Tržište se polako oporavlja od pandemije

Smanjeni porez na registraciju automobila doprineće da kupci slobodnije razmišljaju prilikom izbora

AutomobiliNovacPoreziSrbijaU fokusuVesti

29.12.2021 13:47 Autor: Stefan Petrović 0

Smanjeni porez na registraciju automobila doprineće da kupci slobodnije razmišljaju prilikom izbora Smanjeni porez na registraciju automobila doprineće da kupci slobodnije razmišljaju prilikom izbora
Izmene i dopune dela Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara koji se tiču umanjenja poreza na motorna vozila koje se primenjuju... Smanjeni porez na registraciju automobila doprineće da kupci slobodnije razmišljaju prilikom izbora

Izmene i dopune dela Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara koji se tiču umanjenja poreza na motorna vozila koje se primenjuju od prvog januara 2022. godine dovešće do pojeftinjenja registracije u nekim slučajevima, poput onog kod automobila starosti od pet do 20 godina sa zapreminom većom od dva litra.

Postavlja se pitanje da li ove izmene mogu da se odraze na tržište automobila u Srbiji i na koji način? Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže Romana Ranković sa sajta polovniautomobili.com, njihove procene su da ove izmene neće drastično uticati na odluku kupaca prilikom kupovine polovnog automobila jer razlike u porezu između starog i novog pravilnika nisu toliko velike da bi imale udela prilikom odlučivanja.

Umesto toga, kaže naša sagovornica, daleko bitniji kriterijumi su cena, brend automobila, pređena kilometraža, kubikaža i dr.

„Sama registracija kao takva se ne pojavljuje kao zahtev koji je odlučujući prilikom donošenja konačne odluke o kupovini“, naglašava naša sagovornica.

Ipak, ona vidi prostora za eventualne promene u tražnji kada je reč o automobilima kubikaže od preko 2.000 centimetara kubnih koji su se ranije u daleko manjoj meri kupovali jer je porez na njih smatran „porezom na luksuz“ i smatra da je ideja koja je bila u osnovi ovih izmena zapravo smanjenje poreza upravo na ove automobile i neka vrsta podstreka kupcima da ih se ne odriču „na prvu“.

„Verujemo da će donekle uticati i na to da imamo manju kočnicu prilikom kupovine ovih automobila, što je dobro jer se u ekstremnim slučajevima dešavalo i da sama registracija automobila bude skuplja od njegove prodajne cene jer je automobil, na primer, starijeg uzrasta, i na taj način su kupci bili odvraćani od kupovine istih“, napominje Ranković.

Ona podseća da su se upravo ti automobili do sada najmanje kupovali i da će ove izmene napraviti neku vrstu balansa u kojem će se kupci opredeliti i za vozila veće kubikaže, ali naglašava da kubikaža ipak nije jedini kriterijum prilikom kupovine automobila.

Ključ od auta
Foto: Pexels.com

Naša sagovornica dodaje da će najveća ušteda pri registraciji biti za automobile preko 3.000 kubika ali je, prema njenim rečima, u ovom trenutku nezahvalno govoriti o tome da li će tražnja za njima biti povećana. Umesto toga, kupci će slobodnije razmišljati i uzimati ove automobile u obzir.

Podsetimo, za vozila starosti preko pet pa do osam godina, umesto sadašnjih 15 procenata, poresko umanjenje će biti biti 25 procenata. Za vozila iz ove kategorije čija zapremina motora je od 2.001 do 2.500 kubnih centimetara registracija će koštati 43.687 dinara, umesto sadašnjih 49.512 dinara.

Registracija vozila čija je zapremina motora od 2.501 do 3.000 kubika koštaće 88.530 dinara umesto sadašnjih 100.334 dinara. Registracija vozila sa zapreminom većom od 3.000 kubnih centimetara koštaće 182.977 dinara umesto sadašnjih 207.374 dinara.

Poreska olakšica za vozila starosti od osam do 10 godina će biti 40 procenata umesto 25 odsto, koliko sada iznosi. U toj kategoriji će vlasnici vozila zapremine od 2.001 do 2.500 kubnih centimetara plaćati registraciju u visini od 34.950 dinara umesto 43.687 dinara koliko sada staje.

Za vozila zapremine od 2.501 do 3.000 kubnih centimetara registracija će koštati 70.824 dinara umesto sadašnjih 88.530 dinara. Registracija za vozila zapremine veće od 3.000 kubika koštaće 146.382 dinara, a sada staje 182.977 dinara.

Foto: Rawpixel.com

Najveće poresko umanjenje odnosi se na vozila starija od 10 pa do 20 godina, jer je predloženo da iznosi 65 procenata umesto postojećih 40 odsto. Vlasnici vozila zapremine od 2.001 do 2.500 kubika plaćaće 20.387 dinara umesto sadašnjih 34.950 dinara. Za vozila zapremine od 2.501 do 3.000 kubika registracija će iznositi 41.314 dinara umesto postojećih 70.824 dinara.

Nominalno, najveće umanjenje iznosa registracije biće za vozila sa zapreminom većom od 3.000 kubika, jer će za njih registracija koštati 85.389 dinara, a sada staje 146.382 dinara.

Sumirajući 2021. godinu, Romana Ranković ističe da je sajt polovniautomobili.com radio analizu efekata pandemije korona virusa na tržište polovnih automobila, a jedna od stavki je takođe bila i analiza prodaje polovnih automobila iz uvoza. Podaci koje su prikupili govore da je prodaja dostigla nivo pre pandemije tokom 2021. godine, a čak je prestignuta 2019. za jedan procenat. Takođe, značajan rezultat je i taj što je u odnosu na 2020. godinu, prodaja polovnih automobila porasla za čak 10 odsto.

Iako prodajni rezultati govore u prilog tome da je prisutan oporavak tržišta, naša sagovornica kaže da je ono ipak uzdrmano pandemijom.

„Desilo se to da su se događaji na tržištu polovnih automobila blisko vezala sa dešavanjima na tržištu novih automobila zbog poteškoća prilikom nabavke mikročipova. U nedostatku komponenata koje su potrebne za proizvodnju vozila došlo je do sporije proizvodnje, što sve utiče i na njihovu ponudu. Ali to utiče i na ponudu polovnih, jer kupovina novog automobila obično podrazumeva i prodaju starog, što je ključna karakteristika tržišta“, naglašava ona.

Upravo zbog toga, naša sagovornica u zaključku navodi da se očekuje nešto sporija stabilizacija između ponude i tražnje koja predstoji u sledećoj godini.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...