Da li će uspeh Svetskog prvenstva u fudbalu za žene preokrenuti stvari i na polju finansija?
22.8.2023 16:09 Autor: Redakcija Biznis.rs 2
Pre samo nekoliko godina, predsezonski trening za žene fudbalskog kluba Stoke City ponekad je uključivao sređivanje terena i uklanjanje smeća.
Sada, u skladu sa globalnim procvatom ženskog fudbala, one su plaćene, dobijaju uputstva od trenera sa punim radnim vremenom, uživaju u istim objektima za obuku kao i muškarci, a ne više kao sakupljačice smeća.
„Za tako kratko vreme, videli smo ogromne promene“, rekla je 24-godišnja Moli Holder u svojoj trećoj sezoni u klubu Stoke. „Idemo rano da koristimo teretanu, imamo fizioterapiju, 20 minuta u sobi za video-analizu, možda malo pikado, onda zajednički obrok sa saigračima. Osećamo se kao deo kluba Stoke”, prenosi Reuters.
Ta profesionalizacija je podstakla uspeh devetog Svetskog prvenstva za žene, koje je završeno u nedelju tako što je Španija pobedila Englesku jednim golom u finalu u kojem su se dve evropske zemlje sa najjačim domaćim ligama suočile jedna protiv druge.
Privlačeći rekordnu publiku kako na stadione, tako i ispred ekrana, turnir je podstakao nadu da ženska igra može da počne da premošćuje veliki finansijski jaz koji postoji sa primanjima muškaraca u istom sportu.
Prema konsultantskoj kući Deloitte, ženski timovi klubova sa najvećim prihodima u svetskom fudbalu činili su samo od nula do jedan odsto ukupnih klupskih prihoda u sezoni 2021/22.
Kapiten Španije Olga Karmona (Olga Carmona) – strelac odlučujućeg pogotka u nedelju – igra za Real Madrid, gde je ženski tim ostvario prihod od 1,4 miliona evra u sezoni 2021/22, navodi Deloitte, dok je prihod muškog tima u istom klubu bio 713,8 miliona evra.
Ženski fudbal se bori i u pravima na emitovanje. Predsednik fudbalske organizacije FIFA Đani Infantino (Gianni Infantino) zapretio je evropskim nacijama „Velikih 5“ prekidom televizijskog emitovanja Svetskog prvenstva ukoliko njihovi emiteri ne povećaju ponude. Prema FIFA navodima, emiteri iz Britanije, Španije, Francuske, Nemačke i Italije ponudili su samo od milion do deset miliona dolara za pravo prikazivanja utakmica Svetskog prvenstva u poređenju sa rasponom od 100 do 200 miliona dolara za muški turnir, skoro neuporedivo.
„Morali smo da se borimo sa nekim ljudima da bismo prihvatili TV ugovore“, rekla je Džil Elis (Jill Ellis), trenerka koja je dovela SAD do uzastopnih trijumfa na Svetskom prvenstvu 2015. i 2019. i koja sada vodi tehnički komitet organizacije FIFA.
Britanski emiter BBC objavio je brojke koje pokazuju da je 12 miliona gledalo celo ili deo nedeljnog finala samo na kanalu BBC, pobedivši prošlomesečno finale Vimbldona za muškarce koje je privuklo 11,3 miliona gledalaca na istom kanalu. Finale Svetskog prvenstva je, takođe, prikazano na rivalskom kanalu ITV koji nije objavio brojke.
U Španiji, 8,8 miliona ljudi pratilo je barem deo utakmice na TV-u, prema kompaniji za merenje gledanosti Barlovento.
Sada se postavlja pitanje da li ogromna publika koja je pratila Svetsko prvenstvo može dovesti do većih prava na emitovanje i sponzorskih ugovora za nacionalne ekipe i domaće klubove kako bi se održalo interesovanje van velikih turnira.
„Ženski fudbal u zemlji je još uvek u početnoj fazi“, rekla je za Reuters Liza Parfit (Lisa Parfitt), direktorka organizacije Žene u fudbalu i suosnivač sportske marketinške agencije The Space Between, i dodala da je to pitanje ulaganja.
Uspeh Engleske na fudbalskom prvenstvu Euro 2022, kada je 17,4 miliona ljudi gledalo kako Engleskinje pobeđuju Nemice u produžecima, pokazao je šta može da se desi kada uspeh tima postane deo nacionalnog razgovora. Broj gledalaca nije uključivao one koji su gledali u velikim fan parkovima i pabovima.
Igračice poput Džil Skot (Jill Scott), Kloi Keli (Chloe Kelly) i Ele Tun (Ella Toone) stekle su brojne pratioce na društvenim mrežama i potpisale višestruka sponzorstva sa poznatim brendovima, držeći svoja imena i igru u centru pažnje.
Kiran Megvajer (Kieran Maguire), sa Univerziteta u Liverpulu, rekao je da je reprezentacija Engleske tada nadmašila očekivanja prodavši dva puta stadion Vembli za utakmice van velikih turnira.
Još je dodao da je domaća Superliga za žene (WSL) imala teži izazov jer se, kao i drugi sportovi, mora boriti sa čudovištem, a to je muška Premijer liga, koja dominira u medijima i rasporedu prenosa, jer se najbolji svetski igrači nalaze u redovima fudbalskih klubova kao što su Manchester City, Chelsea i Liverpool.
Ipak, posećenost Superlige za žene porasla je za 170 odsto u odnosu na prethodnu godinu na prosečno 5.222, uz rekord od 47.367 navijača koji je postavio Arsenal. Broj žena koje su se registrovale da igraju fudbal porastao je za 16 procenata.
Prema rečima Sajmona Čedvika (Simon Chadwick) sa Skema poslovne škole u Francuskoj, glavni brendovi su se uvek oglašavali oko muške igre jer znaju da će dosegnuti milione gledalaca i vratiti uloženo.
Pročitajte još:
Ali i Čedvik i Karlota Planas (Carlota Planas), ženski fudbalski agent sa sedištem u Španiji koja predstavlja nekoliko igračica Svetskog prvenstva, tvrdile su da ženska igra sada nudi vrednosti kao što su upornost, otpornost i zajedništvo, što može da se dopadne oglašivačima.
„Devojke su morale mnogo da se bore, da prevaziđu mnoge barijere, probiju mnoge plafone da bi stigle tamo gde jesu“, rekla je Planas za Reuters, i dodala da taj san, taj entuzijazam za koji su se borile i koji su ostvarile je ono što fascinira publiku.
I u fudbalskom klubu Stoke ta odlučnost je vidljiva, kako među novim poluprofesionalnim ženskim timom, tako i na bezbroj terena u obližnjim selima gde željni roditelji bodre svoje ćerke.
Lelica
22.8.2023 #1 AuthorZenski fudbal je itekako postao popularan.
DASHA
26.8.2023 #2 AuthorNe znam, za mene je fudbal bas muski sport. Naravno, podrzavam zene koje volevi koje se tim bave da nastave, ali ja da gledam utakmice zenskog fudbala- hvala lepo, nije mi zanimljivo.