Važno uklopiti profil ličnosti sa vrstom posla

Simptome burnouta iskusi čak 77 odsto zaposlenih

AnalizaBolji posaoIntervjuPoslovanje

2.10.2022 12:03 Autor: Marija Krsmanović 26

Simptome burnouta iskusi čak 77 odsto zaposlenih Simptome burnouta iskusi čak 77 odsto zaposlenih
Iako su uslovi rada u savremenom svetu bolji nego ikada ranije, još uvek je veliki broj onih čije zdravlje (fizičko i mentalno) ispašta zbog... Simptome burnouta iskusi čak 77 odsto zaposlenih

Iako su uslovi rada u savremenom svetu bolji nego ikada ranije, još uvek je veliki broj onih čije zdravlje (fizičko i mentalno) ispašta zbog posla. Pored stresa, koji je prepoznat kao posredni, a u nekim slučajevima i direktni uzrok brojnih bolesti, zaposleni se u toku osam radnih sati suočavaju sa brojnim izazovima koji dalje povećavaju pritisak na pojedinca spremnog da svoj posao obavlja savesno. 

U tom kontekstu, jedno od pitanja koje se neretko postavlja jeste – kako se izboriti sa sindromom pregorevanja na poslu (eng. burnout), koji je posledica hroničnog stresa.

„Burnout, odnosno sindrom „pregorevanja na poslu“, je stanje koje prepoznaje Svetska zdravstvena organizacija i koje, ako se ne leči pravilno, može dovesti do mnogih drugih psihičkih i fizičkih bolesti. Reč je o hroničnom stresu nastalom na poslu koji osoba ne može da kontroliše, a karakterišu ga osećaj hronične iscrpljenosti, nedostatka energije, povećan otpor prema poslu i smanjena profesionalna efikasnost”, kaže psihoterapeut i biznis kouč Dragomir Kojić, osnivač Mindberg.rs.

Koliko često se javlja burnout sindrom i na kojim poslovnim pozicijama? Koje su kratkoročne i dugoročne posledice burnouta? Kako osobe koje rade na tim pozicijama mogu da izbegnu burnout?

“Na pitanje koliko često se javlja nije lako dati precizan odgovor, jer zavisi od više faktora. Istraživanja govore da čak i do 77 odsto ispitanika iskuse simptome burnouta, a taj procenat se povećao u odnosu na period pre pandemije. Danas gotovo da nema zanimanja koje nije na udaru, ali ako bih morao da izdvojim neka koja prednjače to su ona gde je nivo stresa najviši, rokovi kratki, gde se radi sa ljudima i nečim jako vrednim. Na primer, medicinski radnici, policajci, vatrogasci, advokati, prodavci, osobe koje rade u hotelijerstvu, novinari, bankari…

Najbolja zaštita su zdrave granice između poslovnih obaveza i ostatka vašeg života. Što imate razvijeniji život mimo posla, to je, po pravilu, teže da doživite „burnout“. Stoga, negujte porodične i prijateljske veze, imajte hobije”, kaže Kojić. 

Dragan Kojić, Mindberg.rs
Dragomir Kojić / Foto: Mindberg.rs

Neretko pred važne poslovne razgovore osećamo nervozu, neki od nas čak i anksioznost. Šta bismo mogli učiniti da ublažimo takva osećanja?  

“Što su naše želje za uspehom i strahovi od neuspeha veći, to je i trema veća. Ljudi koji su manje takmičarski nastrojeni i kojima je manje važno kakav utisak ostavljaju, manje su skloni tremi. Ovo stanje je odlično opisao američki glumac i pevač Džordž Džesel (George Jessel), koji je rekao: ‘Ljudski mozak je divna stvar. Počinje da funkcioniše čim se rodite i ne prestaje – sve dok ne ustanete da govorite u javnosti.’

