Stroži evropski standard Euro 7 stiže u julu

Novi automobili imaće još manje štetnih emisija, ali zato i višu cenu

AutomobiliEUPoslovanjeU fokusuVesti

26.5.2022 13:40 Autor: Stefan Petrović 13

Novi automobili imaće još manje štetnih emisija, ali zato i višu cenu Novi automobili imaće još manje štetnih emisija, ali zato i višu cenu
Novom uredbom Evropske unije o ograničenju štetnih emisija prvi put će biti obuhvaćene ultra fine čestice koje nastaju trošenjem kočionih pločica na vozilima. Prema rečima... Novi automobili imaće još manje štetnih emisija, ali zato i višu cenu

Novom uredbom Evropske unije o ograničenju štetnih emisija prvi put će biti obuhvaćene ultra fine čestice koje nastaju trošenjem kočionih pločica na vozilima. Prema rečima predlagača propisa, donošenje Euro 7 standarda za vozila smanjiće nivo otrovnih čestica u gradskim sredinama.

Novi, stroži evropski standard koji bi trebalo da bude predstavljen u julu predviđa da proizvođači smanje količinu zagađivača, kao što su azotni oksidi i oksidi sumpora koje ispuštaju automobili.

„Uredba će razmotriti potrebu da se ograniče emisije PM 2,5 i nanočestica kod svih tipova motora sa unutrašnjim sagorevanjem i kočnica u konvencionalnim i električnim vozilima“, navodi se u akcionom planu EU.

Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac u razgovoru za Biznis.rs kaže da će proizvođači vozila morati da usklade svoju proizvodnju sa novim propisima i dodaje da je još uvek na snazi standard Euro 6d, kao jedna od modifikacija ovog standarda.

Prema rečima naše sagovornice, iako Srbija nije članica EU ovaj standard će se svakako primenjivati i kod nas, budući da će se nova vozila koja uvozimo proizvoditi po njemu. Kada je reč o već postojećim automobilima nižih standarda, ona kaže da ove novine neće uticati na njih.

Automobili
Foto: Pixabay.com

„Kod nas je dozvoljen uvoz automobila sa Euro 3 i Euro 4 standardom. Euro 3 je stupio na snagu krajem devedesetih, a Euro 4 važi od 2005. godine. Upravo zbog toga nam je ukupna starost voznog parka veća od 17,4 godine, dok je, na primer, u Hrvatskoj 13 i manje, budući da je ona ranije krenula sa usklađivanjem propisa. U okruženju se već zabranjuje uvoz starih vozila koja ne zadovoljavaju te standarde o emisiji štetnih čestica“, kaže Graovac.

Prema njenim rečima, novi standard pratiće i poskupljenje automobila, budući da će proizvođači morati da ulažu u noviji proizvodni proces.

Starost vozila može da se smanji regulativom

Aleksandra Graovac smatra da bi Srbija mogla da smanji prosečnu starost vozila kroz regulativu koja bi ograničavala uvoz.

„U protekle tri godine uvezeno je oko 155.000 polovnih vozila, od kojih je 75 odsto starije od 10 godina, a 50 odsto i od 15 godina“, naglašava naša sagovornica.

Ona dodaje da ovo utiče i na smanjenu kupovinu novih automobila, budući da se građani opredeljuju za jeftinija rešenja.

„Čak i Crna Gora i BiH su zabranili uvoz Euro 3 i Euro 4. Svakako, ne možete sa prosečnom platom da očekujete da neko ima novca da kupi nov automobil, a ovako ste omogućili svakom građaninu da kupi jeftino vozilo“, dodaje.

Ona kaže da je to povezano i sa Pravilnikom o tehničkim pregledima, gde je najavljena kontrola izduvnih emisija i gde bi vozač koji emituje više štetnih materija od dozvoljene količine trebalo da plaća. Ipak, to još uvek nije sprovedeno u praksi.

Tražnja veća od ponude

Kako kaže Aleksandra Graovac u Srbiji se uprkos krizi kupuju automobili. Ona podseća da je 2019. godine prodato oko 34.000 putničkih i lakih komercijalnih vozila, za vreme korone 2020. godine ih je bilo 26.000, dok je prošle godine prodato 30.000 vozila.

„Mi ne predviđamo da će ove godine biti više prodatih vozila, zbog nestašice i dugih rokova isporuke. U Evropi tržište pada od početka pandemije, svake godine se smanjuje za nekih 15 odsto, a tražnja je velika, što znači da cene idu gore. Takođe, i pomenuti standard povećava troškove. Svake godine imamo i porast broja motocikala od oko 50 odsto“, zaključuje Graovac.

  • Ika

    26.5.2022 #1 Author

    Odlicno, normalno da je cena veca kad manje zagadjuju.

    Odgovori

  • BOJANA

    26.5.2022 #2 Author

    Manje zagađenje veća cena

    Odgovori

  • kaćica

    26.5.2022 #5 Author

    Najbolje bi bilo da se voze bicikla jer je zdravo i za nas i za okolinu.

    Odgovori

  • TINA

    26.5.2022 #6 Author

    Cudni su malo ili nismo navikli

    Odgovori

  • SRDJAN

    26.5.2022 #7 Author

    Manje zagadjenje malko vise kosta 🙂

    Odgovori

  • GOCA BG

    26.5.2022 #8 Author

    Svrha opravdava cenu…

    Odgovori

  • BRANA19

    27.5.2022 #9 Author

    Super ako bude manje zagadjenosti…

    Odgovori

  • Anna

    27.5.2022 #10 Author

    To se dalo i očekivati. Tako i treba

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    27.5.2022 #11 Author

    bitno je smanjiti emisiju štetnih gasova zbog budućnosti

    Odgovori

  • MAJALG

    28.5.2022 #12 Author

    I naravno kao i uvek odredjeni sloj drustva ce imati mogucnost kupovine a nazalost 90% stanovnistva ne moze ni da pomisli o kupovini novog vozila.

    Odgovori

  • Lolek

    9.11.2022 #13 Author

    Dok dodju do nas vozice se u svetu na solarnu energiju

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...