Otvaranje granica i državne mere spasili poslovanje autobuskih prevoznika
AnalizaFirme u fokusuPoslovanjeSrbijaU fokusu
14.1.2022 08:01 Autor: Marko Miladinović 16
Autobuski prevoznici pretrpeli su nemerljivu štetu od početka korona krize, kako u Srbiji, tako i širom planete. U jednom trenutku potpune mere zatvaranja obustavile su prekogranični prevoz i u dobroj meri nanele štetu rezultatima međugradskih, pa čak i gradskih prevoznika u pojedinim mestima.
O nevoljama domaćih drumskih prevoznika putnika pisali smo u više navrata. Zajedničko za sve njih, bez obzira na veličinu preduzeća, je da su tokom 2020. godine – prve godine krize, a ujedno poslednje godine za koju su dostavljeni finansijski izveštaji – listom postizali slabije rezultate.
Pojedini među njima nisu se još oporavili, a neki su bili prinuđeni, pogotovu među mikro prevoznicima, da zatvore svoj biznis. Ipak, bilo je i svetlih poslovnih primera, uprkos svim negativnim faktorima, koji se uglavnom mogu pripisati ličnoj preduzimljivosti i brzoj reakciji na novonastale uslove na tržištu. Na našoj listi najuspešnijih malih preduzeća koja se bave drumskim prevozom putnika vidi se njihovo rangiranje po ostvarenim prihodima, prema rezultatima kojima raspolaže CompanyWall.
Pored toga, segment autobuskih prevoznika bio je među nekoliko pogođenih oblasti u koju je Vlada Srbije uložila najveće iznose bespovratne pomoći, isplaćivane u šest navrata, u vrednosti od 600 evra po vozilu kojim raspolaže svaki od prevoznika.
Po definiciji Zakona o računovodstvu, mala preduzeća su ona koja zadovoljavaju makar dva od tri kriterijuma na datum godišnjeg bilansa:
- imaju između 10 i 50 zaposlenih,
- poslovni prihodi su im između 700.000 i 8.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti,
- vrednost ukupne aktive iznosi između 350.000 evra i 4.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti.
„Državna pomoć po autobusu nam je mnogo pomogla jer je predstavljala čist prihod. Nismo pokrili 100 odsto onoga što smo izgubili, ali smo mogli da napredujemo dalje“, kaže za naš portal Dražen Panić, direktor u preduzeću Eurotours iz Elemira.
Ovo malo preduzeće je pre krize bilo prepoznato kao redovan prevoznik putnika za Hrvatsku, dok u zemlji vozi radnike za potrebe lokalnih firmi.
Kada je proglašena pandemija, međutim, okolnosti su se promenile, a u jednom trenutku je i glavni kanal prema komšijskoj zemlji bio u potpunosti zatvoren.
„Pošto obavljamo prevoz za Hrvatsku, nama se u toj godini posao prepolovio. Tri meseca uopšte nismo mogli da vozimo preko granice, ali kada je ponovo otvorena ta mogućnost mi smo je prvi iskoristili. Obzirom na smanjen broj putnika počeli smo da koristimo manje autobuse i nekako smo izgurali 2020. godinu, dok je 2021. godina bila dobra u odnosu na većinu ostalih prevoznika“, priča Panić.
Pročitajte još:
Prema njegovim rečima, kada se pročulo da je Eurotours u jednom trenuku jedini vozio ljude iz Srbije za Hrvatsku, dobio je i deo novih putnika. To je bila svojevrsna nagrada za činjenicu da je ovo preduzeće odabralo da vozi u vreme kada drugi to nisu hteli, plašeći se postojećih rizika.
Na kraju, dobri rezultati iz letnje sezone i perioda smirivanja pandemije, doprineli su da se donekle nadomeste početni gubici.
Što se tiče čekanja na granicama, prevoznici putnika, za razliku od svojih kolega koji se bave transportom robe i moraju da čekaju dugo na carinske procedure, nemaju takve probleme. Jedino eventualno tokom leta ili pred velike praznike kada se tradicionalno stvaraju gužve na granicama prema Hrvatskoj, napominje naš sagovornik.
Od ove godine Panić ipak očekuje da će biti bolja.
„Firme za koje prevozimo radnike za sada normalno posluju, baš kao i prevoz za Hrvatsku. Kako bude išlo lepše vreme i situacija vezana za virus će se popravljati, svi se nadamo“, zaključuje Panić, uz veru da je najgori deo pandemijske krize ipak iza nas.
U našoj listi najuspešnijih malih preduzeća koja se bave kopnenim prevozom putnika nisu uvrštene one firme koje nisu bile likvidne u poslednjoj podnetoj finansijskoj godini.
