Zbog globalnog problema sa dostavom, domaće internet prodavnice u prednosti
PoslovanjePreduzetnikSrbijaVesti
25.10.2021 16:09 Autor: Stanislav Stanišić
Nakon najnovijeg izveštaja Republičkog zavoda za statistiku (RZS) koji pokazuje da je vrednost transakcija preko interneta u Srbiji u odnosu na prošlu godinu praktično duplirana, Ivan Tanasković iz Ecommerce asocijacije Srbije za Biznis.rs kaže da je sada sigurno da više nećemo slušati izjave tipa – „ko još kupuje online u Srbiji“.
„Impresivan rezultat zaista, ali po svemu sudeći ove godine nas očekuje još jedno „rušenje“ rekorda. Broj transakcija plaćanja karticom putem interneta u Srbiji u 2020. godini dostigao je cifru od 20 miliona transakcija, dok smo za samo prvih šest meseci ove godine napravili 14,5 miliona“, kaže Tanasković i dodaje da je očigledno da smo iskoristili ovu priliku i izvukli najbolje iz celokupne situacije, uz nadu da će se navike zadržati i kod novih kupaca.
Tanasković posebno naglašava da konačno primećujemo da je prosečna vrednost porudžbine plaćene karticom u domaćoj valuti u blagom porastu, i pored lošeg trenda kojeg smo svi svedoci, a koji traje već godinama.
„Prosečna vrednost transakcije napravljene putem interneta u dinarima u prvoj polovini 2021. godine iznosi 2.338,43 dinara, što je u poređenju sa prvom polovinom 2020. godine bolji rezultat za skoro četiri odsto, dok u evrima iznosi 47,22 evra, što je 29,21 odsto bolji rezultat u poređenju sa istim periodom prethodne godine“, prenosi naš sagovornik.
On smatra da je očekivano što u trgovini preko interneta primat od čak 95 procenata drže domaći proizvodi.
„Dostava na globalnom nivou je u problemu, što je kreiralo vakuum koji i dalje traje. Zainteresovani mogu da kupe robu u inostranstvu bez ikakvih problema, ali je dostava, ukoliko je moguća, mnogo skuplja i sporija. Samim tim, ovo čini kupovinu iz inostranstva nepraktičnom i značajno skupljom i daje ogromnu prednost domaćim internet prodavnicama“, konstatuje Tanasković.
Prema njegovim rečima, očekivano je da se najviše kupovala obuća i sportski proizvodi, zatim nameštaj i oprema za kuću, igračke, potrošačka elektronika, pa tek onda dostava hrane.
„U pitanju je sličan poredak kao i prošle godine, uz razliku što je registrovan pad prodaje elektronskih uređaja“, podseća Tanasković.
On primećuje da smo svedoci da su mlađe generacije praktično odrasle sa kupovinom na internetu i beskontaktnim plaćanjima, što prioritetno koriste. Drugim rečima, oni su već korisnici svih dostupnih usluga.
Pročitajte još:
„Među starijim stanovništvom i dalje ima ljudi kojima internet trgovina nije primarna, ali zato smatram da tu dolazimo na scenu svi mi, činioci ovog Ecommerce & Digital ekosistema, da uradimo edukaciju i podignemo svest ljudi o elektronskog trgovini, plaćanjima i poslovanju putem interneta“, ističe Tanasković.
Naš sagovornik, razmišljajući o budućnosti onlajn trgovine, a u odnosu na iskustva iz poslednjih godinu i po dana, navodi da moramo biti spremni za više scenarija. Ivan Tanasković kaže da je činjenica da smo svi mi na jednom velikom talasu, koji je promenio navike i potrebe ljudi, ali i dao svima nama jedan veliki zadatak – „da iskoristimo trenutak i da pronađemo način da nove kupce zadržimo online“.
„To je ono što mi u Ecommerce asocijaciji Srbije pokušavamo da uradimo kroz kontinuiranu edukaciju privrede i kupaca, kako bi svi bili još spremniji za ono što nam dolazi“, zaključuje Tanasković.