Primena novog sistema naplate kreće najranije krajem 2024. godine

Putarina više neće moći da se plaća gotovinom u Hrvatskoj

AutomobiliInfrastrukturaNovacRegion

26.1.2023 09:08 Autor: Redakcija Biznis.rs 2

Putarina više neće moći da se plaća gotovinom u Hrvatskoj Putarina više neće moći da se plaća gotovinom u Hrvatskoj
Novi elektronski sistem naplate putarina na mreži auto-puteva u Hrvatskoj primenjivaće se najranije krajem 2024. godine, objavljeno je u Predlogu obrasca prethodne procene za... Putarina više neće moći da se plaća gotovinom u Hrvatskoj

Novi elektronski sistem naplate putarina na mreži auto-puteva u Hrvatskoj primenjivaće se najranije krajem 2024. godine, objavljeno je u Predlogu obrasca prethodne procene za nacrt predloga Zakona o naplati putarine, na internet stranicama Ministarstva mora, saobraćaja i infrastrukture Hrvatske.

Prema predlogu, više neće biti moguće plaćanje putarine gotovinom, motocikli i teška teretna vozila moraće da imaju ugrađene uređaje za elektronsku naplatu putarine (ENC), dok će vlasnici putničkih automobila moći da biraju između ENC-a i očitavanja registarskih tablica, na osnovu kojih će im se sredstva za naplatu putarine skidati sa posebnog računa, prenosi SEEbiz.

Rok za uvođenje novog sistema naplate, koji bi trebalo u potpunosti da bude beskontaktan, odložen je za gotovo godinu dana, u odnosu na najave resornog ministra Olega Butkovića koji je početkom ovog meseca istakao da je cilj da se novi sistem naplate uvede 1. januara 2024. godine.

Iz resornog ministarstva je za Novi list naglašeno da je cilj da se uvede novi sistem naplate do početka 2024. godine, ali da treba uzeti u obzir i postupak javne nabavke, pa je realno da to bude pre turističke sezone sledeće godine.

Sistem bi trebalo da funkcioniše po principu naplate na osnovu stvarno pređenih kilometara u mreži auto-puteva u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki pređeni kilometar na bilo kojem od auto-puteva u mreži Hrvatskih auto-puteva trebalo jednako da košta, što sada nije slučaj. Ujedno, sistem bi trebalo da funkcioniše na svim putevima, kako na onima kojima upravljaju Hrvatski auto-putevi, tako i na auto-putevima pod koncesijom, poput Istarskog ipsilona.

Foto: JP Putevi Srbije

Javna rasprava o predlogu obrasca trajaće do 7. februara, a u javnu raspravu će i predlog zakona koji bi trebalo da bude donet redovnom vladinom i skupštinskom procedurom.

Nakon ulaska Hrvatske u šengensku zonu nestale su uobičajene gužve i kolone na graničnim prelazima, prvenstveno prema Sloveniji tokom turističke sezone i praznika, ali već je prvi praznični vikend, na Tri kralja, pokazao da problem ostaju naplatne stanice na hrvatskim auto-putevima, gde su se povremeno stvarale kolone dugačke i po nekoliko kilometara.

Butković je najavio da će biti učinjeno sve kako bi se novi sistem naplate uveo prvim danom sledeće godine, ali prema dokumentu objavljenom iz njegovog ministarstva, rok je tek krajem 2024. godine.

Predlogom je najavljeno da će se zakonom isključiti mogućnost plaćanja putarina u gotovini, što će posledično smanjiti operativne troškove naplate i rezultirati daleko većim protokom saobraćaja.

Sva teretna vozila i motocikli imaće obavezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje putarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti imaće mogućnost odabira između korišćenja uređaja u vozilu za elektronsku naplatu pustarine i prijave u sistem naplate putarine za automatsko prepoznavanje registarskih tablica, navodi se u predlogu.

Ministar Butković najavio je da će se time „skinuti rampe“ sa naplatnih stanica, pri čemu će vozila njima prolaziti bez zaustavljanja, što će povećati kapacitet prolaska vozila sa oko 200 na oko 3.000 po satu.

Rok za uvođenje novog sistema naplate je 2025. godina, a procenjena vrednost projekta je oko 500 miliona kuna (oko 67 miliona evra).

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.