Prodavac dužan da naznači pravo na reklamaciju u trajanju od godinu dana

Garancija obavezna i za polovan automobil

AnalizaAutomobiliLifestyleU fokusu

6.4.2021 08:11 Autor: Ljiljana Begović 0

Garancija obavezna i za polovan automobil Garancija obavezna i za polovan automobil
Uprkos tome što Zakon o zaštiti potrošača obavezuje prodavce polovnih automobila da kupcima daju garanciju na kupljenu robu, oni to vrlo često izbegavaju. Nikica... Garancija obavezna i za polovan automobil

Uprkos tome što Zakon o zaštiti potrošača obavezuje prodavce polovnih automobila da kupcima daju garanciju na kupljenu robu, oni to vrlo često izbegavaju.

Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača kaže da Zakon propisuje da je prodavac obavezan da u ugovoru naznači pravo na reklamaciju u trajanju od godinu dana, i dodaje da ukoliko to nije navedeno, onda važi zakonski rok reklamacije od dve godine.

„Kupac je u tom garantnom roku zaštićen od svih vrsta kvarova. To je preriod u kome automobil treba da vas služi uobičajeno, i ako se desi neki problem, imate pravo da izjavite reklamaciju prodavcu. Ovo pravilo se ne odnosi na privatna lica, već samo na preduzeća registrovana za prodaju autombila“, napominje Jovanovićeva.

Ona naglašava da se reklamacija podnosi pisanim putem, slanjem elektronske pošte ili tako što će se u prostorijama prodavca tražiti da se evidentira reklamacija kako bi postojao osnov za zaštitu prava kupca.

„Prodavac je obavezan da odgovori pisanim putem u roku od osam dana od podnošenja reklamacije, što je pravilo koje važi i za svu ostalu robu. U prvih šest meseci možete tražiti zamenu automobila, čak i povraćaj novca“, kaže Jovanović.

Kompi Opel Vivaro
Foto: Opel

Praksa prema njenim rečima često je daleko od onoga što Zakon propisuje.

„Često su potrošači po ovom pitanju obespravljeni, ili im prodavac garantuje manja prava, odnosno navodi ih na to da nemaju baš sva prava po Zakonu. Mislim da vas prodavci najčešće uslovljavaju popravkom, bez davanja drugih mogućnosti“, naglašava Nikica Jovanović.

Osim toga, prodavci izbegavaju svoje zakonske obaveze tako što kupcima uopšte ne daju prave informacije o pravima koja imaju.

„To bi trebalo da bude predmet što češćih inspekcijskih kontrola kako ova pojava ne bi bila redovna, već izuzetak“ ocenjuje pravnica Nacionalne organizacije potrošača u izjavi za Tanjug.

Čuvajte račun, ako ste kupili automobil kod legalnog prodavca

Ona je istakla da kupac zakonska prava ne može da traži ukoliko nema račun za kupljeni automobil, odnosno, ako ga je kupio od nelegalnog prodavca. To je preduslov ne samo za reklamaciju već i za traženje pravne zaštite od organizacije potrošača ako svoja prava ne može da realizuje na drugi način.

Jovanović navodi da se u praksi veoma teško ostvaruje pravo na zamenu automobila, jer zakon obavezuje prodavca da potrošaču isporuči isti automobil kao onaj na koji ima zamerke. Dodaje da je moguće da se dve strane dogovore o nekoj drugačijoj zameni.

Najteže je ostvariti pravo na povraćaj novca, napominje Jovanović, jer to prodavcu može da prouzrokuje znatne troškove i probleme, ali dodaje da to nije razlog da ne istraje na ostvarivanju svojih prava.

„Ovde ne važi pravilo da je automobil kupljen u viđenom stanju, već prodavac mora da vam garantuje da ćete godinu dana moći da ga vozite na uobičajen način“, zaključuje Jovanović.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...