Najnoviji podaci ukazuju na oporavak tržišta

Ove godine se na lizing više kupuju teretnjaci nego putnička vozila

AnalizaBankeNovacU fokusu

16.6.2021 15:05 Autor: Ljiljana Begović 1

Ove godine se na lizing više kupuju teretnjaci nego putnička vozila Ove godine se na lizing više kupuju teretnjaci nego putnička vozila
Lizing predstavlja jedan od bitnih elemenata finansijskog tržišta Srbije, kao i konkurenciju auto-potrošačkim kreditima banaka. On je jedan od načina finansiranja i ulaganja u... Ove godine se na lizing više kupuju teretnjaci nego putnička vozila

Lizing predstavlja jedan od bitnih elemenata finansijskog tržišta Srbije, kao i konkurenciju auto-potrošačkim kreditima banaka. On je jedan od načina finansiranja i ulaganja u osnovna sredstva za tačno određeni predmet, te se javlja kao alternativa sopstvenim sredstvima, bankarskim kreditima.

Finansiranje putem finansijskog lizinga, podrazumeva pravo da koristite i upravljate predmetom lizinga tokom trajanja ugovora. Dok predmet lizinga plaćate na rate, njegovim korišćenjem ostvarujete profit. Tokom perioda otplate, kao primalac lizinga ostvarujete ekonomska prava nad predmetom lizinga, dok pravni vlasnik u tom periodu ostaje davalac lizinga.

Lizing u Srbiji povlači i zakonske uslove koje klijent mora da ispuni kako bi mogao da uđe u ugovorni odnos sa kompanijom. Osnovni uslov je kreditna zaduženost – kod ovog uslova važe potpuno ista pravila kao i kod bankarskih kredita. Čak ista institucija daje informacije o tome – Kreditni biro. Onaj ko kupuje na lizing mora da plati sve inicijalne troškove – troškove obrade, PDV za kupljeni predmet, osiguranje od rizika. Godišnje i periodične troškove osiguranja i održavanja predmeta lizinga takođe plaća korisnik lizinga.

Kada je reč o lizing industriji u Srbiji u periodu pre pandemije korona virusa, lizing industrija je više godina registrovala godišnji rast novozaključenih ugovora finansiranja putem finansijskog lizinga.

“Podaci koje imamo za 2020. godinu pokazali su negativan efekat pandemije Covid-19, kada je vrednost novozaključenih ugovora finansijskog lizinga u Srbiji opala za 20 procenata, te je ukupno iznosila 408,06 miliona evra”, kaže za Biznis.rs generalni sekretar Asocijacije lizing kompanija Srbije (ALCS) Teodora Milenković.

Podaci za prvi kvartal 2021. godine pokazuju brz oporavak tržišta finansijskog lizinga, imajući u vidu rast iznosa finansiranja od 32,6 procenata u odnosu na prvi kvartal 2020. godine.

Evri, tastatura i lupa
Foto: Pexels.com

Poredeći dodatno iznos finansiranja u prvom kvartalu 2021. godine sa iznosom finansiranja u prvom kvartalu 2019. godine, beleži se rast od 11,7 procenata što predstavlja dalji značajan pokazatelj snažnog oporavka tržišta.

“Na osnovu analize i upoređivanja podataka, može se zaključiti da je tržište finansijskog lizinga stabilno i da novozaključeni ugovori u prvom kvartalu ove godine prevazilaze iznose iz 2019. godine što je u skladu i sa porastom društvenog proizvoda koji je projektovan za ovu godinu. Privrednici su prepoznali lizing kao adekvatan instrument za finansiranje proširenja proizvodnje i unapređenja konkurencije”, objašnjava Milenković.

Naša sagovornica naglašava da je prethodna godina, koju je obeležila pandemija i korona kriza, postavila veoma značajne izazove privredi na globalnom nivou, pa i u Srbiji.

Nakon analize kratkoročnih i dugoročnih efekata, može se zaključiti da je lizing industrija pokazala izuzetnu elastičnost u prilagođavanju novim uslovima poslovanja. Ova industrija je svojim aktivnostima podržala funkcionisanje privrede i pokazala se kao pravi oslonac u izazovima sa kojima su se suočavale kompanije.

“Prošle godine digitalizacija aktivnosti lizing kompanija je takođe jedan od segmenata koji je tokom 2020. godine imao primat”, navodi Milenković.

Prema podacima Udruženja banaka Srbije (UBS) broj lizing ugovora u kašnjenju prošle godine bio je 733, u aprilu 2021. godine – 704, dok je u maju broj zabeleženih kašnjenja iznosio 689 .

Kako u NBS kažu, na kraju prošle godine, bilansna aktiva je za 12 procenata viša nego na kraju 2019, a dospela nenaplaćena bruto potraživanja na kraju 2020. godine čine samo 2,4 procenta bruto potraživanja po osnovu finansijskog lizinga.

“U ukupnim dospelim nenaplaćenim potraživanjima, najveći deo odnosi se na ona od čijeg je dospeća proteklo više od 90 dana, ali njihovo učešće u ukupnim bruto dugovima po osnovu finansijskog lizinga iznosilo je samo 1,6 procenata”, navodi se u izveštaju NBS.

Kompi Opel Vivaro
Foto: Opel

Kada je reč o portfoliju novozaključenih ugovora, najzastupljeniji su ugovori u okviru delatnosti saobraćaja i informisanja kao i trgovine.

“Što se tiče predmeta finansiranja, analiza podataka za prvi kvartal 2021. godine, ukazuje na izvesnu promenu strukture novozaključenih ugovora finansijskog lizinga u poređenju sa prvim kvartalom 2020. godine. U prvom kvartalu 2021. godine najzastupljeniji segment je finansiranje komercijalnih i teretnih vozila sa učešćem od 39 procenata, dok je u istom periodu 2020. godine to bio segment putničkih vozila sa učešćem od 42 procenta”, zaključuje generalni sekretar Asocijacije lizing kompanija Srbije (ALCS) Teodora Milenković.

  • Anna

    16.6.2021 #1 Author

    Dostava i građevina su procvetale pa samum tim i vozila koja su pogodna za tedelatnosti su traženija

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...