Poverilačko ročište zakazano za 18. septembar

Čuveni Tranšped ide u stečaj: Za koga su vozili Paja i Jare?

InfrastrukturaPoslovanjeSrbijaStečaj

11.7.2024 13:29 Autor: Milica Rilak 9

Čuveni Tranšped ide u stečaj: Za koga su vozili Paja i Jare? Čuveni Tranšped ide u stečaj: Za koga su vozili Paja i Jare?
Privredni sud u Beogradu otvorio je stečajni postupak nad kompanijom Tranšped – Beograd, čuvenim preduzećem koje je osamdesetih godina zapošljavalo 1.800 ljudi u svim... Čuveni Tranšped ide u stečaj: Za koga su vozili Paja i Jare?

Privredni sud u Beogradu otvorio je stečajni postupak nad kompanijom Tranšped – Beograd, čuvenim preduzećem koje je osamdesetih godina zapošljavalo 1.800 ljudi u svim jugoslovenskim republikama, saznaje Biznis.rs.

Razlog za otvaranje stečaja je, kako je navedeno u sudskoj dokumentaciji, „trajnija nesposobnost plaćanja“, a prema podacima bonitetne kuće CompanyWall računi Tranšpeda su u blokadi ukupno 2.835 dana, odnosno neprestano najmanje od 2022. godine.

Stečajni postupak pokrenut je na predlog poverioca – kompanije Grand Star, koja je, prema podacima Privrednog suda, otkupila potraživanje ranije Tranšpedovog poverioca u iznosu od 12 miliona dinara, koliko i potražuje od bivšeg giganta.

Prvo poverilačko ročište biće održano 18. septembra, dok je za 14. novembar zakazano ispitno ročište.

Od zaprega preko „Kamiondžija“ do aviona

Da nisu slučajno Paja i Jare, čije su likove u seriji i filmovima dočarali legendarni Pavle Vuisić i Miodrag Petrović Čkalja, deo svoje kamiondžijske karijere proveli u Tranšpedu potvrđuje u razgovoru za Biznis.rs i profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Slobodan Aćimović, izuzetan poznavalac aktuelnih logističkih trendova, ali i istorije ovog sektora u Srbiji.

„Tranšped je bio ključna špediterska kuća u bivšoj Jugoslaviji – za špediciju i transport bio je ono što je Genex bio za spoljnu trgovinu. Posao koji bi Genex ugovorio, on bi realizovao, tako da ako nekoj kompaniji priliči titula giganta – to je Tranšped„, objašnjava Aćimović.

On podseća da je beogradska kompanija, pored drumskog i železničkog, imala i odeljenje za vazdušni transport, pa ne čudi da je bio fokusiran na poslovanje širom sveta, odnosno na međunarodnu špediciju i transport robe.

Izvor: Monografija 30 godina Srbijatransporta, 1951 – 1981

Početak Tranšpeda svakako nije bio glamurozan – ta radna organizacija je daleke 1950. godine posedovala konjske zaprege i dva stara kamiona, da bi četiri godine kasnije zaprege bile poslate u penziju, a kupljeni novi kamioni Škoda i Dajc, da bi kasnije u vozni park stigli i Lejlandi i Mercedesi.

Početkom osamdesetih, kada je poslovala na vrhuncu, firma je zapošljavala 1.800 radnika širom Jugoslavije, a najviše u Beogradu, a njihova vozila prevalila su 1980. godine 20 miliona kilometara. Ukupan prihod premašio je tri milijarde tadašnjih dinara, stoji u monografiji Srbijatransporta, izdatoj 1981. povodom 30. godišnjice osnivanja tog i danas uglednog i aktivnog udruženja.

Sunovrat poslovanja i privatizacija

Problemi u poslovanju nastaju, naravno, devedesetih godina prošlog veka, sa raspadom SFRJ i uvođenjem sankcija nekadašnjoj Saveznoj Republici Jugoslaviji.

Bolji dani za Tranšped nisu došli ni sa 2000. godinom i pokretanjem novog kruga privatizacije. Akcije Tranšpeda je 2003. na Beogradskoj berzi kupilo preduzeće Novoline iz Slovenije čiji je vlasnik, prema pisanju domaćim medija, bio Dušan Plut.

Tranšped, poslovna zgrada / Foto: Google Street View

Već sledeće godine pokušana je prodaja Tranšpedove zgrade u samom centru Beograda, u ulici Kralja Petra 45. Uvid u javne podatke katastra, međutim, ne govori ništa o toj transakciji, već se Tranšped i dalje vodi kao vlasnik poslovnih prostora i stana u zgradi od oko tri hiljade kvadrata koja od 2017. nosi oznaku da ima svojstvo kulturnog dobra.

Slovenački Novoline je i danas većinski vlasnik kompanije Tranšped – Beograd d.o.o, ali se njegovim akcijama više ne trguje na Beogradskoj berzi – isključene su još 2009. godine, kada je promenio pravnu formu i postao društvo sa ograničenom odgovornošću.

Od marta ove godine, kada je Grand Star otkupio potraživanje Tranšpedovog poverioca i pokrenuo stečajnu proceduru, u katastru stoji i zabeležba zabrane otuđenja zgrade i njenih posebnih delova.

TRANŠPED-BEOGRAD DOO BEOGRAD

KRALJA PETRA 45, 11000, Beograd (Stari Grad), Srbija

Poslovni prihodi (RSD):
23.335.000,00 (2023)
Broj zaposlenih:
1 (2023)
  • meli77

    11.7.2024 #1 Author

    Paja i Jare su bili baš pravi i dalje se gleda.Tako čuvamo Tranšped od zaborava

    Odgovori

  • Manja

    11.7.2024 #2 Author

    …jos jedna od mnogih u nizu…

    Odgovori

    • BIJUTI27

      17.9.2024 #3 Author

      Propada i ide u stečaj jer ima dobru lokaciju na auto putu..

      Odgovori

  • Milan

    11.7.2024 #4 Author

    Otkupljeni dugovi za 100k EUR, onolki plac na Kruznom Putu Vozdovackom, i ko zna sta sve jos, za te pare tesko je i kupiti stan od 50m2 na Vozdovcu. Svaka cast.

    Odgovori

  • DOBRILA

    12.7.2024 #5 Author

    Mene cudi da je tek sad ovako…

    Odgovori

  • PAVLE-2005

    12.7.2024 #6 Author

    I ode u ruke nekog rođaka po babine linije

    Odgovori

    • JANA

      14.7.2024 #7 Author

      hehhehe e nasmejah se slatko, sve se razumemo

      Odgovori

  • SHALIMAR

    12.7.2024 #8 Author

    Zanimljiva prica od lidera na trzistu do njihovog sunovrata…

    Odgovori

  • BIJUTI27

    14.7.2024 #9 Author

    Sramota i ponižavajuće..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.