Koliko domaća privreda koristi mogućnosti veštačke inteligencije

Investicije u AI rešenja u Srbiji i dalje retkost

Hi-techInovacijeIzdvajamoSrbija

30.11.2022 08:01 Autor: Milica Rilak 0

Investicije u AI rešenja u Srbiji i dalje retkost Investicije u AI rešenja u Srbiji i dalje retkost
Srbija je nedavno, kao prva država iz regiona, postala članica Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju (AI), ali su u domaćoj privredi investicije u takva... Investicije u AI rešenja u Srbiji i dalje retkost

Srbija je nedavno, kao prva država iz regiona, postala članica Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju (AI), ali su u domaćoj privredi investicije u takva rešenja i dalje retke, iako se kroz korišćenje njihovih mogućnosti mogu povećati efikasnost i profitabilnost, i smanjiti troškovi poslovanja, kažu za Biznis.rs sagovornici iz Privredne komore Srbije (PKS) i Udruženja za veštačku inteligenciju Srbije (Serbian AI Society, SAIS).

Procene kažu da će tržište proizvoda baziranih na veštačkoj inteligenciji na globalnom nivou u 2025. godini vredeti 500 milijardi dolara, dok se AI smatra jednom od ključnih tehnologija današnjice.

Veštačka inteligencija je i jedna od najuticajnijih tehnologija, a svoju primenu nalazi u različitim oblastima i industrijama. Upravo zbog svoje multidisciplinarnosti ova oblast se razvija velikom brzinom i svedoci smo njene sve veće primene i benefita koje donosi, kako u svetu, tako i u Srbiji“, kaže za Biznis.rs Mia Vujović iz SAIS, koja je i inženjerka za mašinsko učenje u kompaniji Anari AI.

Naglašava da kompanije i institucije, kroz razne sisteme koje koriste, prikupljaju velike količine podataka koji, ako se koriste na pravi način, mogu u značajnoj meri povećati efikasnost i profitabilnost, i smanjiti troškove poslovanja. Sistemi veštačke inteligencije, kako naglašava, imaju za cilj optimizaciju procesa, omogućavaju personalizaciju usluga, predviđanje troškova i rizika i automatizaciju ponavljajućih zadataka.

„Sa ovim pametnim rešenjima se susrećemo u bankarstvu i finansijama, u IT i telekomunikacionoj industriji, automobilskoj industriji i zdravstvu, e-komercu i mnogim drugim. Upravljanje saobraćajem u realnom vremenu, sistemi preporuke na striming servisima, unapređenje rane dijagnostike bolesti, sistemi za odobravanje kredita u bankama, predviđanje potrošnje električne energije, virtuelni asistenti, samo su neke od primena ove oblasti“, istakla je Mia Vujović.

Foto: Freepik.com

Filip Mrdak iz Centra za digitalnu transformaciju PKS za Biznis.rs kaže da se Al rešenja u Srbiji najviše koriste u sektoru IT usluga i telekomunikacija, ali i da sve više ovih rešenja ima primenu i u finansijskom sektoru.

„U proizvodnoj industriji primena AI rešenja je u povoju, sa potencijalom za razvoj u narednih nekoliko godina“, ocenio je i dodao da svaki sektor ima po neki fragment poslovanja u kome primenjuje AI.

„Tako poljoprivreda ima AI koji vozi kombajne na jednom demo polju u kompaniji PKB, kompanije u metalskoj industriji je koriste za prediktivno održavanje mašinskog parka, u sektoru ugostiteljstva jedan lanac restorana u našoj zemlji koristi computer vision tehnologiju kako bi unapredili usluge, a Saobraćajna uprava MUP Srbije koristi Al za identifikovanje vozila i njihovog ponašanja“, nabrojao je Mrdak konkretne primere upotrebe.

Napominje da je najpopularnije Al rešenje – rasterećenje call centara naprednim Chatbot sistemima sa kojima klijenti banaka komuniciraju misleći da je ljudski operater sa druge strane. Skreće pažnju, međutim, i na to da od AI ne treba očekivati instant rezultate.

Foto: Freepik.com

„Za sada je AI pokazala veliku primenu i mogućnosti u automatskoj obradi velike količine podataka u realnom vremenu (Real-time BigData analysis). Kao takva spada u ‘stidljive tehnologije’ kod kojih nije odmah jasno uočljiv benefit. Pozadinska obrada podataka (mašinsko učenje) dešava se izvestan vremenski period pre nego što je u stanju da doprinese poslovanju“, naglasio je Mrdak.

Odgovarajući na naše pitanje ima li delova privrede koji ne usvajaju AI rešenja dovoljno kvalitetno ili brzo, Mrdak je rekao da su, uzimajući u obzir protok vremena koji je potreban dok se ne dođe do rezultata, a zahvaljujući nivou informacione pismenosti na kome se nalazi naša privreda, investicije AI retke u svim segmentima privrede.

„AI projekti su skuplji od konvencionalnih informacionih rešenja. U tom smislu, veća stimulacija kroz programe podrške omogućila bi da se veći broj privrednika odluči za implementaciju AI u svoje poslovanje“, zaključio je Mrdak.

Mia Vujović ističe da primena AI ne povlači sa sobom samo ekonomska pitanja.

„U okviru SAIS, radne grupe za biznis, etiku, istraživanje i edukaciju svakodnevno rade na analizi postojećih i osmišljavanju inovativnih rešenja za primenu ove oblasti, kao i na edukaciji javnosti o njihovom značaju i etičkim principima sa kojima ona moraju biti usaglašena“, naglasila je u razgovoru za Biznis.rs.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.