Poslodavcima pre otkaza na raspolaganju određene mere

Zaposleni mogu biti kažnjeni na nekoliko načina zbog neispunjavanja radnih obaveza

AnalizaU fokusu

10.6.2022 13:01 Autor: Ljiljana Begović 13

Zaposleni mogu biti kažnjeni na nekoliko načina zbog neispunjavanja radnih obaveza Zaposleni mogu biti kažnjeni na nekoliko načina zbog neispunjavanja radnih obaveza
Skoro da nema preduzeća u Srbiji u kojem nije došlo do spora između poslodavca i zaposlenog u smislu povrede neke od odredbi zakona o... Zaposleni mogu biti kažnjeni na nekoliko načina zbog neispunjavanja radnih obaveza

Skoro da nema preduzeća u Srbiji u kojem nije došlo do spora između poslodavca i zaposlenog u smislu povrede neke od odredbi zakona o radu.

Sa jedne strane, prema rečima advokata, poslodavci često krše zakon neispunjavajući svoje obaveze prema zaposlenima, uglavnom iz neznanja, dok nije redak slučaj i da radnik ne ispunjava obaveze koje ima prema poslodavcu.

Advokat iz kancelarije Stojković Advokati Mina Radojević kaže da je radno pravo teren na kojem se susreće sa velikim brojem sporova.

“Razlog tome možda leži u osetljivosti radno-pravnih odnosa ili pak u činjenici da zakon o radu neretko ume da bude neprecizan, ali i pogrešno tumačen. Kako su rezultati rada jedna od najbitnijih činjenica za valjan radno-pravni odnos, to se često nameću pitanja šta poslodavac može da učini kada zaposleni ne ostvaruje očekivane rezultate rada”, objašnjava Radojević.

Neostvarenje rezultata rada kao razlog za otkaz

Prema zakonu, opravdan razlog za otkaz radniku može biti njegova radna sposobnost, kao i ponašanje koje nije u skladu sa odredbama regulative.

“Normativni standardi rada utvrđuju se opštim aktom odnosno pravilnikom o radu ili kolektivnim ugovorom, a sam poslodavac obavlja procenu ostvarenih rezultata rada. Zakon predviđa kao otkazni razlog činjenicu da zaposleni ne ostvaruje rezultate rada i daje pravo poslodavcu da preduzme korake u cilju saniranja ili sankcionisanja nedostataka u rezultatima rada”, navodi naša sagovornica.

Ruka u ruci
Foto: Pexels.com

U slučaju da zaposleni ne ostvaruje ono što je predviđeno ugovorom koji je potpisao, kao i da ne postoji osnov za izricanje blažih mera, poslodavac ima mogućnost za otkaz ugovora o radu.

Kao alternativa otkazu ugovora o radu, ukoliko postoje olakšavajuće okolnosti koje mogu biti lične prirode ili da neispunjenje postavljenih ciljeva nije dovoljan razlog da bi zaposleni dobio otkaz, poslodavci imaju mogućnost da izreknu i neke od mera, koje su u skaldu sa stepenom izostanka rezultata rada.

Advokat Mina Radojević ukazuje da zaposleni treba da znaju da ukoliko neispunjavaju neke od odredbi ugovora o radu mogu biti kažnjeni tako što će biti privremeno udaljeni sa rada bez naknade zarade, u trajanju od jednog do 15 radnih dana.

Po zakonu, poslodavac nesavesnom radniku može izreći novčanu kaznu u visini do 20 odsto osnovne zarade za mesec u kome je novčana kazna izrečena, u trajanju do tri meseca.

“Ova mera se vrši obustavom zarade, na osnovu rešenja poslodavca o izrečenoj meri uz opomenu sa najavom otkaza”, ističe Radojević.

Obaveze poslodavca

Poslodavac može da otkaže ugovor o radu zaposlenom ili da mu izrekne neku od pomenutih mera samo pod uslovom da je zaposlenom prethodno dao pisano obaveštenje u kojem je konstatovano da radnik ima nedostatke u obavljanju posla, da su data uputstva za saniranje nedostataka, tj. uputstva o rezultatima i načinu na koji zaposleni treba da ih ostvari, kao i primeren rok za poboljšanje rada.

Rok zastarelosti

Saglasno zakonu, otkaz ugovora o radu zbog neostvarenja rezultata rada poslodavac može dati zaposlenom u roku od šest meseci od dana saznanja za neostvarenje rezultata rada što se naziva subjektivan rok, odnosno u roku od godinu dana od dana neostvarenja rezultata rada, što je tzv. objektivan rok.

  • JANA

    10.6.2022 #1 Author

    Potpuno legitimno,ali mislim da je bolje sankcionisanje kroz novac ,jedino tako zaposleni mogu dovesti u red

    Odgovori

  • Boba3

    10.6.2022 #3 Author

    kako god uvek je poslodavac taj koji je u prednosti

    Odgovori

  • MARKO7

    10.6.2022 #4 Author

    Pa realno to i treba tako..

    Odgovori

  • TATJANA

    10.6.2022 #5 Author

    Moraju se regulisati i prava i obaveze i jednih i drugih

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    10.6.2022 #6 Author

    Regulisano je sve, samo što retko ko poštuje.

    Odgovori

  • GOCA BG

    10.6.2022 #7 Author

    Trebaju biti obe strane ispostovane…

    Odgovori

  • IVAN

    11.6.2022 #8 Author

    Upravo tako ali se u srbini ne postuje to.

    Odgovori

  • VOJKAN

    11.6.2022 #9 Author

    Treba da postoji uzajamno poštovanje između poslodavca i zaposlenog, samim tim retko dolazi do nekih većih problema

    Odgovori

  • Milovan94

    11.6.2022 #10 Author

    Kako god zaposleni su uvek na gubitku

    Odgovori

    • Iva

      10.2.2024 #11 Author

      Kako da ne. Vlasnik sam frizerskog salona godinama, šta su mi sve zaposlene radile, od toga da uzmu bolovanje da bi radile kući, do toga da neće da čiste salon, kosu sa poda, wc, do toga da iznesu pola materijala iz salona a nikada nisu bile prijavljene na minimalac, nego mnogo više od toga. Ko će poslodavca da zaštiti u tom slučaju? Treba ds im dam odkaz i još isplatim odpremninu?

      Odgovori

  • STRAHINJA

    12.6.2022 #12 Author

    Definisano tesko primenjivo u praksi, kao i vecinski zakon o radu

    Odgovori

  • EVA57

    15.6.2022 #13 Author

    Polako sa sankcionisanjem! To ne vodi rešenju i uspehu. Često daje suprotan efekat.Usmeravati zaposlene, stimulisati i motivisati da se ostvari cilj poslovanja na obostrano zadovoljstvo.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.