AGENCIJE ZA BONITET U REGIONU Zlata vredni podaci za poslovni uspeh

AnalizaU fokusu

9.11.2020 10:34 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

AGENCIJE ZA BONITET U REGIONU Zlata vredni podaci za poslovni uspeh AGENCIJE ZA BONITET U REGIONU Zlata vredni podaci za poslovni uspeh
Informacije o bonitetu kompanija već duži niz godina su veoma bitan element poslovanja u modernim tržišnim ekonomijama, kao i bitan faktor poslovnog odlučivanja. Poslednjih... AGENCIJE ZA BONITET U REGIONU Zlata vredni podaci za poslovni uspeh

Informacije o bonitetu kompanija već duži niz godina su veoma bitan element poslovanja u modernim tržišnim ekonomijama, kao i bitan faktor poslovnog odlučivanja. Poslednjih godina bonitet kompanija postaje sve važniji i za poslovanje u našem regionu.

Informacije od značaja za bonitet kompanija, pored osnovnih statusnih podataka, obuhvataju finansijske podatke i pokazatelje, pokazatelje o reviziji finansijskih izveštaja, o likvidnosti firme, o zabrani raspolaganja sredstvima, o hartijama od vrednosti kao i druge relevatne poslovne podatke. Ti podaci se prikupljaju pre svega u nadležnim državnim agencijama, u skladu sa zakonskim odredbama.

Pad na berzi
Foto: Shutterstock.com

Tako da u Srbiji te podatke prikuplja Agencija za privredne registre (APR), u Hrvatskoj taj posao radi Finansijska agencija (FINA), u Federaciji BIH to je posao finansijsko-informatičke agencije (FIA), dok je u Republici Srpskoj za taj posao zadužena Agencija za posredničke, informatičke i finansijske usluge (APIF), dok je u Sloveniji nadležna Agencija za javnopravne evidencije i srodne usluge (AJPES).

DržavaDržavna agencijaKompanije za bonitet
SrbijaAPRCOMPANYWALL BEOGRAD
BISNODE DOO
BEOGRAD
POSLOVNI PLAN
DOO BEOGRAD-
VOŽDOVAC
SlovenijaAJPESBisnode
Coface
Companywall
EkonFak
PrvaBonAgen
HrvatskaFINACompanyWall
EL Concept
Bisnode
RS

Federacija BiH
BiH ukupno
APIF

FIA


CompanyWall
Bisnode, LRC, Prva
bonitetna agencija
Crna Gora
CompanyWall
Solvent Rating
BI Consulting

Ove nadležne agencije podatke bitne za bonitet firmi mogu ustupati komercijalnim agencijama za bonitet, pojedinačnim kompanijama ili pak naučno-istraživačkim institucijama. Kako su istakli u državnim agencijama, cena ustupanja ovih podataka zavisi upravo od toga da li se ti podaci koriste za komercijalne potrebe ili pak za naučno-istraživačke potrebe.

Tako na primer, standardni paket, prema informacijama koje smo dobili na tržištu, kod slovenačkog AJPES, a koji obuhvata više od 146 hiljada izveštaja za poslovne subjekte, ustupa se za komercijalne svrhe po ceni od oko 130.000 evra. U toj agenciji su nam rekli da njihove pakete izveštaja otkupljuje šest komercijalnih korisnika odnosno agencija za bonitet iako nisu saopštili njihova imena. Kako smo nezvanično saznali, među kompanijama koje otkupljuju ove informacije su CompanyWall, Prva bonitetna agencija, Bisnode, Coface i dr.

U Hrvatskoj, za kompletne bilanse kod FINE, koji obuhvataju oko 136 hiljada izveštaja agencije za bonitet moraju da izdvoje nešto više od 120 hiljada evra, dok su među onima koji te izveštaje otkupljuju, kako nezvanično saznajemo, EI koncept, CompanyWall i Bisnode. Upravo ove dve poslednje kompanije su i među komercijalnim korisnicima baze podataka srpskog APR, kod kojeg cena standardnog paketa izveštaja od oko 260 hiljada izveštaja iznosi oko 64 hiljade evra. Među kompanijama koje plaćaju korišćenje podataka je i Poslovni plan Beograd. Što se BIH tiče, kod agencija FIA u Federaciji BIH, paket od oko 23.500 izveštaja košta oko 116 hiljada evra, dok u Republici Srpskoj standardni paket kod APIF obuhvata oko 10.500 izveštaja i ima cenu od oko 36 hiljada evra. Tako da za nivo BIH standardni paket izveštaja obuhvata oko 34 hiljade izveštaja i njegovo komercijalno ustupanje košta oko 150 hiljada evra. Interesantno je naglasiti da su i u BIH komercijalni korisnici ovih baza podataka CompanyWall i Bisnode, kao i kompanija IRC. Ovi podaci su nezvanični podaci sa tržišta, s obzirom na činjenicu da državne agencije imaju različite zvanične cenovnike, kod kojih postoje različite skale cene koštanja, koji zavise od vrste podataka koji se ustupaju, njihovog broja ali i od toga da li se ti podaci koriste za komercijalne svrhe ili ne.

