Digitalnom revolucijom do održive mobilnosti

Pametne raskrsnice čine saobraćaj bezbednijim i zelenijim, a gradove pogodnijim za život

Hi-techInfrastrukturaInovacijeIzdvajamoMesečnik

30.4.2023 13:22 Autor: Marko Andrejić 15

Pametne raskrsnice čine saobraćaj bezbednijim i zelenijim, a gradove pogodnijim za život Pametne raskrsnice čine saobraćaj bezbednijim i zelenijim, a gradove pogodnijim za život
Veštačka inteligencija je sve prisutnija u svim segmentima, a u saobraćaju i transportu je vidljiva na više različitih načina. Od softverskih rešenja u autonomnim... Pametne raskrsnice čine saobraćaj bezbednijim i zelenijim, a gradove pogodnijim za život

Veštačka inteligencija je sve prisutnija u svim segmentima, a u saobraćaju i transportu je vidljiva na više različitih načina. Od softverskih rešenja u autonomnim vozilima, preko digitalnih usluga u logistici, putničkom i teretnom prevozu, pa sve do upravljanja saobraćajem u gradovima i van njih, nova tehnologija omogućava brže i efikasnije kretanje, povećava bezbednost svih učesnika i smanjuje štetan uticaj na životnu sredinu.

Kompanija Yunex Traffic, donedavno članica grupe Siemens, realizuje više projekata u Srbiji, a samo u Beogradu u svom portfoliju imaju više od 300 rekonstruisanih raskrsnica i projektovan najmoderniji centralni sistem za nadzor i upravljanje, koji se nalazi u Sekretarijatu za saobraćaj.

– Trenutno smo u realizaciji projekta koji je 2019. godine potpisan između Grada Beograda i kompanija Yunex Traffic i TeleGroup. Reč je o modernizaciji svetlosne signalizacije u Beogradu, davanju prioriteta tramvajima na ključnim koridorima, kao i uvođenju sistema adaptibilnog upravljanja saobraćajem na nivou zona. Takođe, planiramo realizaciju projekta uvođenja savremenog sistema za upravljanje tunelima i autoputem na deonici Požega-Preljina, sa ciljem povećanja bezbednosti. Sistem će prikupljati informacije i u realnom vremenu omogućavati proaktivne i pravovremene reakcije operatera u kontrolnim centrima – kaže u razgovoru za Biznis.rs Milena Vučković, direktorka kompanije Yunex Traffic.

Ona ističe da su u kompaniji ponosni što je Grad Beograd prepoznao u njima snagu da realizuju projekat takozvanih “pametnih raskrsnica”, u saradnji sa timom iz Sekretarijata za saobraćaj, kao i ostalim gradskim službama. Sve to u cilju unapređenja efikasnosti saobraćaja u glavnom gradu, ali i povećanja atraktivnosti javnog prevoza uvođenjem prioriteta tramvaja. Pored tramvaja, prioritet se može dati i ostalim vozilima javnog gradskog prevoza, vozilima hitnih službi, biciklistima, a može se integrisati i sa postojećim i budućim transportnim sistemima.

– U okviru pomenutog ugovora rekonstruisano je više od 300 raskrsnica u gradu, a istovremeno projektovan i najmoderniji centralni sistem za nadzor i upravljanje. U gradu je uvedeno takozvano zonsko upravljanje, što daje poboljšanje na nivou zone u proseku 16 odsto, kada je protočnost saobraćaja u pitanju. Sam naziv „pametne raskrsnice“ je nastao u medijima i odomaćio se – objašnjava Milena Vučković, ali i napominje da se tek nakon izvršenih radova modernizacije i povezivanja raskrsnice sa ostalim raskrsnicama na koridoru, te povezivanja na centralni sistem, može reći da je ona postala „pametna“.

Milena Vučković & Vesna Vlahović / Foto: Yunex Traffic

Razlog je što sam sistem vrši upravljanje i nadzor, u zavisnosti od postavljenih parametara rada svetlosne signalizacije, i prilagođava ih realnom saobraćajnom opterećenju. Odličan primer jesu raskrsnice koje „prepoznaju“ tramvaje i daju im prioritet u odnosu na ostali saobraćaj, što značajno skraćuje vreme njihovog putovanja, na nekim potezima čak i do 25 odsto.

