moći u Velikoj Britaniji, Francuskoj i Rusiji bila „opijajuća“, ali „duboko nepravedna“ i „antidemokratska“. MekGan je bio na najvišim pozicijama Ubera od 2014. do 2016. godine, kada je kompanija probijala svoj put na tržištu kršeći zakone o licenciranju taksi vozila. On je nadgledao pokušaje da ubedi vlade da promene propise o taksijima i stvore povoljnije poslovno okruženje u više od 40 zemalja.

Pored tajnih dilova i sastanaka sa ministrima i evropskim komesarima, Uber je plaćao istaknutim akademicima u Evropi i SAD stotine hiljada dolara za izradu izveštaja koje bi mogli da koriste kao deo svoje kampanje lobiranja. Nekoliko vodećih akademika plaćeno je da objave istraživanja o prednostima ekonomskog modela Ubera. Izveštaji su naručeni u vreme dok se Uber borio sa regulatorima u ključnim gradovima širom sveta.

Jedan izveštaj francuskog akademika, koji je tražio konsultantsku naknadu od 100.000 evra, citiran je u izveštaju lista Financial Times iz 2016. godine, kao dokaz da je Uber bio „put za izlaz iz francuskog siromaštva“, što je navodno oduševilo rukovodioce Ubera. Rukovodioci Ubera ocenili su da se izveštaj isplatio, iako je cena bila visoka „kako bi se osiguralo da ne bude predstavljen u potencijalno negativnom svetlu“.

Izveštaj je došao usred intenzivne debate o gubitku radnih mesta koje je prouzrokovao Uber, sa Emanuelom Makronom (Emmanuel Macron), tada ministrom ekonomije Francuske koji je pokušavao da sprovede ekonomske promene. Član Uberovog tima napisao je tada da bi „kvantifikovana validacija novog tipa posla koji Uber stvara u Evropi izuzetno pomogla“, posebno kada to rade renomirani ekonomisti.

Foto: Pixabay.com

Neki od ključnih kvalifikatora u izveštaju nisu se pojavili u medijskim izveštajima, uključujući ocenu akademika da su vozači Ubera koji nisu dobro zarađivali spremni da napuste platformu. Izveštaj detaljno opisuje da su vozači primali u proseku 19,90 evra na sat, ali su prećutali njihove značajne troškove. Naime, vozači moraju da plate iznajmljivanje automobila, osiguranje i gorivo, što treba odbiti od pomenute sume. U tekstu FT-a koji je oduševio rukovodioce Ubera, stvar je pojednostavljena, pa je navedeno da većina vozača zarađuje 20 evra na sat, više od dvostruke minimalne zarade.

Fajlovi koje je otkrio MekGan sadrže više od 124.000 zapisa, uključujući e-poruke i razgovore koji obuhvataju period od 2013. do 2017. godine. Fajlovi otkrivaju da je lobiranje u iznosu 90 miliona dolara godišnje pomoglo Uberu da pridobije naklonost političara koji su pomogli u gušenju evropske taksi industrije. O Uberovim poslovnim metodama ponešto se znalo i ranije, ali su fajlovi koji su procureli u javnost svedočanstvo o načinu na koji je kompanija postizala svoje ciljeve.

Otkriveno je da je bivša evropska komesarka za digitalne tehnologije Neli Kros bila u pregovorima da se pridruži Uberu pre isteka mandata, a da je zatim tajno lobirala za tu kompaniju. Uber je plaćao i svoju političku podršku u Rusiji. Vrednost akcija kompanije Uber pala je za više od pet odsto od otvaranja afere, a Radnička partija u Belgiji zatražila je od vlade Brisela da ukine dozvolu za rad Ubera zbog kršenja zakona i mafijaških metoda rada ove multinacionalne kompanije, prenosi Brussels Times.

  • N.N.

    12.7.2022 #1 Author

    Samo prevarama se ljudi bave.

    Odgovori

  • JOVANA

    12.7.2022 #2 Author

    U ovom ludom vremenu samo prevaranti opstaju a

    Odgovori

  • Emilija

    12.7.2022 #3 Author

    Uvek nadju nacina

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    12.7.2022 #4 Author

    Sve je to normalno. Zarada, profit je svima na prvom mestu pa i stručnjacima

    Odgovori

  • SRDJAN

    12.7.2022 #5 Author

    Sve za zaradu.

    Odgovori

  • GOCA BG

    12.7.2022 #7 Author

    Nista iznenadjujuce,svim sredstvima su se sluzili i zaradili ogroman novac…

    Odgovori

  • MARA

    12.7.2022 #8 Author

    Stalno neke prevare…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.