TURIZAM NAJTEŽE POGOĐENA PRIVREDNA GRANA U 2020. GODINI Ogromne gubitke koliko-toliko nadoknadili domaći gosti
AnalizaBiznisIntervjuIzdvajamoSrbijaTurizamU fokusuVesti
5.1.2021 09:06 Autor: Marija Jovanović
Jedna od najtežih godina za turizam u celom svetu, pa i u Srbiji upravo je protekla 2020. Zbog pandemije korona virusa, gotovo svi meseci skoro da su prošli bez turističkog prometa. Iako je zabeležen znatno manji broj inostranih gostiju, gubitke su koliko-toliko uspeli da nadoknade domaći turisti.
„Devizni priliv od turizma u Srbiji u prvih deset meseci 2020. godine iznosio je 855 miliona evra, sto je 27 odsto manje nego u istom periodu prošle godine. U 2019. godini smo zabeležili rekordan devizni priliv koji je iznosio 1,436 milijardi evra, imali smo sve razloge da verujemo da će se taj trend nastaviti, što su potvrđivali rezultati turističkog prometa u januaru i februaru, ali je Covid-19 uticao na to da turizam bude jedna od najjače pogođenih privrednih grana“, kaže za Biznis.rs direktorka Turističke organizacije Srbije Marija Labović.
Velike gubitke za turističku privredu u određenoj meri umanjilo je povećanje broja domaćih turista, ali mahom na destinacijama van velikih gradova, objašnjava naša sagovornica i dodaje da je najveće gubitke pretrpela turistička privreda u velikim gradovima.
Pandemija nekim destinacijama donela i bolje rezultate
Anketa koju je sprovela Turistička organizacija Srbije pokazuje da su najtraženije destinacije 2020. godini bile Tara, Zlatibor, Stara planina i Kopaonik. Tara je prva i na listi lokaliteta koji su se anketiranima najviše dopali, a odmah potom dolaze Uvac i Golubac. Najviše njih koristilo je privatne objekte za smeštaj, dok su hoteli na drugom mestu.
„Mereno brojem ostvarenih noćenja, domaći gosti su najviše boravili u banjskim mestima – 43 odsto, zatim slede planinska mesta – 31 odsto. Inostrani gosti najviše su boravili u Beogradu – 45 procenata, zatim slede ostala turistička mesta sa 19 odsto“, navodi Labović.
Prema njenim rečima, domaći turisti u periodu januar-oktobar 2020. godine najviše su boravili u Vrnjačkoj banji, zatim slede Sokobanja, Zlatibor, Kopaonik, Beograd, Divčibare, Tara i Stara planina.
„Destinacije koje beleže veći ukupan broj turista u prvih deset meseci 2020. u odnosu na isti period 2019. godine su Stara planina, Divčibare, Sokobanja, Banja Vrdnik i Ribarska banja“, napominje direktorka TOS.
TOS pojačava saradnju sa domaćim travel influenserima
Kada je reč o planovima za 2021. godinu, Labović ističe da su očekivanja TOS najpre da će vakcina vratiti život na ulice, u kafiće, restorane i hotele, kao da će ove godine svi zajedno raditi na oporavku ove najviše pogođene privredne grane.
„Kada su u pitanju aktivnosti TOS za 2021. planirana je pojačana saradnja sa domaćim travel influenserima i blogerima, kao i veća aktivnost na digitalnim formatima. Fokus će biti na pratiocima iz Srbije i regiona, ali će sadržaj biti prilagođen tako da bude zanimljiv i mnogobrojnim pratiocima TOS digitalnih kanala komunikacije iz inostranstva“, kaže Labović.
Akcenat u 2021. biće na turizmu koji je vezan za prirodu i proizvode ruralnog turizma, aktivnog odmora u prirodi i slično, odnosno na tzv. „Slow Adventure“ proizvodu, objašnjava naša sagovornica i dodaje da istraživanja pokazuju da će trendovi tražnje zbog pandemije ići u tom pravcu.
„Takođe, očekuje se da će uglavnom turisti ići na destinacije koje su im dostupne automobilom, pa se naglasak stavlja na zemlje regiona. Ponosni smo i na to što je Srbiju čuveni magazine FORBS uvrstio na listu zemalja koje treba posetiti nakon pandemije, nadamo se da će i to biti razlog više da Srbija bude prvi izbor za putovanje turistima širom sveta čim se za to steknu uslovi“, navodi direktorka TOS.
Kada je reč o ponudi i merama zaštite, ona naglašava da turistički centri prate sve mere i preporuke koje donosi Vlada Srbije i tome prilagođavaju svoju ponudu. „U hotelima se ne izdaju sve sobe, hrana se poslužuje bez direktnog kontakta sa gostima, dok se u fitnes i velnes centrima termini zakazaju“, podseća Labović.