Kako navodi naša sagovornica, inteligentna putna infrastruktura i saobraćajna rešenja u gradovima i između gradova su ne samo potreba, već i obaveza gotovo svih evropskih država. Takođe se ubrzano radi na povezivanju (interoperabilnosti) koridora koji povezuju zemlje regiona, a primer za to je Panevropski koridor Vc koji je krenuo sa digitalizacijom upravo sa sistemom upravljanja Varia, koji Yunex Traffic razvija preko 30 godina.

– Upravljanje saobraćajem, simulacija, upravljanje tunelima, digitalne usluge zasnovane na veštačkoj inteligenciji, autonomna vozila i još mnogo toga, osnova je za upravljanje ekosistemima mobilnosti. Grad Beograd je započeo proces modernizacije infrastrukture, a i na auto-putevima možemo videti uvođenje novih tehnologija. Svakako da je potrebno dodatno ulagati u napredna i održiva infrastrukturna i transportna rešenja koja nam omogućavaju da se efikasno krećemo, utiču na našu bezbednost i smanjuju štetan uticaj na životnu sredinu – napominje Milena Vučković.

Kamere sa veštačkom inteligencijom klasifikuju učesnike u saobraćaju

Traffic awareAI je sistem kamera sa veštačkom inteligencijom za otkrivanje, klasifikaciju i praćenje učesnika u saobraćaju. Omogućuje da pešaci dobijaju zeleno svetlo bez kontakta, a zeleno vreme se po potrebi automatski produžava. Ovo je moguće zahvaljujući tehnologiji digitalnog senzora. Na primer, sistem može da detektuje da li je osoba dete, korisnik invalidskih kolica ili grupa ljudi. Sistem takođe može da otkrije da li pešaci žele da pređu ulicu ili samo prolaze pored raskrsnice.

Virtuelnim praćenjem brzine otkrivaju se veće grupe ili sporiji pešaci, a trajanje zelenih faza se prilagođava po potrebi. Ovo obezbeđuje veću bezbednost i pruža veći komfor, i to naročito građanima sa posebnim potrebama. Detekcija objekata se obrađuje lokalno čime se garantuje visok nivo zaštite privatnih podataka s obzirom na to da su eksterno raspoložive samo anonimne informacije. Ovakav sistem primene inteligentne saobraćajne tehnologije nedavno je pušten u rad kod školskog centra Ramsauerschule u gradu Linz, Gornja Austrija, čime je povećana bezbednost najranjivijih učesnika u saobraćaju.

Finansijska direktorka Vesna Vlahović podseća da se Yunex Traffic na prošlogodišnjem međunarodnom sajmu „Intertraffic“ u Amsterdamu pojavio kao nezavisni brend kompanije Siemens. Prema njenim rečima, impresionirali su tamošnju publiku ne samo svojim digitalnim rešenjima za upravljanje tunelima i auto-putevima, adaptivnom kontrolom saobraćaja i povezanom mobilnošću, već su uspešno lansirali i razna rešenja, kao na primer Fusion.

– Radi se o trenutno najprilagodljivijem sistemu kontrole saobraćaja koji može poboljšati bezbednost i kvalitet vazduha u gradovima uz smanjenje troškova, a omogućava i dinamičko određivanje prioriteta za pojedinačne grupe korisnika, kao što su pešaci i osetljive grupe ili biciklisti. Nova generacija platformi, kao na primer Simfoni, omogućava dizajn, testiranje i optimizaciju različitih ekološki prihvatljivih strategija mobilnosti. Uz pomoć prediktivnog modeliranja u realnom vremenu, prekoračenje granica zagađivača može se proaktivno izbeći – objašnjava Vesna Vlahović u razgovoru za Biznis.rs.

Povezivanje, naročito električnih vozila, sa infrastrukturom omogućava upravljanje saobraćajem preciznije i efikasnije nego ikada ranije. Razmena informacija sa infrastrukturom je neophodna i čini mobilnost na javnim mestima bezbednijom, bržom i udobnijom, i to za sve učesnike u saobraćaju. Na primer, saobraćajna kamera može da detektuje dete koje trči preko ulice i da upozori sve učesnike u saobraćaju koji su u blizini.

– Digitalizacija puteva je suštinska komponenta buduće mobilnosti: inteligentne komunikacione tehnologije povezuju vozila svih vrsta sa infrastrukturom. Povezivanjem vozila sa infrastrukturom i upravljanjem saobraćajem preciznije i efikasnije, uz primenu tzv. V2X komunikacije, sada je moguće značajno smanjiti saobraćajne gužve, nesreće i emisije štetnih gasova – ističe finansijska direktorka Yunex Traffica.

