Stečaj SOS Marketa: Kako su propale „socijalno odgovorne“ prodavnice?
19.4.2024 12:02 Autor: Milica Rilak 7
Stečaj trgovinskog lanca SOS Marketi na korak je od završetka, pošto je stečajni sudija usvojio rešenje o zaključenju tog postupka koje je objavljeno 16. aprila. U toku je rok za žalbe od osam dana, a ako on istekne bez da neko iskoristi pravo na žalbu, SOS marketi otići će u istoriju tačno 15 godina pošto su osnovani.
Ideja iza SOS Marketa bila je da se socijalno ugroženim građanima ponudi kupovina po nižim maržama nego u ostalim trgovinskim lancima, a u taj posao upustio se nekadašnji najstariji beogradski maloprodajni lanac „Jabuka“ uz podršku Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata (ASNS).
Imovinska struktura SOS Marketa odražavala je neobično partnerstvo, pa su po 15 odsto posedovali dvoje rukovodilaca ASNS-a – Dragan Milovanović i Ranka Savić, dok je skoro 20 odsto posedovao bivši direktor „Jabuke“ Milorad Mišković, a ostatak kapitala bio je u rukama još dva fizička lica.
SOS Marketi iznajmljivali su objekte „Jabuke“, a Mišković je u intervjuu za Politiku u oktobru 2009. godine istakao da SOS Marketi prave veći promet od radnji starijeg i daleko poznatijeg lanca u vlasništvu Irva Investicija biznismena Đorđija Nicovića.
Međutim, te 2009. godine, kada je otvoreno prvih 12 prodavnica pod nazivom SOS Marketi, na domaćem tržištu dešavala se prava „pobuna“ dobavljača koji su optužili trgovinske lance i samostalne trgovinske radnje da su najveći dužnici u Srbiji, i koji su izračunali da su u jednom trenutku proizvođačima i distributerima dugovali sedam milijardi dinara odnosno, oko 600 miliona evra.
Pošto se u razgovore između trgovaca i dobavljača uključila i Vlada Srbije, najveći lanci uspeli su da se „snađu“ i da relativno brzo izmire dugovanja. Mišković, ipak, još tada navodi da „Jabuka“ nije uspela da obezbedi kredit za likvidnost kako bi isplatila dobavljače, te u pomenutom intervjuu Politici izražava nadu da će upravo od novca zarađenog od saradnje sa SOS Marketima uspeti da poboljša poslovanje „Jabuke“.
To se, međutim, nije desilo, iako su SOS Marketi, barem prema medijskim izveštajima, pristojno poslovali tokom 2010. godine, dok su životne namirnice navodno bile i do 40 odsto jeftinije nego u drugim marketima. „Jabuka“ je, međutim, završila u restrukturiranju.
Sredinom 2011. godine krenule su glasine da Mercator želi da kupi „Jabuku“, kao i lanac „Familija“ u vlasništvu Verano Motorsa. Glasine su se pokazale istinitim u slučaju „Familije“, dok su se SOS Marketi, prema izjavama predstavnika kompanije, nadali da će ostati u nekim objektima „Jabuke“ čak i ako dođe do preuzimanja.
Godinu dana kasnije, međutim, kompanija NICCO u vlasništvu članova porodice Nicović predložila je, a Privredni sud u Beogradu prihvatio otvaranje stečaja u SOS Marketima. Stečajni razlog bio je – trajna nesposobnost plaćanja.
Pročitajte još:
Dvanaest godina kasnije stečaj u SOS Marketima je na korak od okončanja. Stečajni sudija je u rešenju o zaključivanju tog postupka naveo podatak iz izveštaja stečajnog upravnika, da je tokom stečaja ostvaren priliv od oko 35 miliona dinara, da troškovi postupka i obaveze stečajne mase iznose oko osam miliona dinara i da je razlučni poverilac namiren sa oko 28 miliona dinara, te da za ostale poverioce nema sredstava.
Tako se završava priča o „socijalno odgovornim“ radnjama, koje su ipak poživele duže nego njihove kolege iz Ljubljane – koji su sopstvenu varijantu prodavnice za socijalno ugrožene zatvorili posle samo dva meseca rada.
Inquiete
19.4.2024 #1 AuthorNišta čudno.
LENA
19.4.2024 #2 AuthorNadam se da će se iz ovoga izvući važne lekcije za buduće projekte socijalne odgovornosti u poslovanju.
Grocka
20.4.2024 #3 AuthorZasto me to ne iznenadjuje
MARA
20.4.2024 #4 AuthorSocijalna odgovornist vrlo bitna za zemlju
FILIP07
20.4.2024 #5 AuthorNista me vise ne moze iznenaditi
SHALIMAR
20.4.2024 #6 AuthorSecam se tih marketa,tuga bilo da se udje u njih…
NATI
21.4.2024 #7 AuthorNije se ulagalo u njih