Neće biti odustajanja od elektrifikacije vozila, Srbija ima sve manje vremena
AutomobiliHi-techInovacijeIzdvajamo
12.3.2023 13:31 Autor: Miljan Paunović 25
Nakon što je Evropska komisija, pod pritiskom Nemačke, početkom marta odložila glasanje o opštoj zabrani registracije novih automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) od 2035. godine, pojavio se tračak sumnje u sposobnost velikih auto-proizvođača i država da sprovedu potpunu elektrifikaciju vozila u narednih 12 godina.
Naime, za usvajanje dokumenta neophodna je podrška 15 od 27 članica Evropske unije sa najmanje 65 odsto ukupnog stanovništva. Postojećem predlogu protive se i Italija, Poljska i Bugarska, tako da bez glasa Nemačke predlog ne prolazi.
„Put elektrifikacije vozila nema stopostotnu saglasnost kod svih zemalja. Zemlje čije privrede poprilično zavise od proizvodnje vozila žele da zadrže mogućnost da na neki način još uvek proizvode automobile sa unutrašnjim sagorevanjem, to jest da odlože odluku zabrane do 2035. godine“, kaže za Biznis.rs Slobodan Pešić, direktor marke Volkswagen u kompaniji Porsche Srbija i Crna Gora, i dodaje da to nije iznenađujuće jer je trenutno odloženo samo glasanje, a još uvek je pomenuta godina u igri, uz moguće pomeranje roka.
Pešić je uveren da neće biti odustajanja od prelaska na isključivo e-vozila, jer to planiraju veliki proizvođači, te neće menjati već postavljenu strategiju.
„Postoji strah proizvođača da kupci ne prihvate u potpunosti tu promenu, nije ista situacija u Nemačkoj, Italiji, Španiji ili Grčkoj. Ponašanje klijenata je drugačije i ne poklapaju se svi interesi. Nemačka je najveći proizvođač automobila, svaki sedmi zaposleni je na neki način u auto-industriji. Njen glas kao najsnažnije privrede je izuzetno značajan i važno je da odluka bude ispravna“, ističe Pešić.
Bez obzira na to da li će elektrifikacija vozila biti „usporena“, ono što je izvesno je da i Srbija treba da se prilagodi odlukama i propisima EU, jer su e-vozila svakako budućnost koja dolazi brže nego što mislimo.
Država bi trebalo više da bude uključena u ovo pitanje, smatra naš sagovornik, i kaže da suma koju je odredila kao subvenciju za kupovinu EV od 5.000 evra nije mala. Ona na neki način pokazuje želju za razumevanjem ovog problema.
„Međutim, problem je procedura kako se dolazi do novca. Uredba je zastarela i prema njoj se i dalje finansira kupovina vozila na hibridni pogon, što se u svetu odavno ne radi. Na ovaj način se favorizuje jedan proizvođač, što nije dobro. Što se tiče plug-in vozila, to i možemo da razumemo, ali postoji određena nekonzistentnost. Uredba se odnosi na određeni broj vozila i ima ograničeno vreme trajanja“, kaže Slobodan Pešić.
Naš sagovornik smatra da se vozači u Srbiji ponašaju racionalno pri kupovini, odnosno onako kako im nalaže finansijska situacija. Ističe da je prvenstveni problem to što je kod nas najgora infrastruktura za punjenje e-vozila u Evropi.
„Daleko ispred nas su Severna Makedonija, Albanija, da ne govorim o Hrvatskoj. Kod nas država zaostaje u pravljenju strategije, iako to radi Agencija za bezbednost saobraćaja, ali mi nismo dovoljno upoznati sa tim i ne učestvujemo dovoljno, iako smo kao Asocijacija uvoznika nudili naše usluge, pre svega ekspertizu. Infrastrukturu nije lako napraviti, treba doneti zakonska rešenja, uložiti dosta novca, puno je tu rada. Potrebna je saradnja sa lokalnim samoupravama i javna rasprava. Ne treba zaboraviti da od 2024. godine Fiat u našoj zemlji počinje sa proizvodnjom e-automobila. Kada bi, na primer, došlo do naglog rasta broja električnih vozila kod nas, ona ne bi imala gde da se pune“, kaže Pešić.
Pročitajte još:
U Srbiji će se svakako još neko vreme prodavati vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, što u praksi znači da se neće smanjiti zagađenje od izduvnih gasova.
Slobodan Pešić upozorava da je već kasno da zaustavimo zagađenje, ali i uvoz polovnih vozila koji je, iako još uvek u padu, i dalje na visokom nivou.
