Retrospektiva 2023: Turizam

Otvaranje Sava Centra, rekordan broj stranih gostiju i Expo 2027 obeležili turističku godinu

InfrastrukturaInvesticijeIzdvajamoPoslovanjeTurizam

2.1.2024 08:01 Autor: Milica Vojtek 8

Otvaranje Sava Centra, rekordan broj stranih gostiju i Expo 2027 obeležili turističku godinu Otvaranje Sava Centra, rekordan broj stranih gostiju i Expo 2027 obeležili turističku godinu
Godina koju smo upravo ispratili biće zapamćena kao dobra i po mnogim merilima rekordna za turizam naše zemlje. Tokom 2023. Srbiju je posetio rekordan... Otvaranje Sava Centra, rekordan broj stranih gostiju i Expo 2027 obeležili turističku godinu

Godina koju smo upravo ispratili biće zapamćena kao dobra i po mnogim merilima rekordna za turizam naše zemlje. Tokom 2023. Srbiju je posetio rekordan broj turista, od čega je preko dva miliona stranih gostiju, otvoren je renovirani Sava Centar, a država je osmu godinu zaredom nastavila da podstiče domaći turizam vaučerima u vrednosti od 5.000 dinara.

U junu je naša zemlja izabrana za domaćina renomirane međunarodne izložbe EXPO 2027, što otvara brojne turističke mogućnosti u narednim godinama.

Dekan Fakulteta za turistički i hotelijerski menadžment Univerziteta Singidunum Miroslav Knežević za Biznis.rs ocenjuje da su rezultati u turizmu „jako dobri“, kao i da gledajući dostupne podatke za ostvareni turistički promet i ostvareni devizni priliv možemo da kažemo da se „turizam u Srbiji oporavio znatno brže nego što se očekivalo.“ 

On je istakao i da ga posebno raduje rast dolazaka i ostvarenih noćenja stranih turista jer su nam „oni važni zato što dolaze i troše novac koji su tamo zaradili“. Tom potrošnjom stvara se devizni priliv koji dalje ima multiplikovani efekat jer se taj novac potom okreće u našoj privredi.

Na pitanje šta je za njega poslovni potez godine u turizmu, naš sagovornik kaže da je to kandidatura i dobijanje statusa domaćina međunarodne izložbe Expo 2027.

„To je nešto što zaista za turizam ima izuzetno veliki značaj, ali mislim da ima i za našu državu u celosti. Dobijanjem organizacije ovog događaja mi imamo tri godine da se izgrade brojni sadržaji koji će privuči jako veliku pažnju. Doći će veliki broj stranaca, biće više od 100 izlagača iz raznih zemalja sveta, a dnevno će prolaziti između 30 i 40 hiljada posetilaca, što je kao kada bismo svaki dan imali finale Lige šampiona u našoj zemlji“, kazao je Knežević.

On je istakao da će iza ovog događaja ostati „čitav kompleks koji će moći da se valorizuje i koristi opet u turističke svrhe, a i brojne druge koje će se odraziti na turizam“.

Dekan Knežević navodi da je prethodnu godinu obeležio i Wine Vision Sajam pod okriljem Otvorenog Balkana koji je podigao lestvicu u kontekstu promocije nematerijalnog kulturnog nasleđa, kao što su hrana, piće i  vinski turizam.

Miroslav Knežević / Foto: Privatna arhiva

Takođe, kao izuzetnu stvar naš sagovornik navodi i to što će se u Mišelinovom vodiču za 2024. godinu naći 22 restorana iz Srbije, što prema njegovim rečima ukazuje na to „da se kvalitet ugostiteljske ponude u našoj zemlji značajno unapređuje“. On veruje i da ćemo „moći da odgovorimo na izazove na savremenom turističkom tržištu jer stranci koji dolaze očekuju da pronađu i takve restorane i da kvalitet njihove usluge prati očekivanja“. 

Govoreći o vaučerima za odmor u Srbiji, koje država već godinama dodeljuje, Knežević kaže da je“ to jedna dobra mera turističke politike kojom se podstiče domaći turizam“.

„Međutim, moje lično mišljenje je da je nakon osam sezona u kojima se to radi zrelo za transformaciju u kontekstu nekih turističkih kartica. Nešto poput penzionerskih ili studentskih kartica, gde bi se taj iznos koji je predviđen za vaučere davao potencijalnim turistima, uz mogućnost da taj novac ne troše samo u smeštajnim kapacitetima nego i u drugim ugostiteljskim objektima za ishranu i piće. U tom smislu trebalo bi animirati turističku privredu, pa da dodatno svi ugostitelji pored pogodnosti koje daje država daju i neki popust. Tako bi i ugostitelji i turisti i država imali korist“, istakao je on. 

Knežević ističe da se mi trenutno nalazimo „u nekoj fazi evolucionog ciklusa koji prirodno zahteva još veći fokus na upravljanju i dugoročnoj održivosti po svim aspektima“.

„U skladu sa tim mi od januara 2022. godine imamo priliku da učestvujemo u realizaciji projekta koji se zove Turkom Serbia koji se finansira od strane Fonda za nauku Republike Srbije i koji ima za cilj da ustanovi konkurentsku poziciju naše zemlje kao destinacije među nekim ključnim konkurentima. Fokus ovog projekta je da se primeni jedinstveni model kontinuirane evaluacije konkurentnosti Srbije, gde je poseban aspekt posmatranja upravo održivost. Projekat sprovodimo zajedno sa Prirodno-matematičkim fakultetom u Novom Sadu, i ta opsežna istraživanja koja su do sada sprovedena među ključnim stejkholderima u našoj zemlji, kao i u Mađarskoj, Hrvatskoj, Sloveniji, biće predstavljena negde u 2024. godini. Kao finalni izveštaj  biće izdata Studija o konkurentnosti Srbije kao turističke destinacije i neke smernice kako da to unapredimo za dalje“.
Foto: freepik.com/wirestock

Sa ocenama Kneževića donekle se slaže i Dragan Subotić iz Udruženja turističkih agencija Srbije „Inicijativa TAS“ koji kaže da su, iako je promet putnika bio izuzetan, finansijski pokazatelji i dalje negativni.

„Ogroman broj turističkih agencija je na ivici egzistencije, jer su cene potpuno neadekvatno postavljene u odnosu na neverovatna poskupljenja svih parametara koji utiču na formiranje cena turističkog proizvoda“, smatra Subotić.

„Pored svega što je u prethodnom, pandemijskom periodu turizam kod nas preživeo, turističke agencije su 2023. godine dobile nove namete Ministarstva turizma i omladine u vidu vođenja evidencije u takozvanom CIS sistemu. Ovo je uređeno podzakonskim aktom, Uredbom, te naravno nije usklađeno sa mnogim zakonima, posebno onima iz sfere privrede“, istakao je on.

Subotić je naveo i da je njihovo udruženje tokom prethodne godine iniciralo da se „strogo uvede interni sistem prilikom svake inspekcijske kontrole, takozvana kontrola kontrole“.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.