RETROSPEKTIVA 2022: Automobilska industrija

Rast prodaje automobila, elektrifikacija i nove cene baterija za e-vozila

AutomobiliFirme u fokusuIzdvajamoPoslovanjeSvet

3.1.2023 08:01 Autor: Miljan Paunović 3

Rast prodaje automobila, elektrifikacija i nove cene baterija za e-vozila Rast prodaje automobila, elektrifikacija i nove cene baterija za e-vozila
Automobilska industrija je u 2022. godini beležila bolje rezultate u odnosu na one tokom pandemije korona virusa, uprkos izbijanju rata u Ukrajini. Ipak, još... Rast prodaje automobila, elektrifikacija i nove cene baterija za e-vozila

Automobilska industrija je u 2022. godini beležila bolje rezultate u odnosu na one tokom pandemije korona virusa, uprkos izbijanju rata u Ukrajini. Ipak, još uvek nije dostignut pretpandemijski nivo, a da li će se to desiti u 2023. još uvek je neizvesno, pošto su auto analitičari i poznavaoci ovog sektora prilično rezervisani.

Godina je počela veoma pesimistično, jer su sa prvim sukobima u Ukrajini povlačenje sa ruskog tržišta tokom marta najavili BMW, Ford, Volkswagen, Toyota i drugi auto-giganti.

Na ovom tržištu prodaja putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila opala je u novembru za 61,6 odsto u odnosu na prošlu godinu, pokazali su podaci Asocijacije evropskih preduzeća (AEB). Pomenuti Volkswagen i Toyota registrovali su pad prodaje za čak 99 odsto, dok su Volvo i Porsche prodali za 98 procenata vozila manje u periodu od godinu dana, preneo je Komersant. Prodaja Lexusa opala je za 100 odsto, ali je zabeležen rast prodaje Lade.

Evropsko tržište je nakon teške prve polovine 2022. godine ušlo u period kada su rezultati počeli da se popravljaju. U septembru je zabeležen drugi mesec rasta zaredom, jer je došlo do ublažavanja problema u nabavnim lancima.

Automobilski proizvođači u Evropskoj uniji, zoni slobodne trgovine i Velikoj Britaniji prošlog meseca su zajedno isporučili 1,05 miliona vozila, što je 7,9 odsto više u odnosu na isti period prošle godine, saopštila je tada Evropska asocijacija proizvođača automobila. Ovo povećanje se nadovezuje na rast zabeležen u avgustu, kada je automobilska industrija osetila prve dobitke u više od godinu dana, preneo je Bloomberg.

Kinezi su, izgleda, iz cele priče izvukli najbolji kraj, mada je i kod njih ekonomija bila dosta usporena zbog covida i mera koje su sprovodile tamošnje vlasti. Predviđanja su da će prodaja novih električnih automobila u Kini verovatno porasti za tri procenta i dostići 27,6 miliona u 2023. godini, saopštio je najviši organ auto-industrije u zemlji, očekujući da će ekonomski oporavak nadoknaditi negativne posledice koje je nanela pandemija korona virusa.

Foto: Unsplash.com/Michael Fousert

Južnokorejsko tržište, kao jedno od najvećih, oporavlja se, te je tako Hyundai Motor, najveći proizvođač automobila, u novembru saopštio da je njegova prodaja porasla za 12 odsto u odnosu na godinu dana ranije uprkos produženom nedostatku čipova, preneo je Korea Times.

Kada su u pitanju Sjedinjene Američke Države, prodaja se nije poboljšala u odnosu na 2021. godinu, sve do avgusta. Od tada se beleže bolji rezultati u 2022. godini, te je tako u avgustu ove godine prodato 4,3 procenta više automobila, dok je u novembru zabeležen rast od 11,3 odsto u odnosu na godinu dana ranije, pokazuje statistika Marklinesa.

E-vozila igraju sve veću ulogu na tržištima

Ova godina je pokazala da električna vozila dobijaju sve veću pažnju, posebno nakon odluke Evropske komisije u junu da se od 2035. godine zabranjuje upotreba i proizvodnja vozila na fosilna goriva. Ova odluka će primorati sve vozače i auto industriju da se što pre preorijentišu na električna vozila, koja su u ovom trenutku skuplja od klasičnih – duplo, pa i više.

Međutim, sa većom proizvodnjom i boljim performansama baterija, cena EV trebalo bi da bude povoljnija narednih godina. Ove godine je po prvi put nakon jedne decenije porasla cena litijum-jonskih baterija za sedam odsto, zbog većih troškova sirovina.

Godina 2022. će biti zapamćena i po tome što su države, zbog svega što smo naveli, počele da razmišljaju o saobraćajnoj infrastrukturi, i nabavci dovoljnog broja javnih punjača.

Tim povodom nemačka vlada je odobrila plan ulaganja 6,3 milijarde evra (6,1 milijarda dolara) u naredne tri godine za brzo povećanje broja stanica za punjenje električnih vozila širom zemlje, kao deo nastojanja da se postigne neto nulta emisija štetnih gasova i pojača elektrifikacija putne mreže.

S obzirom na nedostatak električnih punjača za EV vozila u dobrom delu EU, Renault planira da izgradi mrežu stanica za punjenje električnih automobila duž auto-puteva širom Evrope, saopštila je jedinica za usluge e-mobilnosti francuskog proizvođača automobila Mobilize Power Solution. Prva stanica za punjenje biće otvorena za nekoliko meseci u južnoj Francuskoj, a planirano je da do sredine 2024. godine usledi još 200 stanica u Francuskoj, Belgiji, Italiji i Španiji, saopštio je Mobilize.

Stari polovnjaci i dalje najčešći na putevima Srbije

Cene vozila su u 2022. godini porasle su od 15 do 25 odsto, u zavisnosti od brenda. Na to su uticali i problemi sa poluprovodnicima, ali i inflacija nakon početka sukoba u Ukrajini, kao i nova tehnologija i multimedija koja se koristi u automobilima nove generacije.

Što se Srbije tiče, i dalje se više prodaju polovna vozila nego nova, te se u toku protekle tri godine broj prvi put registrovanih polovnih vozila kretao oko 155.000 vozila godišnje, saopštili su nam iz Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova. Zaključno sa avgustom zabeleženo je 10 odsto manje vozila, s obzirom na rast cena polovnjaka. Osim toga, udeo vozila starijih od 10 godina činio je više od 80 odsto uvoza polovnih automobila, naveli su iz Asocijacije.

Dobra vest krajem ove godine stigla je iz Kragujevca. Naime, u pogone kragujevačke fabrike Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Srbija stigla je nova oprema za proizvodnju električnih vozila i radi se temeljno na realizaciji plana i projekta transformacije, saopšteno je iz kompanije Stellantis koja je većinski vlasnik fabrike.

  • Anna

    3.1.2023 #1 Author

    Sve ide sporije nego što je planirano i nego što bi trebalo. Ali, svakako je nužno i neophodno preći na električna vozila.

    Odgovori

  • GOCA BG

    3.1.2023 #2 Author

    Automobili buducnosti,za par godina svi ce ih voziti…

    Odgovori

    • Iva

      5.1.2023 #3 Author

      Da se sacuva malo vazduh

      Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.