Cene brodskog transporta za godinu dana porasle šest puta
22.7.2021 13:33 Autor: Vladimir Jokanović
Cene brodskog transporta višestruko su porasle i na nekim rutama iznose blizu 13.000 dolara po kontejneru što garantuje rekordan ovogodišnji profit prevoznicima. Zarada za vlasnike najvećih brodova na svetu (supermaxes) veća je devet puta nego u maju 2020. godine.
„Baš kao što su cene prevoza tereta povećane za sve veličine brodova, apetit za prevozom tereta takođe se povećao. Supermaxes brodovi su najveći dobitnici, a potražnja za njima porasla je za 10,6 odsto u prva četiri meseca ove godine u poređenju sa 2020. godinom“, naveo je Peter Sand, glavni analitičar za brodarstvo u strukovnoj asocijaciji Bimco, prenosi World-Grain.
Globalna uska grla u lancu snabdevanja povećala su troškove isporuke. Na popularnim rutama cene transporta porasle su u proseku šest puta u poslednjih godinu dana. Zajedno sa nestašicom sirovina koja je povećala cene, uvoznici povećavaju troškove transporta, što podstiče strahove od inflacije.
Cene transporta tereta od Šangaja do Roterdama porasle su za 596 odsto u poređenju sa prošlom godinom, prema najnovijim podacima Drewry World Container Index, koji obračunava troškove prevoza velikih kontejnera. Cene za prevoz robe do Los Anđelesa do Šangaja povećale su se za 154 procenta, a u obrnutom smeru za 229 procenata, prenosi GTR View.
Pored zastoja u isporukama koji je izazvan blokadom Sueckog kanala u martu, veliko zagušenje zbog pandemije korona virusa dogodilo se krajem maja u luci Jantian u Šenženu. Prema saopštenju danske kompanije Maersk od 2. jula, situacija u Jantianu se stabilizuje.
Kada je reč o evropskim lukama, one beleže nižu produktivnost zbog kašnjenja dolazaka, visoke potražnje i značajne gustine saobraćaja. Stalni prekidi zbog pandemije Covid-19 i nedostatak radne snage dodatno pogoršavaju situaciju. Vreme čekanja brodova u Roterdamu za vez brodova je jedan do dva dana, dok u Antverpenu brodovi kasne do pet dana.
Poremećaj u prolasku kroz Suecki kanal, kao i brzina otpremanja robe, neizbežno će uticati na cene robe, a cenu će platiti potrošači. Čak i pored direktnog uticaja većih troškova isporuke, nemogućnost brzog obnavljanja zaliha može dovesti do toga da prodavci podižu cene kako bi uravnotežili veliku potražnju i ograničenu ponudu.
„Dobili smo u četvrtak novi cenovnik za transport kontejnera iz Kine, a to košta 15.000 dolara. Očekuje se privremeni pad cena u septembru, jer tržište, odnosno potrošači neće moći da amortizuju ove cene. Mnogi odustaju od uvoza jeftine robe zbog skupog transporta“, rekla je za Biznis.rs Maja Suđicki Trzin, generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.