Ministarstvu finansija predati konkretni predlozi

Računovođe traže hitno rešavanje problema u sistemu elektronskih faktura

IzdvajamoPoreziPoslovanje

13.2.2023 16:48 Autor: Ljiljana Begović 16

Računovođe traže hitno rešavanje problema u sistemu elektronskih faktura Računovođe traže hitno rešavanje problema u sistemu elektronskih faktura
I posle nešto više od mesec dana obavezne primene e-faktura za sve PDV obveznike, privrednici se u velikom broju žale kako na propise, tako... Računovođe traže hitno rešavanje problema u sistemu elektronskih faktura

I posle nešto više od mesec dana obavezne primene e-faktura za sve PDV obveznike, privrednici se u velikom broju žale kako na propise, tako i na tehničke probleme.

Udruženje “Računovodstvena komora Srbije” poslalo je ministru finansija predloge za otklanjanje problema, ali i unapređenje funkcionisanja sistema.

“U roku predaje PDV prijave za januar mesec i na osnovu svih problema koji se javljaju u funkcionisanju sistema elektronskih faktura od 1. januara 2023. godine od početka primene e- faktura, uputili smo ispred RKS, kabinetu i ministru finansija, 14 stručnih predloga da se otklone sistemski problemi i obezbedi pravna sigurnost u radu”, kaže predsednica Udruženja Računovodstvena komora Srbije (RKS) Snežana Mitrović.

U cilju otklanjanaja pravne nesigurnosti u radu i velikih problema u funkcionisanju sistema elektronskih faktura (SEF), jedan od najznačajnijih predloga prema rečima naše sagovornice je da na SEF budu prijavljena sva lica (obveznici poreza na dobit pravnih lica i obveznici poreza na prihode od samostalne delatnosti), kojima PDV obveznici vrše promet dobara i da se doda status dobrovoljni korisnik, kako bi se rešio veliki problem, zbog sadašnje obaveze unosa pojedinačne evidencije PDV.

Takođe, predlog je i da se izbace poreske grupe iz e-faktura, i da se taj deo izveštavanja obezbedi kroz PDV prijavu koja se dostavlja u Poresku upravu.

“Unos PDV kategorija je opterećenje za neobučene komercijaliste, koji su ovlašćeni korisnici SEF, kada ima više PDV kategorija, odnosno poreskih grupa za promet, po osnovu koga se formira e-faktura i zbog toga se uvode u pravnu nesigurnost i računovođe koje vode poslovne knjige i knjiže e-fakture. Uređenost PDV evidencija kroz unapređenu PDV prijavu za poreski period, omogućilo bi da se unapredi i SEF koji je sada previše komplikovan”, ističe Mitrović.

Ona dodaje da ako ovakvi problemi postoje na skoro samom početku funkcionisanja SEF, postavlja se opravdano pitanje, šta tek može da se očekuje na kraju godine kada bude mnogo više podataka u samom sistemu.

Foto: Freepik.com

Jedan od predloga je i da se u slučaju kada za e-fakture, koje ne prolaze u SEF zbog ne funkcionisanja sistema, izdavalac dobije status da je poslata, a primalac dobije status na kome piše “greška”, omogući da takve fakture sistem ponovo automatski šalje.

“Takođe, kada kupac prihvati e-fakturu koju izdavalac može da stornira bez njegovog znanja, smatramo da bi to trebalo nekako drugačije trebalo da se reši i da primalac e-fakture koju je odbrio, dobije odmah informaciju da je e-faktura stornirana. Ovo je važno unaprediti, zbog PDV evidencija i zbog pravne sigurnosti”, napominje Mitrović.

Udruženje je ministarstvu finansija poslalo i predlog da se SEF poveže sa Agencijom za privredne registre, gde bi moglo da se stavi ograničenje za kupca koji je ugašen ili kome je oduzet PIB, da ne bi moglo dalje se fakturiše na SEF jer bi se na taj način obezbedila pravna sigurnost u radu.

Računovođe su uz pomenute poslale još nekoliko predloga da se unapredi funkcionisanje sistema elektronskih faktura, ali i ocenu informatičara koji smatraju da je krajnje rešenje vrlo nepraktično.

Privrednici, ali pre svega računovođe očekuju da će ministarstvo finansija uvažiti njihove predloge, da bi se hitno otklonili problemi pri funkcionisanju SEF.

