Akcije i rasprodaje mamac za srpske kupce
AnalizaIzdvajamoSrbijaU fokusuVesti
8.3.2021 13:31 Autor: Marija Jovanović
Neretko u prodavnicama i online šopovima u Srbiji, a naročito tokom akcijske ponude ili sezonskih sniženja, kupci imaju problem sa tumačenjem cena i uslovima same prodaje. Iako većina potrošača nije upoznata sa ovim pravilima, zakon jasno definiše šta trgovci smeju, a šta ne.
„U Srbiji postoje tri vrste prodajnih podsticaja. Prva varijanta su sezonska sniženja koja su najređa i zakon propisuje da se ona organizuju samo dva puta godišnje – pred Novu godinu, odnosno od 25. decembra do 10. januara i u letnjem periodu, od 1. do 15. jula. Ona mogu da traju do 60 dana. Druge vrste podsticaja odnose se na akcijsku prodaju koja je najčešća, ali i na rasprodaje“, kaže za Biznis.rs potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić.
Prema njegovim rečima, u Srbiji akcijska prodaja ne može da bude duža od 31 dan, što znači da proizvod nakon propisanog roka ne može da se nađe na akciji, već mora da se napravi prekid za taj asortiman i da se oglasi neka druga roba.
„Izuzetak su akcije do tri dana. U tom slučaju trgovac nema obavezu da ističe staru i novu cenu, već samo procenat sniženja. Reč je, u najvećem broju slučajeva, o akcijama zbog isteka zaliha“, navodi Nikolić
Kada je reč o drugim akcijskim ponudama trgovaca, prethodne cene moraju da budu istaknute, kako bi potrošač imao uvid koliko je nešto koštalo i koliko sada košta.
„Naši potrošači uglavnom ne postupaju racionalno. Čim vide da se nešto prodavalo po ceni od 15.000 dinara, a da je sada sniženo na 5.000, po automatizmu kupuju. Ipak, treba da se zapitaju da li je i ta snižena cena zaista dobra cena po kojoj treba nešto kupiti“, napominje naš sagovornik.
Po Zakonu o trgovini, online šopovi u Srbiji imaju obavezu da jasno naznače trajanje popusta, do kog datuma važe određeni prodajni podsticaji, koja je cena snižene robe u odnosu na redovnu ponudu, kao i kakvi su posebni uslovi prodaje i isporuke.
Kako objašnjava Nikolić, prilikom kupovine, ne samo u online šopovima, već i u radnjama, sve mora da se naglasi. Potrošač mora da bude upoznat sa svim elementima prodajnih podsticaja, a jedan od važnijih je da li cena važi samo prilikom online kupovine ili je ista dostupna i u radnjama.
„Tako imamo primer kada trgovac naglasi da cene maloprodajnog objekta mogu varirati, tačnije da nisu iste kao na sajtu. Takođe, ima primera gde su drugačije cene za gotovinsko plaćanje. Na primer, kada kupac prilikom online kupovine klikne na nižu cenu, mora da bude jasno naznačeno da li ona važi za online ili gotovinsko plaćanje. Cena može biti drugačija u radnji, kada je gotovinsko ili odloženo plaćanje u pitanju“, zaključuje potpredsednik NOPS.