Koliko je teško baviti se produkcijom u Srbiji?

Izazovi snimanja filmova i serija tokom pandemije

KulturaLifestyleSrbijaVesti

13.7.2021 08:02 Autor: Julijana Vincan

Izazovi snimanja filmova i serija tokom pandemije Izazovi snimanja filmova i serija tokom pandemije
Pandemija bolesti Covid-19 poljuljala je gotovo sve branše, pa u tom talasu nije izostala ni filmska i televizijska produkcija. Mere sprečavanja širenja zaraze uticale... Izazovi snimanja filmova i serija tokom pandemije

Pandemija bolesti Covid-19 poljuljala je gotovo sve branše, pa u tom talasu nije izostala ni filmska i televizijska produkcija. Mere sprečavanja širenja zaraze uticale su na sve producentske kuće i time pridodale teret već otežanom radu u ovoj oblasti u Srbiji. Da ipak ima nade pokazuje praksa This and that produkcije, koja aktivno radi na filmu „Nečista krv – Greh predaka“.

„Filmovi i serije se standarno finansiraju po nekoliko godina, u proseku od tri do pet godina, a film ‘Nečista krv – Greh predaka’ kao istorijska drama bila je pravi izazov u finansijskom smislu. Zahvaljujući naporima kolega iz industrije uspostavljena je struktura i sistemska podrška Filmskog centra Srbije, koji je među prvima podržao film kroz konkurs za razvoj projekta, a odmah zatim i kroz konkurs za produkciju filmova sa važnom nacionalnom temom“, objašnjava za Biznis.rs Snežana van Houwelingen iz This and that produkcije.

Kako kaže, producentima u našoj zemlji dostupni su zatim MEDIA fond Kreativne Evrope, koji je takođe podržao film „Nečista krv – Greh predaka“, kao i fondovi drugih zemalja za manjinske koprodukcije, ali i evropski fondovi gde se srpski projekti i producenti jako dobro kotiraju.

„Takođe, kada je u pitanju sama produkcija, sa razvojem tehnologije, umnogome je olakšan proces snimanja i post-produkcije filma, većinu stvari što zamislite možete da izvedete. Mi ne manjkamo i sa profesionalnom filmskom ekipom, imamo školovane i dobre filmske profesionalce i vrhunske glumce. Poslednjih nekoliko godina Vlada Republike Srbije formirala je i Fond za ekonomske podsticaje, koji je preko Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije dostupan kako domaćim, tako i stranim produkcijama koje se realizuju u Srbiji. Zahvaljujući svemu navedenom, i uz poteškoće koje se neminovno pojavljuju, mi u This and That produkciji uspešno završavamo projekte sa ličnim i profesionalnim zadovoljstvom“, ističe naša sagovornica.

Dobar film je skup

Houwelingen je naglasila da je dobar film skup, te je neophodno, kako kaže, praviti koproducentske strategije, dok je sam proces prikupljanja sredstava dug i neizvestan.

„Neophodno je tokom čitavog tog procesa sačuvati energiju i entuzijazam. Zbog prethodno navedenog razvijate više projekata koji su u različitim fazama produkcije, pa to iziskuje mnogo rada, truda i strpljenja. Čitav put proizvodnje filma je, iako strogo kontrolisan, podležan brojim izmenama, jer kako se kaže, svaki projekat je ‘živ’, pa tako i filmski, što znači da je neminovno da se stalno prilagođavate. Izazov u tom prilagođavanju jeste da sačuvate željeni kvalitet i viziju koju deli cela autorska ekipa“, napominje producentkinja.

Kako ona navodi, pandemija izazvana korona virusom u tom smislu je samo još više na test stavila adaptibilnost producenata, čija je uloga da pre svega imaju stalnu kontrolu nad projektom, što je u uslovima pandemije bilo, ističe ona, gotovo nemoguće.

„Da izazov bude veći, naša This and That produkcija je prošle godine uspešno snimila tv seriju ‘Porodica’ Bojana Vuletića sa vodećim producentom Firefly produkcijom, kao i veliko zahtevno delo epohe ‘Nečistu krv’. Oba projekta su imala dugotrajnu scenografsku gradnju objekata i zahtevne maske, kostime, efekte, i sama po sebi su bila jako kompleksna i zahtevna, ali smo uprkos nepredvidljivim okolnostima pandemije uz upornost, taktiku, poštujući sve mere i uz malo sreće uspeli da prevaziđemo sve prepreke na tom putu zbog čega je zadovoljstvo kvalitetom i uspehom tih projekata mnogo veće“, izjavila je Houwelingen.

Bioskopi su u lošoj poziciji, ali se tokom prošle godine snimalo

Od marta prošle godine situacija je, što se tiče bioskopske distribucije, kako navodi naša sagovornica, u jako lošem stanju.

„Pandemija je najviše štete nanela pre svega bioskopskoj mreži, koja je praktično stala sa radom, i upravo zbog toga je većina naših filmova bila ‘na čekanju’, dok se ne nameste povoljnije okolnosti i distribucija velikih filmskih hitova koji su planirani za jesen ove godine, a film ‘Nečista krv – Greh predaka’ upravo će otvoriti novu bioskopsku sezonu 26. avgusta, i tome se jako radujemo. Sa druge strane, pozitivne promene kojima je pandemija doprinela jeste razvoj platformi i novih oblika distribucije, a nadamo se i skorijem dolasku velikih svetskih platformi na Balkansko tržište“, navodi Houwelingen.

Filmska industrija je prekinula sa radom, podseća ona, jedino za vreme vanrednog stanja od marta do maja prošle godine. Nakon toga, cela industrija je nastavila sa produkcijom uz poštovanje svih propisanih mera.

„Mi smo imali sreću da radimo u punim kapacitetima sve vreme. Prošle godine je čak 20 projekata u Srbiji tokom leta ušlo u fazu snimanja, i u odnosu na region gde se znatno manje snimalo, privilegija je bila raditi. Morali smo dosta pažnje da posvetimo preventivnim epidemiološkim merama, kako bismo zaštitili celu filmsku ekipu i glumce. Danas, zahvaljujući vakcinaciji, u mnogome je lakše i rad je opušteniji“, primećuje producentkinja.

Istaknuti projekti u Srbiji

Pored velikog broja stranih produkcija koje ovde snimaju, a za koje im ovde domaće produkcije rade servise koji, kako smatra Houwelingen, očigledno podstiču lokalnu ekonomiju, naša sagovornica posebno je izdvojila filmove kao što je ‘Otac’ Srdana Golubovića, ‘Rekvijem za gospođu J’ Bojana Vuletića, ‘Oaza’ Ivana Ikića i druge domaće projekte koji su uspeli da dobiju podršku od mnogobrojnih eminentnih stranih fondova i stranih televizija čiji značaj je višestruk, jer pored toga što takođe podstiču lokalnu ekonomiju, oni našu zemlju, kulturu i umetnost predstavljaju na najprestižnijim svetskim festivalima u čije selekcije je sve teže i teže ući.

„Pored filmova, tv serije polako, ali sigurno uzimaju primat kod publike, i stoga mi je drago da se zahvaljujući velikom interesovanju snimaju serije sa većim budžetima, i da se stalno podiže produkcijski kvalitet“, ističe Houwelingen.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.