U 13 od 14 društava uočene nepravilnosti u cenovnicima

HANFA pojačala nadzor nad hrvatskim lizing kompanijama

BankeNovacRegionU fokusu

23.6.2022 10:05 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

HANFA pojačala nadzor nad hrvatskim lizing kompanijama HANFA pojačala nadzor nad hrvatskim lizing kompanijama
Nakon afere koja je pre dve godine izbila zbog utvrđenih nezakonitosti prilikom obračuna kamatnih stopa u toku dužeg niza godina u slučaju Raiffeisen lizinga,... HANFA pojačala nadzor nad hrvatskim lizing kompanijama

Nakon afere koja je pre dve godine izbila zbog utvrđenih nezakonitosti prilikom obračuna kamatnih stopa u toku dužeg niza godina u slučaju Raiffeisen lizinga, Hrvatska organizacija za nadzor finansijskih usluga (Hanfa) je pojačala nadzorne aktivnosti nad lizing društvima.

U prvom talasu nadzora koji je usledio glavni fokus bio je upravo na ispitivanju načina na koje se obračunavaju kamatne stope, a ove nedelje iz Hanfe stižu saopštenja o nalazima nove runde nadzora u kojima su u prvom planu bile naknade koje kuće za izdavanje lizinga naplaćuju u poslovanju sa građanima, odnosno potrošačima.

Kao i prethodna “serija” nadzora, i ova je zaključena pronađenim nepravilnostima ili nezakonitostima u gotovo svim lizing kućama. U zaključnom izveštaju od prošle jeseni to je bio slučaj kod 13 od njih 15, a ovaj put manjkavosti i/li prekršaji vezani uz cenovnike i obračune naknada utvrđeni su kod 13 od 14 društava, piše Poslovni dnevnik.

Njih pet otklonilo je nepravilnosti već u postupku nadzora, a za preostalih osam Hanfa je izdala rešenja sa nalozima za otklanjanje.

“Nadzorom je proveravano koliko su cene naknada pregledne i razumljive, te jesu li ugovori o finansijskom lizingu s potrošačima usklađeni sa odredbama Zakona o potrošačkom kreditiranju (ZOPK)”, navode u Hanfi.

Dakle, propitivalo se da li je jasno propisana primena cenovnika naknada u smislu statusa (ne)potrošača ili primene na sve aktivne ugovore ili sklopljene nakon donošenja/promene, kao i samo određivanje naknada, te njihova visina i način obračuna.

Foto: Pixabay.com

Lizing društva OTP, PBZ, Raiffeisen, Volvo Financial Services i kompaniji Scania Credit Hrvatska, nakon primedaba u vezi sa nedostatkom preciznosti cenovnika, već su u toku nadzora su Hanfi dostavila izmenjene cenovnike. Ostali su dobili rešenja sa nalozima šta sve i u kojim rokovima (15 ili 30 dana) treba da isprave.

Za neke će to značiti i povraćaj dela naknada naplaćenih klijentima građanima. To je, recimo, slučaj sa dva društva – Agram i Porsche leasing – koja su, prema nalazu Hanfe, u ugovorima o finansijskom lizingu potrošačima obračunavali naknadu za prevremeni raskid (otplatu) ugovora suprotno odredbama zakona.

Proverama na uzorku ugovora Hanfa je utvrdila da su im zaračunali naknadu u iznosu većem od propisanog i zatražila naknadni izveštaj o aktivnostima koje su preduzeli kada su u pitanju svi oštećeni potrošači.

Prigovori Hanfe u ovom slučaju odnose se na visinu naknade za odštetu koja bi, prema Zakonu o potrošačkom kreditiranju, trebalo da bude usklađena sa prevremenom otplatom kredita, a utvrđena je i naplata naknade za prevremenu otplatu i kod iznosa prevremene otplate manjeg od 75.000 kuna (1.170.402 dinara), što je zakonom predviđeno kao minimum za naplatu.

Kod 11 društava Hanfini nadzornici problematizuju nejasnu primenu cenovnika naknada, uključujući mogućnosti obračuna naknada koje nisu izričito propisane cenovnikom (npr. naknada za ustup) ili su mogući u iznosima višim od propisanih, kao i nejasno propisane obračune pojedinih naknada ili nepropisivanje razdoblja slanja opomena.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...