Priprema za sastanak ili neki drugi nastup je ključna. Ukoliko možete, pre važnog sastanka idite na lagani sport ili bar prošetajte, a posebno je važno da pred nastup izbegavate veće količine kofeina koji dodatno pojačava tremu. Tokom vašeg nastupa, ako je moguće, nemojte sedeti nepomično. Pomerajte telo, hodajte i tako na produktivan način kanališite energiju koju stvara anksioznost.”

Kada dođe do sukoba mišljenja u kolektivu, gde je granica nakon koje razmena tih mišljenja prerasta u svađu? Kakve su posledice ako se ta granica pređe i na koji način utiče na produktivnost?

“Najpre da istaknem da, kao psihoterapeut, smatram da je iznošenje sukoba mišljenja pozitivna stvar. Neko može reći da ima savršen posao ili brak jer se nikada ne sukobljava. To ukazuje upravo suprotno –takvi odnosi nisu dovoljno iskreni i autentični, jer ne postoji poverenje da se iskažu negativne emocije. 

Bitno je uočiti razliku između sukoba mišljenja i svađe. U sukobu mišljenja učesnici prave razliku između onoga što misle i zastupaju u toj raspravi, i identiteta učesnika razgovora sa druge strane, dok je u slučaju svađe situacija potpuno drugačija. Akcenat je na ličnim željama i potrebama, a ne na utvrđivanju objektivne istine.

Stoga predlažem da kad god vidite da razgovor iz sukoba mišljenja prerasta u svađu treba da prekinete takvu vrstu diskusije, pa da onda probate iznova da otvorite tu temu kada bude manje emocija, a više razuma.” 

Kako analitička psihologija može koristiti HR menadžerima? Na koji način se može primeniti prilikom izbora kandidata za novu poziciju, a kako kada su u pitanju određene situacije u kolektivu, kao što su sukobi, kršenje prava radnika (namerno i nenamerno), prepoznavanje potreba radnika…?

“Pošto analitička psihologija otkriva nesvesnu pozadinu ljudske aktivnosti, ona u HR aktivnostima može pomoći da se otkriju svi oni mehanizmi i kompleksi koji se nalaze u pozadini ljudskog ponašanja, mišljenja i osećanja.

Svi se obično fokusiramo na tzv. ‘manifestne’ oblike (ono što osećamo, vidimo ili radimo) i ne pitamo se odakle to dolazi i zašto neko reaguje na određeni način, tzv. ‘latentne’ (skrivene) oblike. Analitička psihologija se fokusira na te skrivene oblike koji prouzrokuju da neko ima određeno mišljenje, osećanje ili postupak. 

Iz mog iskustva, kod izbora kandidata je poželjno uraditi i MBTI test ličnosti koji je nastao na osnovama Jungove tipologije ličnosti, jer ovaj test mapira različite tipove osoba (ekstrovertni i introvertni), koje funkcije se više ili manje koriste (razmišljanje, intuicija, čula, emocija) i koliko osoba ima potrebu da kontroliše sebe i okolinu, kao i koliko je dobra u organizaciji svog vremena i prostora. 

Ovo je korisno uraditi jer su jedni tipovi ličnosti dobri za jedne vrste poslova, a loši za neke druge. Bitno je dakle uklopiti profil ličnosti sa vrstom posla i pozicijom”, zaključuje Kojić.

  • DANIJELA

    2.10.2022 #1 Author

    O fizickom i mentalnom zdravlju radnika danas niko ne brine.

    Odgovori

  • Tina

    2.10.2022 #7 Author

    Sve receno je tacno

    Odgovori

  • STRAHINJA

    2.10.2022 #8 Author

    Skoro svaki zaposlen jednom mesecno

    Odgovori

  • MARKO7

    2.10.2022 #9 Author

    Veliki procenat…

    Odgovori

  • Žana

    2.10.2022 #10 Author

    Zanimljiv tekst. Ja trenutno prolazim kroz Burnout i verujem da poslodavci treba više da obrate pažnje na mentalno zdravlje svojih zaposlenih.

