Prva evropska fabrika LFP baterija biće izgrađena u Subotici
BiznisFirme u fokusuInfrastrukturaPoslovanjePreduzetnikSrbijaU fokusuVesti
22.10.2021 18:52 Autor: Julijana Vincan
Razvojni industrijski projekat multinacionalne kompanije Al Pack Group – ElevenEs, razvio je vlastitu tehnologiju za proizvodnju litijum-gvožđe-fosfatnih (LFP) baterija za električna putnička vozila, autobuse, kamione, viljuškare, ostala industrijska vozila i sisteme za skladištenje energije i u Subotici će, uz pomoć sredstava EU, podići fabriku godišnjeg kapaciteta 16 gigavat-sati (GWh).
„Evropi će do 2030. godine biti potrebno 14 puta više baterija nego što ih danas proizvodi. Razlog toga je rast upotrebe električnih vozila kao i tržišta skladištenja energije, a baterije su potrebne za stabilizaciju energetskih sistema usled sve većeg udela obnovljivih izvora. Litijum-gvožđe-fosfatne baterije (LFP), koje odlikuje dug vek trajanja, pristupačna cena i veća bezbednost, dobijaju sve značajniju ulogu na tržištu baterija koje je u značajnom porastu. Ne sadrže kobalt, nikl i druge teško dostupne materijale“, objašnjavaju za Biznis.rs u pomenutoj firmi koja je specijalizovana u preradi aluminijuma i posluje na tržištu ambalaže 25 godina.
ElevenEs razvio je sopstvenu tehnologiju za proizvodnju LFP baterija koje su održivije i efikasnije. Nakon dve godine istraživanja i razvoja LFP litijum-jonskih baterija, kompanija je nedavno otvorila razvojno-istraživački centar u Subotici, gde zapošljava međunarodni tim inženjera i naučnika.
Prema rečima osnivača i izvršnog direktora projekta ElevenEs, Nemanje Mikaća, ova vrsta baterija predstavlja najpopularniji izbor na tržištu Kine, vodeće u svetu u ovoj tehnologiji baterija.
„LFP baterije traju više od dva puta duže od konkurentskih tehnologija, brže se pune, ciklus punjenja se može ponoviti do 6.000 puta i to do 100 odsto kapaciteta baterije, i praktično ne izazivaju samozapaljenje u električnim vozilima. Osim toga, one koštaju znatno manje“, naglasio je on.
Izgradnja gigafabrike kroz strateško partnerstvo
ElevenEs je potpisao sporazum s kompanijom EIT InnoEnergy, koju agencija Pitchbook svrstava u najaktivnije globalne investitore u oblasti održive energije. Poznata je i po tome što je bila prvi investitor u uspešnim poduhvatima gigafabrika baterija, poput švedskog Northvolta, za koji je nedavno kompletirana investiciona runda od 2,75 milijardi dolara i francuskog Verkora, koji je u julu zasnovao strateško partnerstvo sa Renault-om vredno 100 miliona dolara.
„Partneri su objavili stratešku saradnju u izgradnji prve gigafabrike LFP litijum-jonskih baterija u Evropi. EIT InnoEnergy je osnovan 2010. godine i do sada je uložio 560 miliona evra u inovacije na polju održive energije, a podržava ga Evropski institut za inovacije i tehnologiju (EIT), ustanova Evropske unije. EIT InnoEnergy vodi industrijski sektor Evropske alijanse za baterije, inicijative Evropske komisije za izgradnju jake i konkurentne evropske industrije baterija. Prva faza proizvodnje, kapaciteta 300 megavat-sati (MWh) godišnje, treba da počne do 2023. godine“, rečeno je za naš portal.
Pročitajte još:
Izgradnja druge faze postrojenja kapaciteta osam MWh, koje će u potpunosti koristiti energiju iz obnovljivih izvora, kako je navedeno, počinje 2024. godine.
„Kasnije će se proizvodnja proširiti na kapacitet od 16 MWh, što je dovoljno za opremanje baterijama više od 300.000 električnih vozila godišnje“, otkrivaju u ElevenEs i EIT InnoEnergy i dodaju da je u planu da se zaposli do 2.000 ljudi. Kao još jednu prednost ističu i to što je postrojenje strateški blizu doline reke Jadar, najvećeg nalazišta litijuma u Evropi.
Prema rečima izvršnog direktora firme EIT InnoEnergy za region Centralne Evrope, Džejkab Miler (Jakub Miler), LFP tehnologija postaje sledeća velika stvar u masovnoj upotrebi baterija.
„Iako baterije na bazi nikla nadmašuju LFP po gustini energije i verovatno će ostati najbolja opcija za automobile visokih performansi, LFP je daleko bolji u pogledu cene, bezbednosti i veka trajanja, što ga čini savršenim izborom za industrijska vozila, sisteme za skladištenje energije i gradska električna vozila. Saradnja traje godinu i po dana, a najveće iznenađenje je to što ElevenEs u proizvodnju baterija može lako da prenese čak 70 odsto procesa obrade aluminijumske folije i znanja iz svoje matične kompanije Al Pack Group-e“, naglasio je on.
S obzirom na to da su, kako kaže, razvili sopstvenu LFP tehnologiju, proizvodno iskustvo grupe Al Pack trebalo bi da omogući mnogo bržu implementaciju i napredak. Takođe, Al Pack Group koristi tehnološke procese slične proizvodnji elektroda, koja je ključni faktor u proizvodnji baterija.