Hrvatski startap krči drugima put ka novim tržištima

Kako da firme iz regiona dođu do poslova u Evropi i svetu

Firme u fokusuInovacijePoslovanjePreduzetnikRegionU fokusuVesti

8.11.2021 18:19 Autor: Julijana Vincan

Kako da firme iz regiona dođu do poslova u Evropi i svetu Kako da firme iz regiona dođu do poslova u Evropi i svetu
Hrvatska industrijska B2B platforma Worcon, koja je osnovana 2017. godine, za kratko vreme stala je rame uz rame sa najjačima tog tipa u svetu,... Kako da firme iz regiona dođu do poslova u Evropi i svetu

Hrvatska industrijska B2B platforma Worcon, koja je osnovana 2017. godine, za kratko vreme stala je rame uz rame sa najjačima tog tipa u svetu, što su prepoznali i mnogi investitori. Ovaj startap povezuje industrijske kupce sa dobavljačima u proizvodnoj i CNC industriji (Computerized numerical control machine), a njegova rešenja pogodna su za male i velike proizvođače, kooperante ili velike preduzetničke firme koje traže nova tržišta ili proizvode određenih dimenzija i kvaliteta.

Sedište im je u Ozalju, odakle sarađuju sa firmama iz više od 35 zemalja, a njihove ideje prepoznali su i investitori iz Fil Rouge Capitala, od kojih je Worcon u dva navrata dobio ukupno oko 500.000 evra investicija.

„Worcon je digitalna industrijska platforma koja služi za povezivanje dobavljača (proizvođača) iz industrije obrade metala i plastike sa krajnjim kupcima (klijentima) tih usluga. Klijenti objavljuju tendere na platformi, a mi omogućavamo mreži naših kooperanata proizvođača da se jave na te tendere i šalju ponude. Time naši proizvođači mogu da smanje ’prazan hod’ svog proizvodnog parka i prošire svoje tržište van lokalnih okvira. S druge strane, klijentima se omogućava da na najbrži, najjednostavniji i najjeftiniji način dođu do pouzdanog proizvođača za uslugu koja im je potrebna“, objašnjava za Biznis.rs direktor kompanije Gordan Razumić.

Kako kaže, bilo da se radi o proizvodnji prototipa, manjim ili većim serijama mašinske obrade, zamenskim delovima za građevinske mašine, auto-delovima (oldtajmeri, motori, personalizovni delovi za podešavanja), zubnoj industriji (krunice, proteze) ili bilo kojim drugim potrebama obrade plastike i metala, njihova mreža to odrađuje.

„Na našoj platformi postoji i industrijski oglasnik, koji našim partnerima nudi mogućnosti kupovine i prodaje mašina, alata, sirovina i materijala za proizvodnju. Worcon je prvenstveno B2B orijentisana platforma, ali postoji i mogućnost za fizička lica da direktno od nas naruče uslugu koja im je potrebna. Takođe, na našem sajtu objavljujemo sve najnovije vesti i trendove u industriji, te našim partnerima omogućavamo reklamiranje na portalu i objavljivanje članaka u kojima mogu da predstave svoju firmu, projekte na kojima rade, kao i usluge koje mogu pružiti“, naglasio je naš sagovornik.

Gordan Razumić i Stevica Kuharski / Foto: Worcon

Njihovi klijenti su firme iz cele Evrope, a sve više upita, kako napominje, dobijaju i iz ostatka sveta, prvenstveno iz Kine i Indije.

„Naš glavni cilj trenutno je da pojačamo bazu u našem regionu, tako da vidimo veoma veliki potencijal u saradnji sa firmama iz Srbije i Bosne i Hercegovine. Sve više naših partnera iz Zapadne Evrope traži upravo firme iz ovih područja. Iako među partnerima imamo i velikih firmi i korporacija, glavna ideja je da mikro i malim firmama omogućimo izlazak na tržište i pomoć u pronalasku partnera i posla. Takođe nam je cilj da postanemo most između istočne i zapadne Evrope, gde firmama sa naših prostora (Hrvatska, Srbija, Bosna i Hercegovina, Slovenija…) omogućavamo saradnju sa kupcima iz zemalja srednje i zapadne Evrope (Nemačka, Francuska, Italija, Austrija, Poljska, Češka)“, istakao je Razumić.