  • SUNCOKRET

    13.2.2023 #1 Author

    Svakom novom sistemu treba vremena da zaživi na predviđeni način. Treba slušati primedbe i ispravljati nedostatke sistema.

    Odgovori

  • LUKA

    13.2.2023 #2 Author

    Velika je promena za sve treba malo vremena

    Odgovori

  • GOCA BG

    13.2.2023 #3 Author

    Veliki problem imaju knjigovodje sa E fakturama,verujrm da ce im izaci u susret i sredoti sam sistem koji ocigledno ne funkcionise kako treba…

    Odgovori

  • Jovana24

    13.2.2023 #4 Author

    A zasto bi ista radilo kako treba

    Odgovori

  • TATJANA

    14.2.2023 #5 Author

    Kako je ovo moglo da se dogodi ukoliko se navodno vodili računa o svemu

    Odgovori

  • BOJANA

    14.2.2023 #6 Author

    Treba da poslušaji računovođe i da otkolone nedostatke.

    Odgovori

  • N.N.

    14.2.2023 #7 Author

    Treba sto pre otkloniti probleme kako bi moglo normalno da se funkcionise.

    Odgovori

  • MAJA

    14.2.2023 #8 Author

    Trebalo bi srediti nedostatke

    Odgovori

  • Nik

    15.2.2023 #9 Author

    Realno vreme iz dosadašnjeg iskustva da država ispravi nešto je 5 do 10 god.. I onda dobiješ nešto malo, što bi očekivano bilo za 5 do 10 dana.. Kakva sposobnost, takav i sistem, ništa novo.. Npr. bilo bi veliko unapređenje kada bi „podrška“ mogla pružiti više, nego copy/paste 10-ak odgovora, tipa imate u primerima sve..

    Odgovori

  • VOJKAN

    15.2.2023 #10 Author

    U fiskalizacija će da donese samo nove troškove privrednicima

    Odgovori

  • goca87

    15.2.2023 #11 Author

    Ovo svakako treba rešiti

    Odgovori

  • Dijana

    17.2.2023 #12 Author

    Sto se tiče računovoða ne samo da je u pitanju rešavanje sistema el faktura . Već je u pitanju i dovođenje u pravnu nesigurnost male privrednike i preduzetnike zbog ne odlaganja primene Zakona o računovodatvu . Interesuje me koji će sertifikovani računovođa potisati zr u koliko nije radio isti

    Odgovori

  • Neđo

    17.2.2023 #13 Author

    Ocito je da ovaj sistem efaktura i njihovog evidentiranja jos nije spreman za opstu primenu pre svega zbog mnogo neresenih situacija koje se pojavljuju u praksi. Unos u SEF je postala nauka, oduzima vreme, opterecuje rad i stvari se prebacuju na racunovodje koje i onako vise ne znaju sta sve rade. Trebalo bi im dati dobar drzavni dodatak na zaradu jer sve vise vremena zadovoljavaju zahteve Ministarstva finansija i Poreske uprave a sve manje imaju vremena za svoj racunovodstveni posao.Sto se tice unosa efaktura Ministarstvo bi trebalo doneti Uredbu da se nastavi sa prilagodjavanjem i dogradnjom unosa i eliminisanjem nedostataka, pojednostavljenjem procesa i softverskim resenjima u ovoj godini uz odluku da ova godina nema kontrolu sa kaz javanjem, jednostavno da se proglasi probnom i godinom dogradnje i uvezbavanja. Pri kraju ove godine uciniti uvid u stanje i doneti odluku o stvarnoj i kazn
    jivoj primeni, odnosno doneti novi rok pocetka pune primene unosa efakura. Ovo je najmanje sto bi trebalo uciniti privredi na kojoj ipak sve stoji i iz koje se sve finansira, pa i ove efakture, a ne da je saplicemo na svakom koraku nezrelim i poluresenjima!!!

    Odgovori

    • Olgica

      18.2.2023 #14 Author

      Bravo, Neđo, retko dobar, smislen i koristan predlog, in medias res!

      Odgovori

  • STRAHINJA

    18.2.2023 #15 Author

    Dala baba dinar da udje dva da izadje iz kola…

    Odgovori

  • Dea

    19.2.2023 #16 Author

    Opsta zbrka oko e faktura,treba se navici a i imati strpljenja dok se sve uhoda..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...