Tokom pandemije korisnici dramatično promenili svoje navike, pokazuju podaci kompanije Visa

Online plaćanje je bezbednije nego ikad, ali su i prevare sofisticiranije

Hi-techNovacRegionSvetVesti

22.11.2021 13:12 Autor: Marko Miladinović 4

Online plaćanje je bezbednije nego ikad, ali su i prevare sofisticiranije Online plaćanje je bezbednije nego ikad, ali su i prevare sofisticiranije
Devet desetina populacije u svim državama CEMEA regiona (centralna i istočna Evropa, Bliski istok, Afrika) bilo je delimično ili u potpunosti zatvoreno u nekom... Online plaćanje je bezbednije nego ikad, ali su i prevare sofisticiranije

Devet desetina populacije u svim državama CEMEA regiona (centralna i istočna Evropa, Bliski istok, Afrika) bilo je delimično ili u potpunosti zatvoreno u nekom trenutku od izbijanja pandemije virusa Covid-19. Radi se o 1,9 milijardi ljudi u gotovo devedeset zemalja. Stoga je potpuno razumljivo da je prolongirana pandemijska situacija donela tektonske poremećaje u domenu online trgovine i načina plaćanja.

U istraživanju kompanije Visa, više od dve trećine ispitanika na ovoj velikoj teritoriji istaklo je da je pandemija uticala na način na koji vrše svoja plaćanja, dok je čak 97 odsto trgovaca pokušalo da promeni načine plaćanja, tako što će uvesti i primeniti nove opcije.

Međutim, istovremeno je došlo i do velike promene u očekivanjima kod krajnjih potrošača. Čak 81 odsto njih je izjavilo da je spremno da plati više za bolje i efikasnije potrošačko iskustvo.

„Zbog izuzetnog povećanja korišćenja online servisa plaćanja, posledično je došlo i do većeg broja napada, pa globalno on doseže nivo od oko 4.000 dnevno“, saopštio je potpredsednik u sektoru rizika kompanije Visa za CEMEA region Hektor Rodrigez (Hector Rodrigues) na današnjoj online konferenciji kojoj su prisustvovali predstavnici odabranih medija iz zemalja CEMEA, među njima i Biznis.rs.

Prema njegovim rečima, iako se relativno mali broj napada zaista i realizuje, disrupcija trendova u online trgovini i novčanim transakcijama dovela je i do naprednijih pokušaja prevara. „Primera radi, 97 procenata korisnika uopšte ne može da raspozna sofisticirane oblike phishing poruka, a pretnjama po bezbednost ne pomaže ni činjenica da 51 odsto korisnika koristi istu lozinku za više različitih online servisa“, napomenuo je Rodrigez.

Ipak, on ističe da je obim uspelih online prevara u tom, „pojačanom“ režimu, u stvari opao za osam procenata u periodu između marta 2020. godine i marta 2021. godine. Pomalo iznenađujuće, ali CEMEA region spada u delove sveta sa najnižim stopama prevara.

U posmatranom periodu Visa je imala stoprocentnu neprekinutost svoje usluge, a njen stručnjak za bezbednost kaže da kompanijski sistem proverava 500 različitih data elemenata po milisekundi, kako bi se identifikovale potencijalne prevare i zaštitile visokorizične transakcije.

Kako bi se predupredili ovakvi pokušaji prevara ubuduće, Visa je još ranije započela trend prelaska sa tzv. statičnih šifri i brojeva računa ka dinamičnim, kao što je, na primer, generisanje kratkotrajnih tokena za jednokratnu upotrebu.

„Od početka pandemije pojedine firme su u potpunosti prestale da primaju gotovinu, a u isto vreme došlo je do naglog rasta ‘super aplikacija’ koje nude nove i brže opcije plaćanja. Kada sagledamo sliku u globalu, pa i u regionu CEMEA, možemo da razdvojimo biznise na one koji nisu ili su jedva preživeli ovu promenu, i na one koji su to uspešno počeli da koriste kao osnovu za svoje poslovanje“, naglasio je direktor za saradnju sa trgovcima i bankama za CEMEA region, Nil Kaldvel (Neil Caldwell).

Takođe, pored očiglednih izazova vezanih za bezbednost, svi poslovni modeli koji se zasnivaju na trgovini koja se može vršiti online putem, moraju da vode računa i o promenjenim stavovima potrošača.

Recimo, više od jedne trećine ispitanika nema strpljenja ili vremena za online transakcije koje traju duže od trideset sekundi, a sve više njih traži neki vid biometrijske autentifikacije, kao što je sken dužice oka, provera otiska prsta ili glasovno prepoznavanje.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...