Milena Vučković smatra da su dosadašnji saobraćajni sistemi omogućavali veliki stepen mobilnosti ljudi, ali da su.danas, usled prenaseljenosti gradova, neophodni savremeniji načini upravljanja saobraćajem koji utiču na više izazova istovremeno.

– Svedoci smo neprestanog razvoja gradova, a sa njima se razvija biciklistički saobraćaj, promoviše pešačenje i korišćenje javnog prevoza, ograničava se upotreba zemljišta i poboljšava upravljanje saobraćajem. Sa jedne strane, neophodni su sistemi koji deluju proaktivno, održavaju emisiju zagađivača konstantno ispod prihvatljivih pragova, uspostavljaju koordinaciju različitih urbanih sistema, uključuju i razmenjuju informacije sa više operatera u multimodalnom okruženju, dok sa druge strane omogućavaju brze reakcije na incidente i održavanje najvišeg nivoa bezbednosti svih učesnika u saobraćaju. Digitalna revolucija nameće potrebu za sistemima i platformama naredne generacije koje olakšavaju razmenu informacija sa krajnjim korisnicima u svrhu rešavanja izazova u saobraćaju sa kojima se suočavaju gradovi – zaključuje direktorka kompanije Yunex Traffic.

Autor: Marko Andrejić

Tekst je objavljen u aprilskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

  • SUNCE

    30.4.2023 #1 Author

    Digitalizacija i veštačka inteligencije mogu biti i korisne kao u ovom slučaju ali treba biti vrlo oprezan i uvesti striktno kontrolu i ograničenja da se ne bi pretvorilo u nešto opasno i lose po coveka’

    Odgovori

  • BLIZANAC

    30.4.2023 #2 Author

    Trebaju nam ovakve raskrsnice.

    Odgovori

  • MARA

    30.4.2023 #3 Author

    Vestačka inteligencija olksava život u mnogo stvari

    Odgovori

  • COKAMOKA

    30.4.2023 #4 Author

    Ovo je bas interesantna stvar i vrlo korisna!

    Odgovori

  • MAJA

    30.4.2023 #5 Author

    Najviše je izgleda za sad zastupljena u saobraćaju robotika

    Odgovori

  • REA

    30.4.2023 #6 Author

    ama nista mi se ne svidja ni od cega sto ne radi ljudska ruka… dzaba

    Odgovori

  • NATI

    30.4.2023 #7 Author

    Samo ce trebati vremena da se i kod nas primenjuje

    Odgovori

    • ZVONČICA

      2.5.2023 #8 Author

      To ste upravu,kod nas ce trebati vremena da to zazivi

      Odgovori

  • Vale

    30.4.2023 #9 Author

    E ovo svi cekamo I ostaje nam da se nadamo da ce se uskoro I sprovesti u praksi

    Odgovori

  • DOBRILA

    30.4.2023 #10 Author

    Valjda ce sve to biti dobro.

    Odgovori

  • SENSEI

    1.5.2023 #11 Author

    Treba uvek razmišljati o unapređivanju tehnologija i bezbednosti u saobraćaju

    Odgovori

  • MODESTY

    2.5.2023 #12 Author

    Ovo zvuci kao dobar potez

    Odgovori

  • MAJA

    3.5.2023 #13 Author

    Daleko smo mi od takvih stvari

    Odgovori

  • Beograd

    2.8.2023 #14 Author

    Pogledajte realno sta se desava na raskrsnicama.
    Tamo gde ugrade „pametne semafore“ :
    – stavraju se nevidjene guzve,
    – zeleni talas nestaje iako je ranije postojao dok su upravljali „glupi“ semafori
    – pesacima skraceno zeleno do te mere da moraju da trce ako hoce da sacuvaju zivu glavu,
    – konflikt izmedju direkcionih levih skretanja i pesaka (toliko o bezbednosti)
    – pripritet tramvajima …. ha ha , samo slucajno
    – dat ogroman novac za tehnologiju koja se ne koristi kako treba jer pametnom opremom treba da upravlja pametan projektant, sto je ovde nekako izostalo….nisu se setili vazno da je uvaljana oprema
    – sram vas bilo Beograda…. gradjani procenite i sami, nedajte da vam prodaju svakakve price za mnooooogo para, a steta velika

    Odgovori

  • SANJA91

    25.5.2024 #15 Author

    Veštačka inteligencija će definisati put razvoja pametnih raskrsnica u Srbiji i regionu.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *