Bezbednost objekata mora da bude osigurana

Raspisan tender za procenu stanja zgrada duž prve linije beogradskog metroa

InfrastrukturaInvesticijeSrbijaVesti

10.11.2021 13:49 Autor: Stefan Petrović 1

Raspisan tender za procenu stanja zgrada duž prve linije beogradskog metroa Raspisan tender za procenu stanja zgrada duž prve linije beogradskog metroa
Javno komunalno preduzeće “Beogradski metro i voz” raspisalo je tender za procenu postojećeg stanja zgrada i inženjerskih objekata za potrebe utvrđivanja svojstvene osetljivosti od... Raspisan tender za procenu stanja zgrada duž prve linije beogradskog metroa

Javno komunalno preduzeće “Beogradski metro i voz” raspisalo je tender za procenu postojećeg stanja zgrada i inženjerskih objekata za potrebe utvrđivanja svojstvene osetljivosti od uticaja izgradnje tunelskih deonica i stanica prve faze linije jedan beogradskog metroa. 

Glavni razlog za raspisivanje tendera jeste činjenica što je, prema pisanju medija, tokom izgradnje infrastrukture metroa očekivano da će se stvoriti deformacije tla i vibracije koje će uticati na okolne zgrade i inženjerske objekte unutar područja određenog Geotehničkom zonom uticaja.

Istraživanja koja su predmet ove nabavke odnose se na prvu fazu linije jedan beogradskog metroa koja obuhvata deonicu od stanice „Železnik“ do stanice „Кaraburma“ u dužini od 16,6 km, sa 16 stanica. Njihova svrha je, prema rečima potpredsednika Građevinske komore Srbije Gorana Rodića, da se izbegne potencijalni opasni scenario do kojeg može doći ukoliko objekti iznad trase metroa nisu stabilni.

„Proveravanja se vrše iskopavanjem zemljišta, što je način da se vidi da li su i koliko određeni objekti oštećeni, kako bi se sprečilo njihovo urušavanje. Zbog toga se sada snimaju objekti kako bi se videlo u kakvom su stanju“, objašnjava Rodić u razgovoru za Biznis.rs.

Ova procena će obuhvatiti sve vrste objekata – kuće, zgrade, solitere, istorijske spomenike i njihovo neposredno okruženje. Na listu onoga što će se proveravati stavljene su i podzemne konstrukcije poput otvora za ventilaciju, garaža, podzemnih pešačkih prelaza, mostova i vijadukata.

Foto: Instagram/Mali_sinisa

Još jedan od uslova za početak radova jeste osiguranje objekata kako ne bi došlo do oštećenja ili potpunog urušavanja. Ono se vrši tako što se, kako kaže Rodić, rade potporni zidovi, dijafragme i sve što je potrebno kako bi bezbednost objekata bila maksimalno zadovoljena. 

„Time se bave razni veštaci u komisijama koji izlaze na teren i na osnovu procena će doneti odluku o eventualnom rušenju nekog objekta za koji postoji opasnost od urušavanja, dok će se za ostale vršiti sanacija. To bi trebalo da rade firme koje imaju licencu za to, poput Saobraćajnog instituta CIP ili Gradskog zavoda za veštačenje iz Beograda. To su institucije koje na adekvatan način mogu da procene stanje objekata“, naglašava Rodić.

Inače, projekat ispitivanja je podeljen na pet oblasti na osnovu istaknutih geotehničkih uslova: Makiško polje, Julino/Banovo brdo, desna obala reke Save, centar i desna obala reke Dunav.

Mediji pišu da će se prva faza beogradskog metroa uglavnom graditi podzemno (Cut&Cover) i tunelskom (TBM) metodom, te da će za prateće konstrukcije i podzemne stanice biti potreban veliki obim radova na iskopavanju u gustom gradskom području. 

Prethodno je sprovedena inspekcija enterijera i eksterijera za 145 glavnih zgrada i inženjerskih objekata u okviru zone geotehničkog uticaja prve faze linije 1 metroa, koje je selektovao projektant, kompanija Egis rail.

Podsetimo, tokom debate oko izgradnje metroa došlo je do višestrukih razmimoilaženja stavova između struke i gradske vlasti, a poslednji primer je saopštenje profesora Građevinskog fakulteta u Beogradu u kojem su istakli da neće učestvovati u daljoj realizaciji projekta zbog toga što njihove primedbe nisu usvojene. 

  • Tatjana

    10.11.2021 #1 Author

    Sveobuhvatna analiza je normalno potrebna

    Odgovori

  • Gaga

    11.11.2021 #2 Author

    Gradjevinski fakultet je sacuvao ugled!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...