Prema njegovim rečima, početna ideja bila je da pokrenu biznis kao proizvođači u aditivnoj (3D printing) industriji, ali kako su videli da je u regionu malim firmama u tom sektoru izuzetno teško da dođu do nekog tržišta, odlučili su da preusmere svoje poslovanje i pomognu firmama sa Balkana da se lakše šire prema zapadnoj Evropi i povećaju svoje proizvodne kapacitete.

„Prvo smo krenuli sa platformom Tridero koja je služila za povezivanje ponude i potražnje u aditivnoj proizvodnji, da bismo onda preuzimanjem konkurentske platforme Worcon prešli na kompletnu industriju metala i plastike (mašinska obrada, industrijska proizvodnja, nabavka materijala). Počeci su uvek teški i bez pomoći ljudi oko sebe teško bi bilo realizovati sve do čega smo sada došli. To je proces koji iziskuje konstantna ulaganja u unapređenje sistema, kako samih funkcionalnosti, tako i sigurnosti korišćenja platforme. Da bismo došli do današnjeg stadijuma uloženo je više od 100.000 evra u sam razvoj platforme, a što se tiče vremena, negde nakon godinu i po dana rada i truda posao je počeo da se razvija u smeru koji mi želimo“, otkriva direktor kompanije.

Najveću konkurenciju Worcona u Evropi predstavlja platforma Xometry, ali, kako kaže, ono što ih razlikuje od te firme jeste upravo lični pristup koji imaju prema svojim partnerima.

„Xometry je ogroman i zatvoren sistem, i tamo male firme teško uspevaju da dođu do posla, jer cenom ne mogu da budu konkurencija. Mi omogućavamo našim partnerima da se povežu sa kupcima i da sami međusobno dogovaraju i cene i uslove proizvodnje i isporuke. Iako zvuči paradoksalno, samim tim omogućavamo klijentima da plate manje, a proizvođači da zarade više nego da rade preko platforme kao što je Xometry“, obrazložio je Razumić.

Od početne ideje do sada biznis plan su, ističe naš sagovornik, menjali nekoliko puta.

„Ako želite da opstanete na tržištu to je neizbežno i morate da se prilagođavate ili vas nema. Kako smo se razvijali i sve više bili u interakciji sa našim partnerima, videli smo da su neke početne pretpostavke ili pogrešne ili jednostavno nije najbolji moment za njih, i prema tome smo i postupali. Tako radimo i danas, slušamo potrebe naših partnera i prema tome se prilagođavamo. U samom startu smo uložili svoj novac, međutim, da bi se takav sistem razvio i rastao brzinom koja je potrebna u startap svetu, potreban je ipak ozbiljan novac“, smatra predstavnik Worcon-a.

Od samih početaka uz njih je VC fond Fil Rouge Capital, koji je od starta prepoznao potencijal koji ima startap iz Hrvatske, a koji je postao prvi u njihovom potfoliju koji je prošao kroz sve faze investiranja – od statap škole, akceleratora do prvog VC ulaganja u avgustu.

„Možda i najveći problem u današnje vreme, posebno na našim prostorima, jeste pronaći pravi tim ljudi koji mogu, a i žele, da se nose sa svim izazovima koje pokretanje biznisa nosi sa sobom. Posebno je to izraženo u startap svetu, jer se sve događa i mora da se dešava velikom brzinom, inače vas doslovno ’pojede’ i vreme i konkurencija. U početku sve morate da podredite firmi i projektu, a svoje lično zadovoljstvo (u finansijskom smislu) treba da se odloži, inače je jako teško uspeti. S obzirom na to da se kvalitetna radna snaga manje-više preselila u zapadne zemlje (Nemačka, Austrija, itd.), poprilično je teško doći do kvalitetnih ljudi, naročito na području prodaje, koja je zapravo kičma svake firme. Ako je tim dobar, sve se može, čemu smo i mi dokaz“, zaključuje naš sagovornik.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.