Viktor Marušak, generalni sekretar Udruženja auto-industrije Slovačke, za Biznis.rs o rezultatima i planovima

Želimo da ostanemo najveći svetski proizvođač automobila po glavi stanovnika

AutomobiliEUInfrastrukturaPoslovanje

2.2.2023 17:17 Autor: Miljan Paunović 5

Želimo da ostanemo najveći svetski proizvođač automobila po glavi stanovnika Želimo da ostanemo najveći svetski proizvođač automobila po glavi stanovnika
Slovačka je poznata kao najveći proizvođač automobila po glavi stanovnika u svetu, a ovaj pozitivan trend automobilske industrije, koji traje već godinama, centralnoevropska zemlja... Želimo da ostanemo najveći svetski proizvođač automobila po glavi stanovnika

Slovačka je poznata kao najveći proizvođač automobila po glavi stanovnika u svetu, a ovaj pozitivan trend automobilske industrije, koji traje već godinama, centralnoevropska zemlja nastavlja i u danas ne baš tako povoljnim uslovima poslovanja.

Kako za Biznis.rs kaže Viktor Marušak, generalni sekretar Udruženja auto-industrije Slovačke (ZAP SR), rezultati koje postižu slovački proizvođači automobila i dalje su na zavidnom nivou.

„U prošloj godini nismo zabeležili rast proizvodnje u poređenju sa 2021. kada je proizvedeno 1,03 miliona automobila. Rezultat u 2022. godini bio je milion proizvedenih jedinica. Auto-industrija je radila u uslovima gde je postojao čitav niz remetilačkih faktora, te stabilnost našeg sektora smatramo izuzetnim uspehom“, ističe Marušak.

Kako kaže naš sagovornik, interesantno je da rat u Ukrajini nije uticao na proizvodnju u onoj meri u kojoj se to možda očekivalo.

„Kao što možete videti iz naših proizvodnih podataka, direktan uticaj bi mogao biti jedva vidljiv. Ali, to je rezultat odlučne posvećenosti naših ljudi u proizvodnim pogonima i njihove sposobnosti da upravljaju kriznim situacijama i problemima u snabdevanju. S druge strane, sukob potresa globalnu ekonomiju i izaziva oprez u raspoloženju za investiranje ili kupovinu. Kao što smo ranije čuli iz mnogih izvora, svet se neće vratiti u doba pre 2019. godine. Sada moramo da iskoristimo mogućnosti novonastale situacije“, objašnjava Viktor Marušak.

Viktor Marušak / Foto: Privatna arhiva

Slovačka je postala sila u proizvodnji automobila zahvaljujući različitim faktorima i prilici koju nije želela da ispusti. Naime, još osamdesetih godina prošlog veka mašinska industrija u ovoj zemlji bila je dobro razvijena, te je ono što čine u auto-industriji danas samo plod racionalno iskorišćene prilike i resursa.

„Naša zemlja je imala odlične osnove u pogledu dostupnosti dobavljača i kvalifikovane radne snage, kao i prisustvo mašinske industrije pre 1989. godine. Automobilska industrija se veoma dobro uklopila u naše mogućnosti i potrebe. Takođe, lokacija doprinosi razvoju, uzimajući u obzir da je naše sedište u regionu u kome se nalazi 30 odsto evropske proizvodnje PC (računara), što znači da postoji izvanredan izbor automobilskih dobavljača“, kaže generalni sekretar Udruženja auto-industrije Slovačke (ZAP SR).

Marušak dodaje da su trenutni problemi sa kojim se suočavaju oni sa kojim se bori većina Evrope – nedostatak kvalifikovane radne snage i energetska kriza. Ipak, to im ne smeta toliko da ne gledaju optimistično na period koji dolazi.

„Iskreno se nadamo da je najgore iza nas, stoga bismo želeli da se fokusiramo na razvoj u novom okruženju, posebno u oblasti elektromobilnosti i zelene ekonomije, gde imamo ogroman prostor za realizaciju i razvoj novih proizvodnih kapaciteta, ali i transformacije postojećih“, ističe naš sagovornik i dodaje da u ovom trenutku, proizvođači automobila i najvažniji dobavljači donose ključne odluke u vezi sa tim kako će za fabrike koje proizvode vozila izgledati mapa mobilnosti.

„Definitivno nam je ambicija da zadržimo sadašnju poziciju najvećeg proizvođača putničkih automobila po glavi stanovnika u svetu“, ističe Marušak.

Koja vozila se proizvode u Slovačkoj?

Četiri velike svetski poznate automobilske kompanije posluju u Slovačkoj: Volkswagen od 1991. godine u Bratislavi, Martin i Stupava, PSA (Peugeot i Citroen) od 2003. u Trnavi, Kia Motors od 2004. u Žilini i Jaguar Land Rover u Nitri od 2016. Svi oni su od države dobili podsticaj od 20 odsto visine investicija.

Kia u fabrici u Žilini sklapa modele Ceed i Sportage, PSA u Trnavi modele Peugeot 208 i Citroen C3, Land Rover u Nitri svoj prestižni džip Discovery.

Volvo Cars će proizvoditi električne automobile u Slovačkoj u novoj fabrici dizajniranoj da proizvodi do 250.000 potpuno električnih vozila godišnje. Planirano je da izgradnja počne ove godine, a serijska proizvodnja od 2026. godine, piše Electrive.com.

  • TATJANA

    3.2.2023 #1 Author

    Dobro iskorišćeni resursi i potencijal a naćiće i način za potrebnu radnu snagu

    Odgovori

  • VOJKAN

    3.2.2023 #2 Author

    Mislim da Srbija ima najveći broj vozila po broju stanovnika, u odnosu na druge evropske zemlje

    Odgovori

  • GOCA BG

    3.2.2023 #3 Author

    Nisu oni kod nas bez razloga…

    Odgovori

  • Malo mraka iz odžaka

    3.2.2023 #4 Author

    Švajcarska proizvodi nula automobila po glavi stanovnika,a ima petnaest puta bolji standard od Slovačke.U Slovačkoj sam bio malo im je bolje nego nama u Srbiji.Valjda zato što nisu bili pod Turcima.

    Odgovori

  • Maria

    4.2.2023 #5 Author

    Super. Biće posla za Srbe.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.