Mala preduzeća koja se bave kopnenim prevozom putnika | ||
---|---|---|
Pozicija | Ime kompanije | Ukupni prihodi u 2020. godini (u dinarima) |
1 | MAČVA EXPRES DOO BADOVINCI | 441,348,000 |
2 | BEOBUS CITY 2015 DOO | 377,560,992 |
3 | KNEŽEVIĆ-TRANS DOO BEOGRAD | 340,400,000 |
4 | PRESTO DOO BEOGRAD | 307,950,016 |
5 | RAKETA A B DOO BAJINA BAŠTA | 304,372,000 |
6 | TRANS-JUG DOO OBRENOVAC | 292,581,984 |
7 | BROS AUTO DOO NIŠ | 289,568,000 |
8 | AUTO KODEKS DOO BEOGRAD | 281,057,984 |
9 | DOO MATTRADE ZRENJANIN | 273,246,016 |
10 | SAOBRAĆAJ DOO ŽABALJ | 254,392,992 |
11 | BAMIRON BG DOO BEOGRAD | 229,001,008 |
12 | PREDUZEĆE ZA TRGOVINU NA VELIKO I MALO ĆURDIĆ DOO, BEOGRAD (VOŽDOVAC) | 218,402,000 |
13 | B&B LINEA DOO BEOGRAD | 213,807,008 |
14 | LUI TRAVEL DOO BEOGRAD | 211,119,008 |
15 | M & M – TRANS COMPANY DOO BEOGRAD | 207,764,000 |
16 | KOŠAVA PREVOZ DOO BEOGRAD | 203,445,008 |
17 | FRENKI-KOMERC DOO ZAGUŽANE | 203,436,992 |
18 | DOO SP KOLAŠINPREVOZ ZUBIN POTOK | 193,820,000 |
19 | GAGA TURS ZLATIBOR DOO | 181,970,016 |
20 | OMNIBUS DOO BEOGRAD | 179,006,000 |
21 | AUTOPREVOZ-JANJUŠEVIĆ AD PRIBOJ | 169,960,992 |
22 | Banat trans d.o.o. | 155,696,992 |
23 | ŠIDEXPRES DOO ŠID | 145,261,008 |
24 | FENIKS GIZ DOO JAZOVNIK | 136,088,992 |
25 | KAVIM RAŠKA | 134,260,000 |
26 | JKP Beogradski metro i voz Beograd | 131,930,000 |
27 | MASTER BUS DOO RUMA | 131,794,000 |
28 | BENZ 011 DOO BEOGRAD, SREMČICA | 126,215,000 |
29 | SPECTRA VISION DOO PROKUPLJE | 123,460,000 |
30 | NET BUS CO DOO ZRENJANIN | 117,977,000 |
31 | PUB INTERNACIONAL DOO KRALJEVO | 112,058,000 |
32 | VEOS TAXI DOO NOVI SAD | 111,007,000 |
33 | IN TRAVEL & TRANSPORT DOO INĐIJA | 107,318,000 |
34 | MOTO BOEM TRANS DOO NEGOTIN | 97,369,000 |
35 | SUN PETROL DOO PANČEVO | 87,881,000 |
36 | BOSS TAXI DOO KRUŠEVAC | 86,941,000 |
37 | MEGA BUS 2010 DOO BEOGRAD | 86,103,000 |
38 | DOO AS-TURS NEGOTIN | 85,053,000 |
39 | EUROPA BUS DOO VALJEVO | 82,635,000 |
40 | DOO MINI II BAČKA PALANKA | 79,060,000 |
41 | BARBADOS DOO BEOGRAD | 76,742,000 |
42 | GAGA PREVOZ DOO ČAJETINA | 74,976,000 |
43 | PRIVREDNO DRUŠTVO AKT EXPRESS DRUŠTVO SA OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU JAGODINA | 70,109,000 |
44 | ATP-AUTOPREVOZ-DTD DOO ČURUG | 69,581,000 |
45 | PUTOKAZ DOO CRVENKA | 62,528,000 |
46 | PROFI-PINK DOO | 53,255,000 |
47 | AS TOURS DOO VETERNIK | 52,179,000 |
48 | SOKOPREVOZ doo Sokobanja | 51,218,000 |
49 | EUROTOURS DOO ELEMIR | 48,411,000 |
50 | KIMMEL DOO NOVI PAZAR | 45,155,000 |
izvor: CompanyWall |
VERA
14.1.2022 #1 AuthorKonačno da i oni živnu i rade normalno.
DANIJELA
14.1.2022 #2 AuthorBas tako.
SNEZANA
14.1.2022 #3 AuthorBas tako 👍
LJUBIŠA
14.1.2022 #4 AuthorKonačno da se uzme u obzir da LJUDI MORAJU DA NASTAVE NORMALNO DA RADE!
NIKOLA.NIDZO
14.1.2022 #5 Authortrebalo bi tako za svaku djelatnost 😊
Arsenije Njegovan
14.1.2022 #6 AuthorDonekle očekivano. Naši ljudi u inostranstvu su se oslanjali na njih.
MARA
14.1.2022 #7 AuthorNapokon
SUNCOKRET
14.1.2022 #8 Authorprevoznici su jedna od delatnosti koja je bila najviše ugrožena koronom i ovo će im donekle popraviti poslovanje dok korona ne prođe.
VANjA
14.1.2022 #9 AuthorUpravo tako!
MARKO7
14.1.2022 #10 AuthorHvala bogu da i ti ljudi od nečega zarade za sebe
GOCA BG
14.1.2022 #11 AuthorSreca prati hrabre!Pametan poslovni korak,svaka cast!
Ivan
14.1.2022 #12 AuthorBravo
JOVANA
20.1.2022 #13 AuthorSVAKA CAST
LEPOSAVA
24.1.2022 #14 AuthorBravo…
MARIJANA
31.1.2022 #15 AuthorSlazem see
MARE
3.2.2022 #16 AuthorAli kad pogledamo nije da nije funkcionisao prevoz putnika , jos od leta 2021.sve relativno normalno funkcionise pogotovo u periodu kad je i inace sezona , putovalo se najnormalnije.