Novi automobili imaće još manje štetnih emisija, ali zato i višu cenu
AutomobiliEUPoslovanjeU fokusuVesti
26.5.2022 13:40 Autor: Stefan Petrović 13
Novom uredbom Evropske unije o ograničenju štetnih emisija prvi put će biti obuhvaćene ultra fine čestice koje nastaju trošenjem kočionih pločica na vozilima. Prema rečima predlagača propisa, donošenje Euro 7 standarda za vozila smanjiće nivo otrovnih čestica u gradskim sredinama.
Novi, stroži evropski standard koji bi trebalo da bude predstavljen u julu predviđa da proizvođači smanje količinu zagađivača, kao što su azotni oksidi i oksidi sumpora koje ispuštaju automobili.
„Uredba će razmotriti potrebu da se ograniče emisije PM 2,5 i nanočestica kod svih tipova motora sa unutrašnjim sagorevanjem i kočnica u konvencionalnim i električnim vozilima“, navodi se u akcionom planu EU.
Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac u razgovoru za Biznis.rs kaže da će proizvođači vozila morati da usklade svoju proizvodnju sa novim propisima i dodaje da je još uvek na snazi standard Euro 6d, kao jedna od modifikacija ovog standarda.
Prema rečima naše sagovornice, iako Srbija nije članica EU ovaj standard će se svakako primenjivati i kod nas, budući da će se nova vozila koja uvozimo proizvoditi po njemu. Kada je reč o već postojećim automobilima nižih standarda, ona kaže da ove novine neće uticati na njih.
„Kod nas je dozvoljen uvoz automobila sa Euro 3 i Euro 4 standardom. Euro 3 je stupio na snagu krajem devedesetih, a Euro 4 važi od 2005. godine. Upravo zbog toga nam je ukupna starost voznog parka veća od 17,4 godine, dok je, na primer, u Hrvatskoj 13 i manje, budući da je ona ranije krenula sa usklađivanjem propisa. U okruženju se već zabranjuje uvoz starih vozila koja ne zadovoljavaju te standarde o emisiji štetnih čestica“, kaže Graovac.
Prema njenim rečima, novi standard pratiće i poskupljenje automobila, budući da će proizvođači morati da ulažu u noviji proizvodni proces.
Starost vozila može da se smanji regulativom
Aleksandra Graovac smatra da bi Srbija mogla da smanji prosečnu starost vozila kroz regulativu koja bi ograničavala uvoz.
„U protekle tri godine uvezeno je oko 155.000 polovnih vozila, od kojih je 75 odsto starije od 10 godina, a 50 odsto i od 15 godina“, naglašava naša sagovornica.
Ona dodaje da ovo utiče i na smanjenu kupovinu novih automobila, budući da se građani opredeljuju za jeftinija rešenja.
Pročitajte još:
„Čak i Crna Gora i BiH su zabranili uvoz Euro 3 i Euro 4. Svakako, ne možete sa prosečnom platom da očekujete da neko ima novca da kupi nov automobil, a ovako ste omogućili svakom građaninu da kupi jeftino vozilo“, dodaje.
Ona kaže da je to povezano i sa Pravilnikom o tehničkim pregledima, gde je najavljena kontrola izduvnih emisija i gde bi vozač koji emituje više štetnih materija od dozvoljene količine trebalo da plaća. Ipak, to još uvek nije sprovedeno u praksi.
Tražnja veća od ponude
Kako kaže Aleksandra Graovac u Srbiji se uprkos krizi kupuju automobili. Ona podseća da je 2019. godine prodato oko 34.000 putničkih i lakih komercijalnih vozila, za vreme korone 2020. godine ih je bilo 26.000, dok je prošle godine prodato 30.000 vozila.
„Mi ne predviđamo da će ove godine biti više prodatih vozila, zbog nestašice i dugih rokova isporuke. U Evropi tržište pada od početka pandemije, svake godine se smanjuje za nekih 15 odsto, a tražnja je velika, što znači da cene idu gore. Takođe, i pomenuti standard povećava troškove. Svake godine imamo i porast broja motocikala od oko 50 odsto“, zaključuje Graovac.
Ika
26.5.2022 #1 AuthorOdlicno, normalno da je cena veca kad manje zagadjuju.
BOJANA
26.5.2022 #2 AuthorManje zagađenje veća cena
IVAN
26.5.2022 #3 AuthorTo je normalno
SNEZANA
27.5.2022 #4 AuthorNegde dobijes negde izgubis
kaćica
26.5.2022 #5 AuthorNajbolje bi bilo da se voze bicikla jer je zdravo i za nas i za okolinu.
TINA
26.5.2022 #6 AuthorCudni su malo ili nismo navikli
SRDJAN
26.5.2022 #7 AuthorManje zagadjenje malko vise kosta 🙂
GOCA BG
26.5.2022 #8 AuthorSvrha opravdava cenu…
BRANA19
27.5.2022 #9 AuthorSuper ako bude manje zagadjenosti…
Anna
27.5.2022 #10 AuthorTo se dalo i očekivati. Tako i treba
MIŠKOVIĆ
27.5.2022 #11 Authorbitno je smanjiti emisiju štetnih gasova zbog budućnosti
MAJALG
28.5.2022 #12 AuthorI naravno kao i uvek odredjeni sloj drustva ce imati mogucnost kupovine a nazalost 90% stanovnistva ne moze ni da pomisli o kupovini novog vozila.
Lolek
9.11.2022 #13 AuthorDok dodju do nas vozice se u svetu na solarnu energiju