Koliko su električna vozila bezbedna od požara?
11.9.2022 13:46 Autor: Miljan Paunović 26
Međunarodno tržište električnih vozila (EV) doživelo je eksponencijalni rast u poslednjoj deceniji. Naime, sve više vozača odlučuje da priušti sebi ovu vrstu automobila, a to povlači i brigu o bezbednosti vozila, odnosno zapaljivosti baterije.
Vrlo često se upućuje kritika proizvođačima e-vozila da su ona sklona požarima, te im to na neki način ruši ugled.
Ipak, na australijskom sajtu specijalizovanom za prodaju sredstava protiv požara – Fireextinguisher, navodi se da su e-vozila veoma bezbedna od pojave požara, i na to upućuju dokazi da su litijum-jonske baterije koje se koriste u električnim vozilima u stvari jednako bezbedne ili čak pouzdanije od vozila na konvencionalno gorivo.
„Postoje brojne studije koje pokazuju da požari u električnim vozilima nisu izvesniji od onih u tradicionalnim automobilima sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. EV ne koriste gorivo, nije im potreban katalizator, a njihovi električni motori se ne pregrevaju, što su glavni uzroci požara u automobilu. Naravno, u slučaju saobraćajne nesreće ili kvara na električnom sistemu, e-vozila bi mogla da se zapale“, navodi se na ovom sajtu.
Ukoliko ipak dođe do vatre u vozilu, postoji opcija korišćenja specijalnog prekrivača. Naime, prema pisanju sajta Fire isolator, ovaj prekrivač je prošao mnogobrojne testove uživo. Radi se o protivpožarnom prekrivaču koji sprečava širenje vatre iz baterije, odnosno omogućava kontrolu situacije.
„Upotreba vatrogasnog pokrivača otpornog na visoke temperature do 1.600 stepeni Celzijusovih, testirano prema ISO EN 13501-1, funkcioniše tako što oduzima kiseonik i polako gasi vatru. Ipak, treba imati na umu da prekrivač neće skroz ugasiti vatru u bateriji, već će omogućiti kontrolu situacije“, navodi se na sajtu Fire isolator.
Glavna opasnost nastaje kada je baterija oštećena
Prema pisanju britanskog sajta za hitne situacije (požari i bezbednost) Bedsfire, na preciznije podatke o učestalosti požara na električnim vozilima trebalo bi još malo pričekati. Razlog je to što je korišćenje litijum-jonskih baterija još uvek novijeg datuma u odnosu na početke korišćenja goriva, te se učestalost požara kod klasičnih automobila lakše može predvideti.
U osnovi, električna vozila su izuzetno bezbedna, ali glavna opasnost nastaje kada je litijum-jonska baterija oštećena, što se može dogoditi ako je izložena ekstremnoj toploti ili ukoliko se probije zid ćelije baterije usled nekog pritiska na nju.
Profesor Pol Kristensen (Paul Christensen) sa Univerziteta u Njukaslu, stručnjak za oblast požara u električnim vozilima, kaže da su litijum-jonske baterije neverovatne, jer mogu da skladište ogromnu količinu energije u veoma mali prostor.
Pročitajte još:
„Ali prirodno, ta energija će pokušati da izađe. Ukoliko je baterija izložena prekomernoj toploti ili postoji prodiranje u njeno kućište, onda dobijate unutrašnji kratki spoj. On izaziva ono što se zove džulovsko zagrevanje, struja stvara veliku toplotu i dolazi do hemijske reakcije koja pravi još više toplote. Ovaj proces može da izazove ‘paljenje baterije’ pa čak i eksploziju“, objašnjava Kristensen.
S obzirom na ono što nam je poznato, učestalost požara kod EV automobila nije velika, a o sigurnosti i bezbednosti baterija najpre bi trebalo da brinu proizvođači, ukoliko žele da ovo tržište dobije potpuni primat od 2035. godine. Naime, ova godina se uzima kao prekretnica u korišćenju EV u Evropi, jer će biti zabranjena vožnja vozila na dizel i benzin goriva.
Ceca
11.9.2022 #1 AuthorZanimljivo,videcemo kako ce to proci
GOCA BG
11.9.2022 #2 AuthorVerujem da su svi testovi uradjeni,i da je rizik minimalan…
Dragana
11.9.2022 #3 AuthorVidecemo do kraja
Maša
11.9.2022 #4 AuthorPa vise nego obicna..
Milisavka
11.9.2022 #5 AuthorZanimljivo
SRDJAN
11.9.2022 #6 AuthorSve imaju e-vozila
Milovan94
11.9.2022 #7 AuthorMislim da su baš bezbedni
MAJA
11.9.2022 #8 AuthorPa nisu ni vozila na gorovo bezbedna 100 posto
STRAHINJA
11.9.2022 #9 AuthorPametna analiza
TATJANA
11.9.2022 #10 AuthorZa sve postoji rizik
MARA
11.9.2022 #11 AuthorVreme ce pokazati..
VILENJAK
11.9.2022 #12 AuthorBenzinci i dizelaši neće tako lako otići u zaborav.
LEPOSAVA
11.9.2022 #13 AuthorMislim da si bezbedna…
VANJA
11.9.2022 #14 AuthorVrlo su bezbedna!
DANIJELA
11.9.2022 #15 AuthorElektricna vozila korisnija u svakom smislu.
LUKA
11.9.2022 #16 AuthorTreba jos proveriti bezbednost baterije
SNEZANA
11.9.2022 #17 AuthorTo je pitanje
MARE
11.9.2022 #18 AuthorI koliko ce sva imati potrebnu propratnu opremu
Boba3
11.9.2022 #19 AuthorSuper,svi na struju da predjemo
Ika
11.9.2022 #20 AuthorVidecemo ,treba razmisliti pri kupovini
ZVEZDICA01
12.9.2022 #21 AuthorTo su vozila budućnosti!
VOJKAN
12.9.2022 #22 AuthorBitno je da su bezbedna u svakom smislu, pa i u ovom.
SUNCOKRET
12.9.2022 #23 AuthorStudije će još pokazati, mozda postoje neke razlike ali mislim da nisu toliko velike
BOJANA
12.9.2022 #24 AuthorInteresantni, videćemo
goca87
12.9.2022 #25 AuthorKorisne informacije…
Dunja5
12.9.2022 #26 AuthorBezbednija su svakako, ne treba se previse opterecivati detaljima, ako cemo tako onda je sve rizicno…