Air Montenegro odustaje od kupovine Embraera E-195
17.12.2021 13:49 Autor: Redakcija Biznis.rs
Crnogorska avio-kompanija Air Montenegro je zbog nedostatka novca odustala od kupovine trećeg aviona za svoju flotu modela Embraer E-195, koji je nekada leteo u sklopu Montenegro Airlinesa (MA).
Air Montenegro je o tome obavestio Vladu Crne Gore, od koje traži da reši problem, odnosno da kupi avion, jer će u suprotnom brazilska banka BNDS, u čijem je vlasništvu avion, aktivirati državnu garanciju koja je 2010. godine data za kupovinu aviona, piše agencija Mina, pozivajući se na Vijesti.
U tom slučaju trošak po državu bi bio veći od 12 miliona dolara.
U dopisu koji je sredinom novembra upućen vladi, predstavnici Air Montenegro navode da nema mogućnosti da iz dodeljenog novca iz budžeta od brazilske banke BNDS otkupi popularni Čarli, kako je avion registracije 4O-AOC nazivan, i da uloži veliki novac neophodan za vraćanje tog aviona u takozvano plovidbeno stanje.
Dopis koji su rukovodioci kompanije Air Montenegro uputili crnogorskom premijeru Zdravku Krivokapiću u četvrtak je zvanično postavljen na sajt vlade.
Vlada Crne Gore je 24. juna dala zeleno svetlo kompaniji Air Montenegro da novcem od svog osnivačkog kapitala otkupi Embraer E195 od brazilske banke za 5,36 miliona dolara.
Taj avion j od svog izlaska iz fabrike u Brazilu, u julu 2010. godine, leteo u floti MA, koja ga je kupila na kredit, ali ga nije do kraja otplatila.
Zbog toga je bilo planirano da Air Montenegro otkupi ovaj avion od Brazilaca, plaćajući za njega pomenutih 5,3 miliona dolara u tri godišnje rate koje dospevaju početkom naredne, odnosno 2023. i 2024. godine.
Međutim, ispostavilo se da u Čarlija treba uložiti još više od osam miliona dolara da bi on bio vraćen u plovidbeno stanje, zbog čega su rukovodioci preduzeća Air Montenegro obavestili vladu da odustaju od kupovine.
Avion je do 26. decembra prošle godine, kada je obavio poslednji let za MA, bio potpuno ispravan i plovidben, pa je pitanje šta se s njim desilo u protekloj godini, koliko je van upotrebe ležao na aerodromu Podgorica, i kako je devastiran do te mere da u njega sada treba uložiti novac kako bi ponovo postao operativan.
U dopisu kompanije navodi se da je aktiviranje državne garancije koju je brazilskoj banci BNDES izdalo nekadašnje Ministarstvo saobraćaja pomorstva i telekomunikacija gotovo izvesno.
Prema ovoj garanciji država Crna Gora se neopozivo i bezuslovno obavezala da će u slučaju prekršaja ugovora od zakupca predmetnog vazduhoplova – MA, obezbediti da se odmah izvrši isporuka aviona, da se vazduhoplov odmah deregistruje od vazduhoplovnih vlasti Crne Gore, da se obešteti banka i isplati iznos svih troškova i gubitaka koje je banka pretrpela.
Pročitajte još:
”Zato Odbor direktora Air Montenegra predlaže osnivanje novog pravnog lica od vlade, kao najoptimalniji model, putem kojeg bi se izvršila kupovina i sprečilo aktiviranje državne garancije, te sačuvala značajna sredstva i vazduhoplov u koji je, prema procenama, uloženo preko 38 miliona dolara. Na ovaj način, država bi za iznos od oko 13,4 miliona dolara stekla vlasništvo nad tim vazduhoplovom i obezbedila prestanak svih obaveza po prethodno prekršenom ugovoru od MA”, navodi se u dopisu.
Kao drugu opciju za očuvanje dosadašnjeg ulaganja od 38 miliona dolara u otplatu Čarlija i izbegavanje dodatnih višemilionskih troškova u slučaju njegovog vraćanja banci, oni su predložili da vlada kupi avion, te da ga da u zakup prevozniku Air Montenegro, koji bi ga komercijalno koristio.