DržavaDržavna agencijaIzveštajCena
SrbijaAPRStandardni izbor
Cca. 256 hiljada
izveštaja
Cca 64.000 evra
SlovenijaAJPESStandardni izbor
Cca. 146.000
izveštaja
Cca 130.000 evra
HrvatskaFINAKomplet bilansi
Cca. 136 hiljada
izveštaja
Cca 120.000 evra

RS


Federacija BiH

BiH ukupno
APIF


FIA
Standardni izbor
10.500 izveštaja

Standardni izbor
23.500 izveštaja

34.000 izveštaja

Cca 33.000 evra



Cca 116.000 evra

Cca 149.000 evra
Crna Gorabez naknade

Regionalni lideri na tržištu

Analizom ovih podataka može se videti da je u segmentu bonitetnih kompanija u regionu najzastupljenija kompanija CompanyWall koja posluje na svim tržištima u regionu, od Slovenije, preko Hrvatske, BIH, Srbije i Crne Gore, i koja u svom portfelju ima baze podataka o privrednim subjektima iz svih ovih zemalja regiona, čime praktično pokriva poslovne aktivnosti kompanija u ovom regionu. U svojoj bazi podataka, ova kompanija ima podatke i o kompanijama sa drugih evropskih tržišta. Bonitetna kuća CompanyWall inicijalno je osnovana u Londonu, a specifična metodologija finansijske analize kreirana je po ugledu na svetski najpriznatije bonitetne kuće Standard & Poor’s (S&P), Moody’s i Fitch Group, poznatije kao Big Three.

Iz ovih podataka može se videti da je u regionu prisutna i bazično švedska kompanija Bisnode, koju je nedavno preuzela američka kompanija Dun & Bradstreet Holdings Inc. (DNB). Ostale bonitetne agencije su uglavnom prisutne samo na matičnim, lokalnim tržištima, osim Prve bonitetne agencije koja osim Slovenije posluje i u BIH.

Foto: Promo/Companywall

U svakom slučaju, značaj bonitetnih i finansijskih podataka za poslovanje i donošenje kvalitetnih poslovnih odluka je nesumljivo veliki.

Preduslov za dobre poslovne odluke

Direktor agencije FIA iz BIH Esad Mahmutović izjavio je za biznis.rs da finansijski izveštaji kao središnji izvor potpunih, ažurnih i pravovremenih informacija o uspešnosti poslovanja i finansijskom položaju poslovnih subjekata doprinose stvaranju sigurnijeg poslovnog ambijenta, poboljšanju informisanosti i sigurnosti investitora pri ulaganju sredstava, kao i povećanju konkuretnosti privrede te transparentnosti u poslovanju. On takođe ukazuje da su ovako objedinjene informacije od posebne koristi i državnim organima i institucijama za potrebe statističkog praćenja privrede, analize i dijagnostike makroekonomskih kretanja u zemlji, kao i za donošenje odgovarajućih odluka.

Kako naglašavaju u hrvatskoj FINI baze finansijskih izveštaja veoma su važne menadžmentu kompanija radi donošenja odluka, jer se na primer ključni pokazatelji poslovanja upoređuju sa konkurencijom te se omogućuje sagledavanje snage i slabosti kompanije u odnosu na konkurenciju. Ti podaci omogućavaju brže, jednostavnije i sigurnije donošenje poslovnih odluka, sistemsko praćenje klijenata, olakšava izradu poslovnih analiza, kao i praćenje trendova i prepoznavanje potencijala na tržištu.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Kako za biznis.rs ističe Barbara Murn Šmid iz slovenačkog AJPES, podaci iz zbirki godišnjih izveštaja veoma su važni za poslovne odluke, jer omogućavaju između ostalog verifikaciju poslovanja potencijalnih poslovnih partnera i na taj način doprinose smanjenju poslovnih rizika.

Činjenica je da su tržišta pojedinačnih zemalja regiona za većinu kompanija premala za njihove poslovne ambicije i da je region u stvari prostor na kojem veliki broj kompanija iz svake od zemalja regiona jugoistočne Evrope realizuje svoje poslovanje i značajan deo svojih poslovnih ambicija. I zato je dostupnost finansijskih i bonitetnih podataka o kompanijama iz regiona verovatno ključni element za uspešnost poslovanja na širem regionalnom poslovnom prostoru. I tu stupaju na scenu bonitetne kompanije, koje takve informacije za firme iz čitavog regiona (adekvatno pripremljene i analizirane) mogu pružiti svojim klijentima I pomoći im da unaprede svoje poslovanje i van granica svojih matičnih država, posebno na ekonomskom prostoru koji je blizak njihovim matičnim ekonomijama.

Adekvatne poslovne informacije u današnje vreme imaju sve veću vrednost, ali i sve veći značaj prilikom donošenja, posebno onih najvažnijih poslovnih odluka. I zato je važno takve informacije imati na raspolaganju, kao I kvalitetnog provajdera koji te informacije može da obezbedi.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...