„Na tržištu novih automobila u Srbiji za 2022. godinu registrovano je manje od 25.000 vozila, a polovnih više od 135.000, iako je ta cifra drastično smanjena u odnosu na ranije. Ukupno je registrovano oko 160.000 automobila, što je u poređenju sa nekoliko stotina EV vozila veoma zabrinjavajuće. Zabrana uvoza polovnih vozila Euro 3 i Euro 4 od 1. januara 2024. godine trebalo bi da popravi situaciju“, ističe direktor marke Volkswagen.
Prijave za subvencije do 31. oktobra
Uredba o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih električnih i hibridnih vozila stupila je na snagu 11. marta. Za subvencije je u budžetu za 2023. godinu predviđeno 294 miliona dinara, što je duplo više nego prošle godine, a dodelu novca vršiće Ministarstvo zaštite životne sredine po pristiglim urednim zahtevima, sve do visine raspoloživih sredstava.
Pravo na subvencionisanu kupovinu vozila imaju pravna lica, preduzetnici i fizička lica, a zahtev mogu da podnesu do 31. oktobra.
Ovo pravo nemaju pravna lica i preduzetnici koji su ostvarili, odnosno koji ostvare, pravo na subvencionisanu nabavku putničkih vozila za potrebe obnove voznog parka taksi prevoza kao javnog prevoza.
DANIJELA
12.3.2023 #1 AuthorTesko ce to ici kod nas bez plana i strategije.
SNEZANA
12.3.2023 #2 AuthorBez plana nista ne mozemo ni ostvariti,slazem se.
LJUBIŠA
12.3.2023 #3 AuthorKolika je inače prosečna starost automobila na našim drumovima?
Teško da običan narod može sebi da priušti osnovno
a kamoli da se ovo sprovede u Srbiji
VILENJAK
12.3.2023 #4 AuthorNema se movca za život, a ne nove automobile.
Maria
12.3.2023 #5 Authornema šanse…
Bella
12.3.2023 #6 Authorma da
Iva
12.3.2023 #7 AuthorPitanje je kako će to zaživeti kod nas
TATJANA
12.3.2023 #8 AuthorNe može se kod nas očekivati smanjenje zagadjenosti vazduha još dugo godina
MAJA
12.3.2023 #9 AuthorVidećemo kaki će to ići
BRANA19
12.3.2023 #10 AuthorNi za ovo sto trenutno koriste ljudi nemaju sredstava…
GOCA BG
12.3.2023 #11 AuthorTesko izvodljivo kada smo mi u pitanju.
.
Milisavka
12.3.2023 #12 AuthorNemamo mi uslove za to
Dea
12.3.2023 #13 AuthorAhahaha… mislim lepa ideja… ali…
MARA
12.3.2023 #14 AuthorTeško da će nas narod moći to da priušti..
LUKA
12.3.2023 #15 AuthorTeško će se realizovati
Moon
12.3.2023 #16 AuthorMa nema sanse
Tina
12.3.2023 #17 AuthorJedna lepa narodna poslovica, a svi je znamo, sve lepo opisuje
N.N.
13.3.2023 #18 AuthorTesko, ali videcemo.
VOJKAN
13.3.2023 #19 AuthorSamo dobra organizacija dovodi do trajnog rešenja..
Milojko
13.3.2023 #20 AuthorCista glupost i obezbedjenje extra profita mafijasima.Auta na fosilna goriva uopste ne izazivaju veliko zagadjenje.Ovo je kao korona prisila naroda zbog extra profita.Neko je uzeo velike pare,a to nisam ja i obicni gradjani ,za to kao i unistenje eko sistema zbog proizvodnje litijuma zbog baterija.Veca je steta od toga nego od auta koji trosi recimo plin.
BOJANA
13.3.2023 #21 AuthorTo kod nas neće moći skoro.
Emilija
13.3.2023 #22 AuthorVecina ljudi nema za osnovne potrebe.Zalosno je ali je tako
Jovana24
13.3.2023 #23 AuthorHahah smesno, s obzirom na prosečnu starost nasih automobila- preko 20 godina…
MIŠKOVIĆ
14.3.2023 #24 AuthorMali broj ljudi, zbog lošeg standarda može priuštiti el vozilo. Svakako treba ulagati I ići u korak sa tehnologija ovog vremena
BOBICA
1.10.2023 #25 AuthorNemamo uslove za to. Pitanje kad će zaživeti.