ne prelazi 150, najviše ima holandija

Broj javnih punjača za e-vozila u Srbiji trenutno nije zadovoljavajući

BiznisInfrastrukturaSrbija

24.5.2024 13:25 Autor: Redakcija Biznis.rs 6

Broj javnih punjača za e-vozila u Srbiji trenutno nije zadovoljavajući Broj javnih punjača za e-vozila u Srbiji trenutno nije zadovoljavajući
Prema podacima Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine Srbije, objavljenim 15. maja, u Srbiji ima 1.529 benzinskih stanica. Najviše ih ima Naftna industrija Srbije (NIS)... Broj javnih punjača za e-vozila u Srbiji trenutno nije zadovoljavajući

Prema podacima Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine Srbije, objavljenim 15. maja, u Srbiji ima 1.529 benzinskih stanica. Najviše ih ima Naftna industrija Srbije (NIS) – 324, a više od stotinu imaju još i Lukoil i Knez petrol. Ove benzinske stanice su u vlasništvu 393 kompanije, preduzeća, malih trgovinskih radnji.

„Kada je broj javnih punjača u pitanju on ne prelazi 150, što iznosi oko deset odsto od broja benzinskih stanica. Međutim ako bismo u odnos stavili broj priključnih mesta na javnim punjačima za električna vozila sa brojem aparata, tzv. „pištolja“ za točenje na benzinskim stanicama, jasno se vidi da je broj javnih punjača trenutno nezadovoljavajući“, navodi se u saopštenju Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova.

U Srbiji ima nešto više od 2,8 miliona registrovanih vozila, a od tog broja je nešto malo ispod 3.000 električnih, oko jedan odsto. Ako se ovom broju doda i činjenica da je ne mali broj vlasnika električnih vozila iz inostranstva u tranzitu ili u poseti Srbiji kao i predviđanje da će broj prodatih električnih i Plug-in hibridnih vozila iz godine u godinu i kod nas rasti, jasno je da sadašnji broj punjača nije dovoljan i da se mora dalje raditi na razvoju ekosistema za električna i Plug-in hibridna vozila.

„Ono što je pozitivno su najave nadležnih institucija da se, osim subvencija za ekološki prihvatljiva vozila koje su u 2024. godini značajno smanjene, koriste i druge pogodnosti i izmene regulative za stimulaciju ne samo kupovine električnih vozila, već i izgradnju mreže punjača. Poznato je da je Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji („Sl. glasnik RS“, br. 62/2023) uvedena obaveza da svako četvrto parking mesto u rezidencijalnim zgradama i treće u poslovnim objektima moraju da imaju električne punjače. Uvedena je obaveza da sve benzinske pumpe na auto-putevima i brzim saobraćajnicama moraju da imaju jedan punjač za električna vozila na četiri mesta za punjenje, uz nešto duži rok za implementaciju ove obaveze“, navodi se u analizi i dodaje da je na nedavno završenom javnom pozivu (preuređenje 16 odmorišta na auto-putevima u tzv. „zelene stanice“ sa minimum 5 DC „brzih“ punjača) je izabran izvođač, pa se i po tom osnovu očekuje više od 150 novih „brzih“ punjača.

Foto: Biznis.rs/Ekomobilnost

Ono na šta je radna grupa za elektrifikaciju Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova više puta ukazivala, je, da je itekako bitno voditi računa ne samo o kvantitetu, već i o kvalitetu razvoja ekosistema za električna vozila. To konkretno znači da treba

  • Obezbediti obavezno radno vreme objekata i punjača po principu „non-stop“, to jest 00-24h uključujući i nedelju
  • Sa aspekta jednostavnosti plaćanja, obezbediti instaliranje punjača koji sadrže POS terminal, tj. koji omogućavaju plaćanje punjenja kreditnim/debitnim karticama
  • Sa aspekta bezbednosti i jednostavnosti upotrebe obezbedi instaliranje punjača koji su po standardu tzv. „Plug and charge“
  • Obezbediti korisnički kontakt centar koji je dostupan 00-24h, sedam dana u nedelji u cilju obezbeđenja podrške korisnicima za konstantnu i nesmetanu operativnost punjača i svih drugih sadržaja na objektima
  • Obezbediti instaliranje punjača koji imaju mogućnost punjenja pri naponu od 800V i 400A
  • Obezbediti da da svaki punjač na auto-putevima ima sve tipove priključaka: „CHAdeMO“, „TYPE 2“ i naravno „CCS2“
  • Obezbediti instalaciju modularnih punjača, tj. da isti imaju mogućnosti da im se u budućnosti povećava snaga
  • Obezbediti obavezu operatera da izvrši jednom godišnje inspekcijski pregled svih instaliranih punjača, od strane nezavisne inspekcijske kuće

Iz Asocijacije kažu „da kao udruženje čije su članice predstavnici većine proizvođača i koje raspolažu neophodnim znanjem i ekspertizom, smatramo da su, osim broja punjača ovo neke od najvažnijih ključnih tački o kojima treba voditi računa prilikom razvoja infrastrukture za e-vozila“.

Statistika iz Evropske unije

U Evropskoj uniji postoji, prema poslednjim podacima, 135.719 benzinskih stanica. Najviše ih ima u Italiji 21.700, Nemačkoj 14.452. U Grčkoj ih ima 5.889, u Bugarskoj 3.531. Mađarskoj 2.121, BiH 1103, Federacija BiH 711, RS 392) Makedoniji 967, Hrvatskoj 870, Sloveniji 553,Crnoj Gori 120.

Kad je reč o broju punjača za električna vozila, u EU je, prema podacima na kraju 2023. bilo 630.000 javnih punjača. Najviše ima Holandija 144.453, Nemačka 120.625, Francuska 119,255, Belgija 44,363, Italija 41,114. U Austriji 18.637, Mađarskoj ima 3.319, u Rumuniji 2.754, Bugarskoj 1.624, Grčkoj 3.166, Sloveniji 1.608. Hrvatskoj1074.

U EU procenjuju da će im do 2030. biti potrebno da se broj javnih punjača poveća za osam puta, što i nije realno kada se zna da je 2023. u rad pušteno 130.000 punjača.

  • SUNCE

    24.5.2024 #1 Author

    To ce biti najveci problem za one sa zapada koji dolaze u Srbiju,kod nas je neznatan broj takvih vozila.

    Odgovori

  • ŽIZI

    26.5.2024 #2 Author

    Nije ni očekivano da će odmah sve biti kako treba

    Odgovori

  • JANA

    26.5.2024 #3 Author

    Samo 10 posto, ipak previše malo

    Odgovori

  • REA

    26.5.2024 #4 Author

    Kao i metan pumpi

    Odgovori

  • Faith

    26.5.2024 #5 Author

    Pa da,ima samo kod Ike-e

    Odgovori

  • SHALIMAR

    26.5.2024 #6 Author

    Ne mozemo da se uporedjujemo sa drugim zemljama..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...