Tržište električnih teretnih vozila

Nikola i Tesla u trci za primat u proizvodnji „zelenih“ kamiona

AutomobiliHi-techLifestyle

14.8.2022 13:08 Autor: Vladimir Jokanović 13

Nikola i Tesla u trci za primat u proizvodnji „zelenih“ kamiona Nikola i Tesla u trci za primat u proizvodnji „zelenih“ kamiona
Tržište električnih kamiona još je u začetku, a američke kompanije Tesla i Nikola čine sve da se pozicioniraju kao ključni proizvođači komercijalnih teretnih vozila.... Nikola i Tesla u trci za primat u proizvodnji „zelenih“ kamiona

Tržište električnih kamiona još je u začetku, a američke kompanije Tesla i Nikola čine sve da se pozicioniraju kao ključni proizvođači komercijalnih teretnih vozila. Nikola dobija novog generalnog direktora sa velikim iskustvom u automobilskoj industriji, a Tesla najavljuje da će konačni izbaciti na tržište kamion Tesla Semi.

Izvršni direktor Nikole Mark Rasel (Mark Russell), koji je vodio kompaniju od njenog izlaska na berzu 2020. godine, povući će se ove godine, a naslediće ga Majkl Lošeler (Michael Lohscheller), koji je vodio Opel i vijetnamski Vinfast. Lošeler je pre nekoliko dana postao predsednik Nikole, a od februara nadgleda proizvodnju kamiona Tre BEV, prenosi Forbes. Pre rukovođenja u razvoju električnih vozila u pomenutim kompanijama, Lošeler je bio menadžer u Mitsubishi’s Europe i Volkswagen of America.

Uz finansijsku i tehničku podršku kompanija Bosch i IVECO, Nikola je pretekao Teslu na tržištu kamiona sa svojim modelom Tre koji prelazi 350 milja (563 kilometra) sa jednim punjenjem baterije. Kamione Nikola kupuju prevoznici tereta iz velikih luka Los Anđelesa, a kompanija je u igri za velike podsticaje koje Kalifornija nudi za platforme vozila koja ne zagađuju okolinu.


Kompanija Nikola počela je sa baterijama, ali razvija tehnologiju potrošnje vodonika koja je bolja opcija za duže rute, koje premašuju 500 milja, jer su sistemi vodoničnih gorivnih ćelija lakši i mogu da se pune brže. Istovremeno, Tesla ostaje pri upotrebi baterija, jer je njen osnivač i direktor Ilon Mask (Elon Musk) poznat kao kritičar vodonika.

Foto: YouTube screenshot

Dve kompanije nazvane u slavu našeg naučnika Nikole Tesle bore se za isti cilj. Pored potencijalnih kupaca, to je trenutno i očekivana savezna podrška za proizvodnju baterija i pogona na vodonik u SAD, jer država pomaže da se transportna industrija oslobodi goriva koja emituju ugljen dioksid i time kvare klimatske ciljeve.

Mask je najavio prošle nedelje da će Teslin Semi sa autonomijom od 500 milja, koji je trebalo da se pojavi na tržištu 2019. godine, uskoro početi da se isporučuje kupcima. Mask je takođe saopštio da će model Cybertruck izaći iduće godine, ne navodeći detalje o roku isporuke i ceni vozila. Tesla navodi da je primila hiljade prednarudžbi za ovaj model, iako male zalihe baterija dovode u pitanje njegovo lansiranje na tržište 2023. godine.


Kada je reč o kompaniji Nikola, promena rukovodstva tumači se kao pokušaj da se prevaziđe težak period i pad cene akcija izazvan optužbama protiv osnivača i bivšeg generalnog direktora Trevora Miltona (Trevor Milton) kome se sudi zbog davanja lažnih obećanja investitorima. Kompanija Nikola platila je 125 miliona dolara kazne Komisiji za hartije od vrednosti, ali slučaj još nije zaključen.

Pod Raselom, koji je i jedan od najvećih pojedinačnih akcionara, kompanija je ponovo fokusirana na strategiju projektovanja i proizvodnje kamiona na baterije i vodonik, kao i na postavljanje mreže vodoničnih stanica. Nikola je odustao od Miltonovih projekata električnog pikap vozila, čamaca i terenskog vojnog vozila. Nova fabrika u Arizoni počela je da proizvodi kamione na baterije u aprilu, a modeli sa vodoničnim gorivom mogli bi da počnu da se isporučuju krajem 2023. godine.

Rasel je ranije ovog meseca objavio da Nikola preuzima dobavljača baterija Romeo Power u ugovoru vrednom 144 miliona dolara i da je dobio odobrenje investitora da ponudi do 200 miliona novih akcija za prikupljanje dodatnih sredstava. Kamion Tre sklapa se u Arizoni, a njegova težina pod teretom je 37,2 tone. Pokreće ga jedan elektromotor snage 480 kW, a maksimalna brzina vozila je 120 kmh. Motor se napaja litijum-jinskom baterijom, koja je 15 puta veća od one u Teslinom modelu 3, prenosi Drive.com. Početkom avgusta kompanija Nikola saopštila je da je isporučila 48 vozila automobilskim dilerima, prijavljujući prihod od 18,1 milion dolara.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...