uvoz korišćenih automobila

Polovnjaci iz Kine i SAD na srpskim putevima samo uz određene prepravke

AutomobiliFirme u fokusuSrbijaSvet

16.2.2023 08:01 Autor: Miljan Paunović 6

Polovnjaci iz Kine i SAD na srpskim putevima samo uz određene prepravke Polovnjaci iz Kine i SAD na srpskim putevima samo uz određene prepravke
O uvozu polovnih vozila iz Kine i Sjedinjenih Američkih Država u Srbiju govori se intenzivnije u protekle tri godine. Naznaka se pojavila 2020. godine,... Polovnjaci iz Kine i SAD na srpskim putevima samo uz određene prepravke

O uvozu polovnih vozila iz Kine i Sjedinjenih Američkih Država u Srbiju govori se intenzivnije u protekle tri godine. Naznaka se pojavila 2020. godine, da bi se i početkom ove ovo pitanje u medijima ponovo oživelo.

Kada će se to tačno dogoditi ne može još uvek tačno da se precizira, ali da bi vozila iz ove dve države mogla da se voze na evropskim i domaćim putevima trebalo bi da pretrpe određene prepravke i zadovolje standarde koji važe u Evropi. Tu se pre svega misli na granične vrednosti izduvne emisije, svetlosnu signalizaciju, instrument table, ali i kočione sisteme, stakla, šarke, pojaseve, brave…

Polovna vozila iz uvoza koja nisu homologovana za evropsko tržište, odnosno usaglašena sa jednoobraznim tehničkim uslovima, moći će da prođu tehnički pregled, ali uz pojedine prepravke koje bliže treba da reguliše Pravilnik o ispitivanju vozila. U toku su izmene ovog Pravilnika, koje bi trebalo da budu usvojene početkom sledeće godine.

Šta podrazumeva homologacija vozila?

Srbija je potpisnica međunarodnog UN Sporazuma o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove koji mogu biti ugrađeni i/ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa (Ženevski sporazum iz 1958.), navode iz Agencije za bezbednost saobraćaja za Biznis.rs. Kina i SAD nisu potpisnice ovog Sporazuma.

Iz Agencije dalje kažu da kada je vozilo homologovano, odnosno proizvedeno prema jednoobraznim tehničkim uslovima (za putnička vozila uslovi su opisani u 40 pravilnika), proces kontrole vozila koje se uvozi kao upotrebljavano je značajno jednostavniji.

„Pored ostalih vizuelnih i nedestruktivnih dejstava (prilikom ispitivanja nema razaranja uređaja i opreme), podrazumeva kontrolu svih sistema koji podležu homologaciji detekcijom odgovarajućih oznaka ili dokumentacije o homologaciji. Međutim, u slučajevima kada vozilo nije proizvedeno u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima, ispitivanje postaje značajno složenije“, objašnjavaju iz Agencije.

Za utvrđivanje usklađenosti sa jednoobraznim tehničkim uslovima, kao što su na primer izduvna emisija gasova u Republici Srbiji, ne postoje resursi, odnosno ovlašćene laboratorije od strane Agencije, jer su oprema i uređaji preskupi, a na tržištu nema dovoljno zahteva za njima, niti je merenjima moguće dobiti jasna poređenja na upotrebljavanim vozilima sa uslovima koji se odnose na nov proizvod zbog uticaja ispravnosti (istrošenosti, pohabanosti…), kažu iz Agencije.

Predložene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima podrazumevaju da polovna vozila koja nisu proizvedena u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima moraju da ispunjavaju uslove određene propisom koji bliže uređuje ispitivanje vozila. To važi za sva vozila, iz bilo koje zemlje, pa i SAD i Kine.

„U skladu sa navedenim predlozima izmena zakona, u slučaju usvajanja, Agencija će po usvajanju, kroz predlog izmena i dopuna Pravilnika o ispitivanju vozila predložiti bliže uslove za vozila koja se uvoze kao upotrebljavana, a koja nisu proizvedena u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima“, ističu iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Pre puštanja u saobraćaj vozila koja se prepravljaju moraju ispuniti zakonske odredbe

Zakonom o bezbednosti saobraćaja propisano je da motorna i priključna vozila koja se proizvode pojedinačno ili serijski, to jest uređaji i oprema za vozila, moraju biti usaglašeni sa jednoobraznim tehničkim uslovima.

„U skladu sa Sporazumom o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove koji mogu biti ugrađeni i/ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa. Pre puštanja u saobraćaj vozila koja se prepravljaju, mora se utvrditi i da li ova vozila ispunjavaju propisane uslove u skladu sa ovim zakonom“, navodi se u zakonskoj odredbi.

  • Anna

    16.2.2023 #1 Author

    Drugim rečima- proći će još sigurno dve tri godine do dolaska tih vozila na naše ulice.

    Odgovori

  • NATI29

    16.2.2023 #2 Author

    Zasto bas kod nas?

    Odgovori

  • GOCA BG

    19.2.2023 #3 Author

    Ma ko zna kada ce i da li ce biti…

    Odgovori

  • TATJANA

    20.2.2023 #4 Author

    Opet se spremaju neki krsevi za kod nas

    Odgovori

  • Vladimir

    24.4.2023 #5 Author

    Samo u srbiji ne moze da se registruje vozilo iz amerike

    Odgovori

  • Gagi

    22.6.2023 #6 Author

    A osiguranje za strane tablice da ti se zavrti u glavi. Kod nas Mesecno 200 e u Bosni 15 K.M smesno!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.