    Odgovori

  • jasmina

    2.10.2022 #11 Author

    Zivim i radim u UK. Ovde se dosta govori i vodi racuna o wellbeing zaposlenog. Jako se iznenadim kada cujem od prijatelja koliko u Srbiji se ne vodi racuna o tome. A sa druge strane, moji prjatelji koji su poslodavci se zale da im dosta ljudi odlazi. Jako mi je cudno da ne povezuju stvari. Sve pohvale za temu, treba vise da se prica o tome.

    Odgovori

    • Aleksandar

      2.10.2022 #12 Author

      Slično je i u Kanadi. Škoiran sam koliko ovde vlasnici biznisa ne vode računa o svojim zaposlenima, a očekuju od njih predanost i lojalnost. To tako ne funkcioniše.

      Odgovori

  • GAGA

    2.10.2022 #13 Author

    ogroman broj zaposlenih je pod hronicnim stresom

    Odgovori

  • Ceca

    2.10.2022 #14 Author

    Bas sam iznenadjena

    Odgovori

  • VANJA

    2.10.2022 #15 Author

    Svako treba da nadje neki mehanizam i da se izbori sa tim!

    Odgovori

    • Daga

      3.10.2022 #16 Author

      Samo treba reći NE. Postaviti granice! Ljudi se plaše da izgube posao ali zaboga ima posla! Nemojte trpeti!

      Odgovori

  • GOCA BG

    2.10.2022 #17 Author

    Skoro u svim delatnostima je zastupljeno pregorevanje.Sve vise ljudi ima taj problem,ali se gura pod tepih i na kraju ili daju otkaz ili dijagnozu…

    Odgovori

  • LUKA

    2.10.2022 #18 Author

    Retko ko brine bitno je da posao netrpi!

    Odgovori

  • Jadranka

    2.10.2022 #19 Author

    U drugim..normalim…zemljama zaposleni je zasticen, posebno od besplatnog prekovremenog rada koji je ovde normala. Kao sto su vec neki komentatori rekli, sefovi bi trebalo da se bave svojim ljudima, a ne samo da imaju nerealna ocekivanja i kratke rokove, zato podrzavam da se sto vise prica o ovakvim temama…

    Odgovori

  • LIMUN ŽUT

    2.10.2022 #20 Author

    Zato je izuzetno važan balans, ali i to se uči kao i sve.

    Odgovori

  • SUNCOKRET

    3.10.2022 #21 Author

    Covek treba da bude zadovoljan poslom u svakom smislu da ne bi uticao negativno na njegovo zdravlje i život generalno.

    Odgovori

  • goca87

    3.10.2022 #22 Author

    Zanimljiv članak, na žalost tako je..

    Odgovori

  • Daga

    3.10.2022 #23 Author

    Prepoznala sam se u ovome. Ali ne vidim da će se kolicina posla smanjiti. Gledam mlade kako ne dozvoljavaju da ih izrabljuju. Prvi sam govorila kako su razmazeni ali sad vidim da su naše generacije problem. Mi smo dopustili da nas izrabljuju i sada imamo stokholmaski sindrom. Umesto da se udruzimo sa mladim kolegama mi ih kritikujemo. Sve je to jako toksicno. Sami smo problem.

    Odgovori

  • Dunja5

    3.10.2022 #24 Author

    Sve vise ljudi ima ove faze, brz zivot… Treba odrzavati balans u zivotu 24h, da bi i um ostao ocuvan. I imati mimo posla i hobije.

    Odgovori

  • Dea

    15.10.2022 #25 Author

    Nema veze da li je posao,skola,porodica … jedino resenje jeste postici duhovni mir i nauciti odrzavati isti,onda sve ostalo samo prodje pored vas… ne radite nista sto vas ne cini srecnima i kraj.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    22.10.2022 #26 Author

    Svaka čast na ovom članku..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...