Koliko koštaju gume na avionima?
28.10.2024 08:57 Autor: Redakcija Biznis.rs 5
Mnogi misle da su gume na avionima sekundarni deo bezbednosti u poređenju sa motorima, navigacijom ili drugim ključnim sistemima. Ipak, gume igraju jednu od glavnih uloga u sigurnom poletanju i sletanju aviona, podnoseći ogromne sile i temperature prilikom svakog kontakta sa pistom.
Gume na avionima se menjaju izuzetno često, mnogo češće nego što bi se moglo pomisliti. Iako se avio-gume na zemlji nalaze kratko – samo tokom poletanja i sletanja – ove operacije generišu ogroman stres i habanje.
Svaka guma mora biti u savršenom stanju kako bi izdržala udare i trenje pri sletanju, kao i pritisak pri ubrzanju tokom poletanja, piše Aero.rs.
Zbog toga, većina avio-kompanija menja gume na svakih 150 do 400 ciklusa, u zavisnosti od tipa aviona i vrste operacija koje obavlja. Recimo da prosečan avion u komercijalnoj avijaciji napravi osam ciklusa dnevno.
Za poređenje, prosečna automobilska guma može trajati nekoliko godina, dok avio-gume iziskuju pažljivu i redovnu zamenu neuporedivo češće. Na primer, gume na velikim komercijalnim avionima, poput Boinga 747 ili Erbasa A380, trpe posebno veliko opterećenje, budući da nose težinu koja može dostići i do 300 tona prilikom sletanja.
Primarna funkcija guma na avionu jeste da apsorbuju silu pri sletanju i omoguće avionu da bezbedno dodirne tlo. Svako sletanje predstavlja ekstremni stres za gume, jer moraju izdržati ogromnu težinu aviona koji naglo usporava sa brzine od preko 200 kilometara na sat na znatno nižu. Dodatni faktori, kao što su vremenski uslovi, kvalitet piste i brzina vetra, mogu dodatno ubrzati habanje guma. Zbog svega ovoga, redovna inspekcija guma i zamena istrošenih jedinica predstavljaju prioritet za sve avio-kompanije.
Avio-gume se proizvode da izdrže izuzetno visoke pritiske i udare, pa je njihova izrada specifična i prilagođena potrebama avio-industrije. Guma za komercijalni avion poput Boinga 737 može težiti od 100 do 150 kilograma, dok gume za veće avione poput Boinga 777 ili Erbasa A380 mogu težiti i do 250 kilograma.
Cena avio-guma varira u zavisnosti od veličine, ali prosečno košta između 1.500 i 5.000 evra po jedinici. Avio-kompanije ulažu značajne resurse u zamenu guma, jer samo na floti širokotrupnih aviona poput A380 može biti čak do 22 gume.
Proces održavanja guma na avionima počinje sa redovnim inspekcijama. Mehaničari pregledaju svaku gumu svakodnevno u potrazi za znakovima habanja, oštećenja ili nepravilnog trošenja. Svaka guma koja pokazuje znakove istrošenosti ili oštećenja biva označena za zamenu.
Nakon identifikacije neispravne gume, novi set se donosi do aviona i priprema za montažu. Zamena gume uključuje podizanje aviona specijalnim hidrauličkim dizalicama kako bi se stvorio potreban prostor za zamenu. Ove dizalice su posebno konstruisane da izdrže težinu aviona i osiguraju stabilnost tokom procesa. Tehničari pažljivo odvrću centralnu maticu, koristeći specijalizovanu opremu za uklanjanje celog točka.
Pročitajte još:
Sve u svemu, gume na avionima predstavljaju deo opreme koji je od izuzetnog značaja za bezbednost aviona. Redovna zamena i inspekcija guma omogućava avio-kompanijama da održe visok nivo bezbednosti i smanje rizik od incidenta na pisti. Bez obzira na kratak kontakt sa pistom, gume moraju biti u savršenom stanju kako bi mogle da izdrže sve izazove tokom poletanja i sletanja, čime osiguravaju sigurno putovanje za sve putnike.
Inquiete
28.10.2024 #1 AuthorŠta da se radi, jesu skupe, ali one moraju biti kvalitetne.
SABRINA
28.10.2024 #2 AuthorKoliko koštaju, da koštaju, moraju se menjati.
NATALY
28.10.2024 #3 AuthorAvio kompanije svakako moraju da ulažu u održavanje i bezbednost a verujem da i mogu
SHALIMAR
28.10.2024 #4 AuthorNee dovodi se u pitanju cena,to su avio kompanije i moraju se redovno menjati
Melisa
22.12.2024 #5 AuthorMoraju se ozbiljno baviti ovim